„Vedem multe oportunitaţi şi multe canale de dezvoltare. Cu ambiţie, determinare şi perseverenţa lucrurile se pot întâmpla la nişte indicatori uriaşi. Anul trecut am deschis o companie în Olanda şi una în Bulgaria. Amândoua sunt pe plus anul acesta“
Autor: Mirabela TironCampioni în Business, un proiect derulat de PwC România, Raiffeisen Bank şi Sarmis Capital, program dedicat antreprenorilor români vizionari, a premiat cele mai performante companii în cadrul unei gale organizate la Bucureşti.
♦Trei criterii obiective definesc succesul în antreprenoriat: primul este performanţa, al doilea dinamica şi al treilea eficienţa.
Campioni în Business, un proiect derulat de PwC România, Raiffeisen Bank şi Sarmis Capital, program dedicat antreprenorilor români vizionari, a premiat cele mai performante companii în cadrul unei gale organizate la Bucureşti.
„Cu fiecare an care trece vedem multe oportunităţi şi vedem multe canale de dezvoltare. Din 2007, practic acesta a fost motorul: oportunităţile pe care le-am văzut în piaţă. Anul trecut am deschis o companie în Olanda, am deschis o companie şi în Bulgaria. Amândouă sunt pe plus anul acesta. Mesajul meu este că se poate şi cu ambiţie, determinare şi perseverenţă lucrurile se pot întâmpla la nişte indicatori uriaşi“, a spus Horaţiu Ţepeş, proprietarul producătorului de acoperişuri Bilka Steel. El a fost desemnat „Antreprenorul Anului“ în cadrul galei. Fondată în 2007 în Braşov, compania a ajuns la afaceri de 1,4 mld. lei anul trecut şi 970 de angajaţi.
Premiile Campioni în Business sunt acordate în funcţie de dinamica cifrei de afaceri, a profitului şi a evoluţiei din ultimii trei ani.
George Ureche, partener al PwC, a explicat că se iau în calcul trei criterii obiective care definesc succesul în antreprenoriat şi care reflectă trei dimensiuni: unul este performanţa, al doilea dinamica şi al treilea eficienţa.
„Prin urmare, am analizat cifra de afaceri a fiecărei companii, creşterea cifrei de afaceri ca să fie o definiţie a dinamicii companiei şi marja operaţională care arată cât de bine operează compania respectivă“.
El a mai subliniat că se iau în considerare companiile care, în general, fac business cu alţi antreprenori sau care au înclinaţie către export, pentru că este foarte important să fie companii care sunt mai puţin orientate în relaţia cu statul, dar sunt companii care au produse care sunt performante şi recunoscute pe piaţă.
În cadrul evenimentului au fost acordate 15 premii, din care cinci premii speciale, nouă premii „Campion în Business“ şi titlul de Antreprenorul Anului 2025.
„În trei ani am reuşit să revenim la cifra de afaceri cu care am vândut prima dată firma, în jur de 100 de milioane de euro. În ultimii doi ani am avut şi norocul că există o tendinţă fantastică de energie verde şi regenerabilă, care ne-a permis să creştem mult mai mult, mult mai repede. Am refăcut firma şi am fost căutaţi, am analizat şi am luat decizia să vindem“, a spus Ştefan Gadola, co-fondatorul Energobit, fondată în 1990, lider în soluţii energetice şi infrastructură electrică, ce a primit premiul special pentru tranzacţia anului. Anul acesta, compania a fost achiziţionată de gigantul francez VINCI Energies. „Am primit acordul Consiliului Concurenţei. Pentru mine a fost o pasiune să muncim, să construim firma, să facem lucruri de succes. Este foarte important să fii profesionist şi să faci lucruri bune.
Campioni în Business, care marchează 15 ani de proiect, îşi propune să descopere şi să promoveze antreprenorii din spatele celor mai dinamice companii româneşti. În ultimii ani, Campioni în Business a premiat performerii mediului de afaceri, antreprenorii care au condus şi dezvoltat companii cu creşteri sustenabile.
Ce a spus Antreprenorul Anului 2025
Horaţiu Ţepeş, proprietarul Bilka Steel

