Daca nu mai sunt bani pentru investiţii în infrastructura în mediul rural prin Anghel Saligny, de ce nu pot trece aceste investiţii pe finanţare din fonduri UE, unde avem rate de absorbţie foarte reduse?
Autor: Cristina Bellu♦Programul Anghel Saligny sprijină investiţii în infrastructura locală, precum drumuri judeţene şi comunale, reţele de apă şi canalizare, staţii de epurare şi extinderi ale reţelelor de distribuţie a gazelor naturale♦România a atras şi cheltuit în economie doar 10,57% din fondurile europene pentru exerciţiul bugetar 2021-2027 în valoare totală de 31 mld. euro, iar din PNRR[...]
♦Programul Anghel Saligny sprijină investiţii în infrastructura locală, precum drumuri judeţene şi comunale, reţele de apă şi canalizare, staţii de epurare şi extinderi ale reţelelor de distribuţie a gazelor naturale♦România a atras şi cheltuit în economie doar 10,57% din fondurile europene pentru exerciţiul bugetar 2021-2027 în valoare totală de 31 mld. euro, iar din PNRR a atras 9,4 mld. euro, dar a cheltuit doar 7,5 mld. euro euro, adică circa 25% programul de 28 mld. euro, care se va încheia în decembrie 2026.
Programul naţional de investiţii Anghel Saligny se confruntă cu un blocaj financiar, după ce fondurile alocate pentru plata facturilor s-au epuizat încă din 18 iulie, susţine ministrul dezvoltării, Cseke Attila.
„Am informat coaliţia — atât pe cea actuală, cât şi pe cea precedentă. Este obligaţia ministerului ca, atunci când valoarea facturilor ajunge la nivelul bugetului rămas de executat, să notifice primăriile şi consiliile judeţene că nu mai poate efectua plăţi, deoarece nu mai există fonduri disponibile. Acest lucru s-a întâmplat pe 18 iulie”, a explicat Cseke Attila la Antena 3.
În tot acest timp, România are rate de absorbţie foarte reduse ale fondurilor europene disponibile prin alte programe de finanţare. România a atras şi cheltuit în economie doar 10,57% din fondurile europene pentru exerciţiul bugetar 2021-2027 în valoare totală de 31 mld. euro, iar la PNRR a atras 9,4 mld. euro, dar a cheltuit doar 7,5 mld. euro euro, adică circa 25% din programul de 28 mld. euro, care se va încheia în decembrie 2026, conform datelor de la BNR şi de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE).
Ministrul dezvoltării spune că problemele de finanţare din programul Anghel Saligny au apărut şi din cauza facturilor restante din anul trecut, iar pentru continuarea tuturor proiectelor derulate prin program este nevoie de o suplimentare bugetară de aproximativ 4,5 miliarde de lei. Aceste fonduri ar putea fi identificate la rectificarea bugetară, prin realocări de la alte ministere.
„Soluţia este ca, la rectificarea bugetară, să se redistribuie resurse de la alte ministere sau ca aceste ministere să poată realoca, oricând, fonduri pentru programulAnghel Saligny. Potrivit simulărilor realizate la minister, necesarul pentru a continua nu doar cele 1.600 de proiecte care respectă proporţiile stabilite, ci toate proiectele, este de 4,5 miliarde de lei.”
Programul Anghel Saligny sprijină investiţii în infrastructura locală, precum drumuri judeţene şi comunale, reţele de apă şi canalizare, staţii de epurare şi extinderi ale reţelelor de distribuţie a gazelor naturale. Obiectivul principal este modernizarea comunităţilor locale şi asigurarea unui acces mai bun la servicii esenţiale, în special în zonele mai puţin dezvoltate.
„Pentru finanţarea din 2025, prioritatea o vor avea investiţiile în reţele de apă şi canalizare, urmate de proiectele de infrastructură pentru gaze naturale şi de cele destinate drumurilor, podurilor şi podeţelor.”