Cristian Sporiş, Raiffeisen: Daca polonezii, ungurii, cehii au putut sa vina în România, au putut sa se extinda pe piaţa externa, de ce firmele antreprenoriale româneşti nu ar putea sa faca la fel? Eu cred ca avem produse şi servicii la fel de competitive, doar ne trebuie mai multa ambiţie, mai mult curaj
Autor: Cristian HostiucDacă până acum aproape toate companiile antreprenoriale româneşti căutau bani, căutau finanţare pentru desfăşurarea activităţii, acum o parte dintre ele caută mai puţină finanţare pentru că deja au acumulat ceva bani, ci mai mult caută noi pieţe de desfacere, în special pieţe externe, noi parteneri, noi contacte care pot să le deschidă uşi în obţinerea unor contracte de vânzare pentru produsele pe care le fac sau serviciile pe care le pot livra.
♦Dacă până acum firmele antreprenoriale româneşti căutau finanţare, căutau capital, acum caută contacte, caută relaţii care să le deschidă uşi pe piaţa externă.
Dacă până acum aproape toate companiile antreprenoriale româneşti căutau bani, căutau finanţare pentru desfăşurarea activităţii, acum o parte dintre ele caută mai puţină finanţare pentru că deja au acumulat ceva bani, ci mai mult caută noi pieţe de desfacere, în special pieţe externe, noi parteneri, noi contacte care pot să le deschidă uşi în obţinerea unor contracte de vânzare pentru produsele pe care le fac sau serviciile pe care le pot livra.
În încercarea de a duce mai multe companii antreprenoriale româneşti în afară (dintre toate ţările foste comuniste, România are cele mai reduse exporturi ca procente din PIB, nici 30%, faţă de 80–100% în cazul Bulgariei şi al Ungariei, de exemplu, şi cea mai redusă prezenţă externă la nivel de capital), Raiffeisen Bank România a lansat, împreună cu acceleratorul de afaceri InnovX, programul MoonShotX, un program de internaţionalizare a companiilor din România pentru a le susţine în încercarea de a scala businessul lor.
Ziarul Financiar este partenerul media în acest proiect.
După Viena şi Washington, săptămâna trecută o parte din companiile româneşti incluse în programul MoonShotX au fost la Londra pentru a vedea, pentru a asculta, pentru a nota cum este piaţa din Marea Britanie, pentru a interacţiona cu cei care ar putea să le deschidă nişte uşi pe una dintre cele mai mari pieţe din lume, dar care este extrem de competitivă, unde toată lumea încearcă să vândă ceva.
Discuţia a avut loc la London Stock Exchange, sediul oficial al celei mai mari pieţe financiare din Europa şi a doua din lume, o piaţă unde operează cei mai mari investitori instituţionali din lume.
„Prin MoonShotX ne propunem să ajutăm companiile româneşti să scaleze pentru că eu cred că firmele româneşti au produse şi servicii care pot concura cu succes cu cele ale altor companii de renume la nivel mondial“, a menţionat Cristian Sporiş, vicepreşedinte corporate Raiffeisen Bank România.
Cristian Sporiş, vicepreşedinte corporate Raiffeisen Bank România
Dar, într-o lume globală, extrem de competitivă, unde toată lumea este prezentă, nu este suficient să ai un serviciu sau produs competitiv dacă nu ai contacte, dacă nu ai pe cineva care să te introducă undeva unde să prezinţi ceea ce faci, astfel încât să poţi obţine un contract, o comandă. Pe piaţa externă, de la un anumit nivel încolo, contactele, relaţiile sunt cele care fac diferenţa.
Chris Burton, comisarul britanic pentru comerţul cu Europa (His Majesty Trade Commissioner for Europe – denumirea oficială), cel care este responsabil pentru a atrage investiţii europene în Marea Britanie, a spus: „Suntem deschişi pentru orice fel de investiţie, sprijinim pe oricine vrea să facă business în Marea Britanie. Suntem o piaţă mare, suntem o piaţă bună pentru investiţii, calitatea sistemului de educaţie este ridicată, avem un sistem fiscal stabil, avem acum o strategie pe zona de industrie, aşa că avem mai multe motive pentru a atrage investitori şi investiţii aici. În Marea Britanie sunt 1,5 milioane de români care ar putea să constituie un motiv suficient de puternic pentru a investi aici“.