►La Bilka, o companie înfiinţată în 2007, suntem 970 de angajaţi. Noi considerăm că suntem în fază incipientă, clasa zero. Cu fiecare an care trece vedem multe oportunităţi şi vedem multe canale de dezvoltare. Din 2007, practic acesta a fost motorul: oportunităţile pe care le-am văzut în piaţă.
►Am început ca distribuitori şi la acel moment fiind o criză de materiale de construcţii, practic, de la producător se cumpăra un acoperiş cu 2.000 de euro, iar la clientul final ajungea cu 4.000 de euro. Cum să nu fie un imbold să faci business?
►Au fost multe situaţii din care am învăţat. Anul trecut am deschis o companie în Olanda, am deschis o companie şi în Bulgaria. Amândouă sunt pe plus anul acesta. Suntem tare bucuroşi pentru că înseamnă că avem expertiză.
►Ne-am dat seama că gama noastră de produse şi serviciile sunt mult peste ceea ce se întâmplă în Statele Unite şi Canada.
►Avem şi export de 50 de milioane de euro pe an. Cu siguranţă se poate mai mult, dar sigur trebuie să ieşim în afară cu o investiţie şi asta vom face. Sperăm ca anul următor să avem bazele.
►Mesajul este că se poate şi cu ambiţie, determinare şi perseverenţă lucrurile se pot întâmpla la nişte indicatori uriaşi.
Ce au declarat Campionii în Business în cadrul evenimentului
Premiul Special TRANZACŢIA ANULUIEnergoBit SA din Cluj
►Un grup antreprenorial românesc fondat în 1990 de Ştefan Gadola, Peter Pal şi Ioan Socea, lider în soluţii energetice şi infrastructură electrică, cu peste 825 de angajaţi şi afaceri de 110 mil. euro. În 2025, compania a fost achiziţionată de gigantul francez VINCI Energies.

Ştefan Gadola, cofondatorul Energobit:
►În trei ani am reuşit să revenim la cifra de afaceri cu care am vândut prima dată firma, în jur de 100 mil. euro. În ultimii doi ani am avut şi norocul că există o tendinţă fantastică de energie verde şi regenerabilă, care ne-a permis să creştem mult, mult mai repede.
►Am refăcut firma şi am fost căutăţi, am analizat şi am luat decizia să vindem. Acest proces este puţin mai greu decât primul fiindcă au fost cerinţe foarte clare. Am primit acordul Consiliului Concurenţei, e decis pe 25 noiembrie.
►Pentru mine a fost o pasiune să muncim, să construim firma, să facem lucruri de succes. Este foarte important să fii profesionist şi să faci lucruri bune.
►Pentru noi, angajaţii sunt deosebiţi şi i-am ales întotdeauna cu multă atenţie, de la muncitor până la inginer. Întotdeauna am fost foarte pretenţioşi în a alege angajaţi foarte buni şi îi motivăm.
Premiul Special Rising Star Start-Up
Oves Enterprise Srl(software, soluţii pentru industriile aerospaţială, de apărare şi securitate cibernetică)

►Mihai Filip, CEO al companiei: Am deschis noi filiale, avem şapte birouri în şapte ţări, am reuşit să creştem destul de mult, avem 400 de oameni care lucrează şi de care avem grijă. În ultimii ani am intrat în zona de apărare, zonă care ne-a adus beneficii şi satisfacţii foarte mari, pentru că am reuşit să protejăm graniţele NATO şi graniţele României. Vom deveni următorul unicorn.
Premiul Special Rising Star
RebelDot Solutions (proiecte digitale)

