7 septembrie 2025 - Primar

Cum pot companiile de comerţ online est-europene sa supravieţuiasca concurenţei cu Temu

Autor: Bogdan Cojocaru

Piaţa est-europeană de comerţ electronic trece prin transformări majore, nu în ultimul rând datorită popularităţii în creştere a achiziţiilor online, dar şi a concurenţei venite din partea platformelor inovatoare şi puternic capitalizate din China.

Piaţa est-europeană de comerţ electronic trece prin transformări majore, nu în ultimul rând datorită popularităţii în creştere a achiziţiilor online, dar şi a concurenţei venite din partea platformelor inovatoare şi puternic capitalizate din China.

Retaileri precum Temu, Shein şi Aliexpress măresc presiunea şi prin aducerea mai aproape de cumpă­rător a centrelor de difuzare şi prin accelerarea procesului prin care un produs pleacă de la vânzător şi ajunge la client.

Ungaria este unul din centrele europene de difuzare a comenzilor pen­tru produse chinezeşti, iar impac­tul magazinelor chinezeşti asupra pie­ţei şi jucătorilor locali poate fi un studiu de caz pentru toată regiunea. Aceste lucruri au fost discutate de Portfolio.hu cu Péter Mondovics, ma­nagerul de marketing al Mastercard.

Ca rezumat, comercianţii autoh­toni au avantajul că pot beneficia de informaţii de la producătorii locali, pot oferi servicii mai bune şi fideli­zare, în timp ce soluţiile de plată şi expansiunea internaţională sunt, de a­semenea, esenţiale pentru men­ţinerea competitivităţii, a spus Mondovics.

Piaţa maghiară de comerţ elec­tronic a ajuns probabil la 1.920 mili­arde forinţi (4,9 miliarde euro) în 2024, cu o rată anuală de creştere de 15%. Dinamica pieţei a fost schim­ba­tă fundamental de apariţia compa­niei chinezeşti Temu, care a realizat sin­gură o cifră de afaceri de 330 miliarde forinţi (840 milioane euro) şi are deja 1,8 milioane de clienţi maghiari care fac regulat cumpărături pe plat­formă.

Este o concurenţă serioasă având în vedere totalul de 4,3 mi­li­oane de persoane din Ungaria care au cum­părat produse online anul trecut. Aşadar, comercianţii cu amănuntul maghiari nu mai trebuie să concureze doar cu comercianţii regionali, ci şi cu companii globale mari, bine capitalizate.

Ce factori pot explica succesul global şi regional al Temu şi ce fenomene eco­nomice sau sociale mai pro­funde contribuie la această creştere rapidă?

Pe lângă derularea unei campanii publicitare uriaşe şi investiţiile sem­nificative în atragerea de utilizatori sau clienţi, există câteva lucruri pe care chinezii le-au făcut şi care ar putea fi un exemplu de urmat pentru comercianţii cu amănuntul şi IMM-urile maghiare.

Unul dintre ele este că Temu a scurtat rutele de aprovizionare şi a digitalizat procesele. Celălalt este că au conectat comercianţii chinezi direct cu cumpărătorii maghiari.

Platforma reuneşte furnizorii şi lucrează la preţuri apropiate de cele ale furnizorilor.

Dacă ne uităm la prin câte mâini şi pe la câţi comercianţi trece un produs în comerţul tradiţional din Ungaria, se poate observa că acest lanţ de aprovizionare este mai lung, ceea ce face ca produsul să fie şi mai scump.

Între timp, coletele comandate de la comercianţii străini ajung în aproximativ acelaşi timp ca şi cele de la comercianţii autohtoni – aceştia din urmă trebuie, prin urmare, să lucreze pentru a asigura livrarea garantată a doua zi pentru produsele din stoc.

Mai mult, platforma chineză a apărut pe piaţă într-un mediu inflaţionist, când oamenii au devenit mai sensibili la preţuri şi mai critici faţă de servicii. Au devenit mai exigenţi. Când preţurile cresc, oamenii încep să-i prefere pe acei furnizori de servicii care pot oferi produsul nu doar mai ieftin, ci şi la pachet cu un nivel mai bun de servicii.

Un aspect important poate fi, de asemenea, faptul că Temu poate respecta termenele de livrare, iar dacă nu o face, compensează, construind astfel loialitate. Comercianţii locali au şi ei mai multe avantaje. Pe de o parte, au o perspectivă asupra producătorilor şi distribuitorilor locali, astfel încât pot oferi servicii, logistică şi portofoliu de produse mai bune decât marile companii globale.

Pe de altă parte, îşi pot consolida fidelizarea. Un magazin online mai mic se bazează în mare măsură pe clienţii locali. Acest lucru poate fi realizat printr-o comunicare activă, procese logistice previzibile şi un portofoliu de servicii atractiv.

Una dintre cheile creşterii pe termen lung şi durabile a comercianţilor online maghiari este expansiunea internaţională, unde încă mai este loc de îmbunătăţiri, deoarece acest pas necesită conţinut localizat şi o cunoaştere mai profundă a pieţelor externe.

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