Chris Burton, His Majesty Trade Commissioner for Europe
Am fost la Cluj şi am văzut dinamismul companiilor româneşti şi cred că acest dinamism poate fi adus şi aici, la Londra, a adăugat el.
Giles Portman, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, spune că ar vrea o cooperare mai mare între cele două ţări, atât la nivelul unor investiţii ale companiilor britanice în România, cât şi la nivelul unor investiţii ale companiilor româneşti în Marea Britanie.
Relaţiile comerciale dintre cele două ţări, adică exporturile şi importurile, au depăşit anul trecut 10 miliarde de lire sterline, un plus de 5%, dar se poate şi mai bine.
Sper să colaborăm mai bine, în special în zona de apărare, unde vor fi investiţii, a menţionat el. Dar este nevoie de un mediu de business predictabil, un sistem fiscal care să nu se schimbe peste noapte, cel puţin la nivelul României.
Giles Portman, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti
Eu cred că sunt timpuri foarte bune pentru business şi, dacă mulţi ar spune cât de atractivă şi interesantă este Marea Britanie, eu aş mai adăuga cât de atractiv şi interesant este Clujul. Pentru companiile româneşti care vor să crească, vreau să le spun că Marea Britanie este o piaţă bună pentru ele, pentru a scala apoi în toată lumea, a menţionat el. (Ambasadorul a fost şi el prezent la Cluj acum două săptămâni pentru a însoţi o delegaţie britanică).
Laura Popescu, ambasadorul României la Londra, a spus: Avem relaţii bune cu Marea Britanie, mai ales că Regele Charles are o afecţiune deosebită pentru România. Vrem să folosim mai mult acum diplomaţia economică pentru a susţine creşterea relaţiilor economice dintre cele două ţări. Zona de apărare va deveni extrem de importantă în relaţiile bilaterale cu Marea Britanie. De asemenea, eu le spun tuturor companiilor britanice că România este o ţară deschisă pentru business, este o ţară cu resurse şi sunt bine-veniţi.
Laura Popescu, ambasadorul României la Londra
Axel Kalinowski, directorul pentru zona centrală şi de sud a Europei la London Stock Exchange, a adus în discuţie faptul că LSEG are un centru de IT extrem de performant la Bucureşti, cu 1.200 de angajaţi, care lucrează la dezvoltarea unor programe pentru toată lumea.
Dar, dincolo de acest centru, bursa de la Londra este deschisă şi pentru companiile româneşti care vor să atragă capital, care vor să aibă acces la investitori instituţionali care poate nu ar veni direct la Bucureşti.
Axel Kalinowski, directorul pentru zona Centrală şi de Sud a Europei la London Stock Exchange
De la Londra poţi să fii prezent şi să te duci peste tot în lume, a menţionat Kalinowski.
Companiile româneşti care au fost prezente la Londra au avut posibilitatea să facă un pitch în faţa celor prezenţi în sala de conferinţe la London Stock Exchange.
Mihail Vlad de la Softia, o firmă de servicii de software înfiinţată în 2016, cu afaceri de 7 mil. euro, a spus: Noi nu prea avem nevoie de bani, noi avem nevoie de parteneri, de contacte care să ne ajute să intrăm pe piaţa din Marea Britanie, pe piaţa de la Londra. Noi lucrăm cu companii din America şi acum încercăm să ne extindem pe alte pieţe.
„Credem că putem să livrăm servicii bune, mai ales că avem experienţă cu americanii, putem să fim competitivi ca preţ, dar trebuie să ne facem contacte“.
Londra va fi o piaţă de test pentru noi, ca să vedem dacă putem să ne extindem şi pe alte pieţe, a adăugat el.
Ambasadorii Laura Popescu, Chris Burton, Giles Portman
Radu Scarlat de la Bento, o firmă listată la Bursa de Valori Bucureşti, cu afaceri de 17 milioane de euro, a spus: Căutăm clienţi noi, căutăm parteneri noi şi, cine ştie, poate la un moment dat vom căuta şi capital.
„Prin serviciile noastre ne luptăm cu giganţii SAP, Salesforce, IBM. Noi considerăm că produsul nostru Field Service Management este extrem de competitiv şi mai ieftin decât ceea ce oferă giganţii din domeniu. Încercăm să câştigăm mai mult extern, încercăm să ieşim pe mai multe pieţe“.