►Maria Sârbu, head of branding & communications, RebelDot Solutions: Am pornit de la convingerea că putem construi tehnologie care contează. Am confirmat faptul că direcţia noastră bazată pe inovaţie, impact sustenabil şi încredere aduce rezultate şi prin proiectele noastre digitale pe care le construim, avem impact global.
Premiul special pentru extindere internaţională
A10 by Artmark (casă de licitaţii fondată în 2008)

►Horia Roman Patapievici, preşedintele Artmark: Artmark este despre încercarea de a profesionaliza piaţa de artă românească, astfel încât pe viitor, începând de acum, destinul unui artist român pe pieţele occidentale să semene cu destinul unui artist român pe piaţa românească. Şi pentru asta ne extindem. Suntem prezenţi la Zagreb, în Croaţia, la Sofia, în Bulgaria, ne vom duce la Atena, în Grecia şi la Istanbul, în Turcia.
Premiul special Antreprenoriat Feminin
Diana SRL din Râmnicu Vâlcea (producător de mezeluri)

►Diana Crăciunescu, managing partner la Diana: Reprezintă a doua generaţie a unui business de familie. Am crescut într-o industrie provocatoare, cea a cărnii, o industrie care cere curaj, disciplină şi o viziune pe termen lung. Antreprenoriatul pentru mine nu este doar despre rezultate, ci şi despre viziune şi responsabilitate. Cred în puterea producătorilor locali şi cred în forţa industriilor care creează valoare aici, acasă.
Antreprenoriat european

Marinela Ardelean, ambasadoarea vinurilor româneşti:
►Prin intermediul vinului, prin intermediul gastronomiei, putem să vorbim o limbă internaţională.
►Nici 10% nu exportăm, având în vedere că suntem al şaselea producător în Europa şi al 13-lea în lume din punctul de vedere al producţiei de vin. Mi-ar plăcea să se schimbe aceste cifre pentru următorii ani.
►Ne lovim de acel brand de ţară absent. Trebuie să creionăm o strategie de care să ne ţinem pentru minim trei, cinci ani de zile. O strategie în lumea vinului are nevoie de un timp de execuţie.
Ce au declarat partenerii proiectului în cadrul galei Campioni în Business

Ionuţ Simion, partener PwC
►Am dezvoltat împreună cu Raiffeisen şi cu Sarmis o comunitate a oamenilor de afaceri din România. Este despre a face afaceri împreună, de a construi România împreună, nu doar pentru noi, cei care trăim astăzi aici, dar şi pentru generaţiile următoare.
►Prin tot ceea ce faceţi (cu referire la antreprenori – n. red.), puneţi o cărămidă la viitorul ţării noastre şi nu există loc mai frumos decât această ţară care, din fericire, are mulţi antreprenori de succes.
►Niciodată nu ne-am uitat după brandul unui antreprenor. Noi am încercat să ajutăm antreprenorii să îşi construiască propriul lor brand şi am premiat companii pe care nu le-am cunoscut niciodată, iar companiile pe care le-am premiat au avut excelenţă în afaceri.

Cristian Sporiş,vicepreşedinte, Raiffeisen Bank
►Am venit mai târziu în această triadă, acum câţiva ani. Ne-a plăcut foarte mult proiectul, acesta a fost motivul pentru care am zis să participăm şi noi. Un lucru care este foarte important este nu doar despre aceste premii, ci şi despre faptul că există o chimie şi discuţii foarte bune la retreatul de la Poiana Braşov.
►Este despre a vorbi, despre a împărtăşi care sunt provocările, factorii de succes, cum fac anumite lucruri, cum se gândesc. Toată lumea are aceleaşi preocupări, sunt multe lucruri care se dezbat.
►Premiem valoarea, succesul activităţilor, iar în primăvară ne întâlnim doar ca să mai împărtăşim ce s-a mai întâmplat şi cum putem să facem business împreună.