Flavius Cazan de la Depozit Virtual, o platformă care face legătura directă între cei care au nevoie de materiale de construcţii – dezvoltatori, persoane fizice şi chiar companii – şi cei care vând materiale de construcţii, fără a mai fi nevoie să treacă printr-un magazin fizic, spune că are comenzi directe pentru UK de materiale de construcţii din România, pentru că preţurile sunt mai mici, chiar şi cu transportul inclus.
La un moment dat poate vom veni şi cu produsul nostru, cu franciza noastră, direct în Marea Britanie.
Mihail Vlad, Softia
Prin intermediul Depozitului Virtual oricine poate avea acces la materiale de construcţii, iar, după calculele noastre, economiseşte cam 20% pe un proiect, versus dacă le-ar cumpăra dintr-un magazin de specialitate.
Noi am avea nevoie de o finanţare de trei milioane de euro pentru a investi într-o platformă software performantă, plus investiţii în marketing care să ne susţină o extindere, o scalare mai rapidă a businessului.
Europa este o piaţă de 2.100 de miliarde de euro în zona materialelor de construcţii, deci ar fi loc.
Răzvan Bocăeţi de la LASTING Group a avut o prezentare legată de explozia sateliţilor (de exemplu, Starlink) şi unde ar interveni ei pentru a face legătura între aceşti sateliţi şi zona terestră prin intermediul telecomunicaţiilor.
Răzvan Bocăeţi, LASTING Group
Bogdan Urdea de la Raptronic Process Engineering a venit cu Kogaion, un sistem de purificare a apei pentru zona industrială. „Încercăm să facem acest sistem de purificare tailor-made, adică fix pe cerinţele clienţilor, asta vindem noi“.
Euro Team GB Spedition, o firmă de transport din Alba Iulia, RebelDot, Alumil Bucureşti, Eco Green Garden au mai făcut prezentări la London Stock Exchange.
Laura Mihăilă, directorul de marketing al Raiffeisen Bank, a spus: Pentru noi este o misiune de a internaţionaliza companiile antreprenoriale româneşti, aceasta este menirea programului MoonShotX, încercăm să pregătim antreprenorii români pentru a ieşi în afară. Prin aceste întâlniri externe, cum au fost la Viena, Washington, Londra, vrem să îi punem în contact cu parteneri externi. MoonShotX vrem să fie un pod între talentele locale şi prezenţa globală. Suntem de abia la început. Au fost 760 de companii care şi-au arătat interesul, 22 dintre ele fac parte din primul val, iar chiar o parte dintre acestea au intrat şi pe zona de finanţare.
Laura Mihăilă, directorul de marketing al Raiffeisen Bank, Axel Kalinowski – London Stock Exchange
Daniel Dumitrescu, chief innovation officer la InnovX, acceleratorul de afaceri care a dezvoltat MoonShotX, a spus: Prin acest proiect încercăm să ridicăm antreprenorii români la nivelul următor, vrem ca ambiţiile lor să treacă dincolo de graniţa României. Londra este un hub financiar şi o poartă pentru atragerea de capital, pentru cei care au nevoie de acest lucru, dar, mai mult decât atât, este o poartă pentru a ieşi în lume.
Pentru Cristian Sporiş, vicepreşedintele de corporate al Raiffeisen, cel care a dat OK-ul pentru acest proiect MoonShotX, extinderea externă, aşa cum au făcut-o polonezii, ungurii, cehii în România şi în regiune, este un exemplu pentru companiile antreprenoriale româneşti de a face şi ele la fel.
„Eu nu cuantific acest proiect din punct de vedere financiar, din punctul de vedere al unui return of investment, noi ne uităm să sprijinim cât mai multe companii româneşti să iasă în afară, pentru că şi noi putem să facem ceea ce au făcut ceilalţi“.
Dacă acum 30 de ani, dacă acum 20 de ani, dacă acum 10 ani românii plecau la muncă în Londra, în Marea Britanie, acum sunt companii româneşti care încearcă să intre cu produsele şi serviciile pe piaţa britanică, ceea ce este un pas înainte.
Diana Dumitrescu, CEO şi Daniel Dumitrescu, chief innovation officer – InnovX