Cezar Scarlat, managing partner şi fondator al Sarmis Capital
►Suntem cel mai mare fond de private equity din România, singurul fond care poate cu adevărat investi în businessuri zeci de milioane fără să fie nevoie de a merge în Polonia, în Londra sau în alte părţi.
►Am parteneriat din nou cu familia fondatoare a grupului Pehart, de data asta în grupul MG. Am continuat să întărim grupul nostru de firme BMF şi am achiziţionat competitorul nr. 1 şi numărul 2 din piaţă, Smart ID şi COS Corporate Solutions, liderul pieţei de fit out în România.
►Continuăm să ajutăm antreprenorii. Acesta este obiectivul nostru. Nu intrăm niciodată într-un business să luăm 100%. Întotdeauna rămâne antreprenorul cu noi şi încercăm să injectăm tot ceea ce ştim noi, nu doar capital în acel business.

George Ureche, partener PWC
►Ne-am rezumat la trei criterii obiective care definesc succesul în antreprenoriat şi care reflectă trei dimensiuni: unul este performanţa, al doilea dinamica şi al treilea eficienţa. Prin urmare, am analizat cifra de afaceri a fiecărei companii, creşterea cifrei de afaceri ca să fie o definiţie a dinamicii companiei şi marja operaţională care arată cât de bine operează compania respectivă.
►Ne uităm doar la companii antreprenoriale care sunt reputate. Este un lucru foarte important şi care an de an sunt profitabile în ultimii trei ani, pentru că ne uităm la evoluţia lor din ultimii trei ani.
►Ne uităm la companiile care, în general, fac business cu alţi antreprenori sau care au înclinaţie către export, pentru că este foarte important să fie companii care sunt mai puţin orientate în relaţia cu statul, dar sunt companii care au produse care sunt performante şi recunoscute pe piaţă.
Premiile Campioni în Business din Muntenia
DONA Logistic SA (distribuţie medicamente)
►Andrei Condrea, VP&CEO al diviziei wholesale: Noi, ca grup de companii, suntem activi în zona de retail şi distribuţie farmaceutică. Mai nou, am intrat şi în zona asta de produse de uz veterinar, pe lângă cele de uz uman şi ne uităm să dezvoltăm în continuare afacerea şi în zona de produse de optică, stomatologie şi aşa mai departe.
Luzan Logistic (distribuţie)
►Ilinca Ilie, acţionarul grupului: Noi ne-am extins şi s-a dovedit o decizie foarte bună. Consider că datoria noastră ca antreprenori e să ajutăm la creşterea următoarelor generaţii, următorilor antreprenori şi de aceea sunt norocos că am avut tot timpul susţinerea familiei.
Concelex SRL (construcţii)
►Daniel Piţurlea, fondatorul Concelex: Este o companie de familie care are 31 de ani. Ne dezvoltăm, avem perspective frumoase, am câştigat licitaţii, avem contracte pentru următorii tre-patru ani. Suntem şi într-un proces de succesiune aproape încheiat, în care fiul meu va duce steagul mai departe.
Premiile Campioni în Business din Transilvania
Cheile Grădiştei SRL
►Ovidiu Gârbacea, proprietarul Cheile Grădiştei: Eu sunt profesor de sport şi am fost antrenor la loturile olimpice de seniori. Am participat la multe competiţii internaţionale şi asta m-a determinat, după Revoluţie, să încerc să fac altceva. M-am născut exact acolo unde e complexul turistic Cheile Grădiştei şi mi-am dat seama că parcă e prea frumos să nu facem o dezvoltare pentru turism şi pentru sport.
Albatros Gold (creşterea de pui)
►Florian Florea, proprietarul Albatros Gold: Antreprenoriatul se regăseşte în perseverenţă. Adică, în business este foarte important să faci. Una din investiţiile în care noi am pus foarte mult suflet este fabrica de îngrăşământ organic. Noi credem foarte mult în sustenabilitate. Suntem într-adevăr o companie zero waste.
Euro Narcis SRl (industria feroneriei)
►Narcis Emanuel Pop, director general: Ne simţim onoraţi pentru acest premiu. Suntem două companii care producem şi distribuim elemente de îmbinare a lemnului.
Premiile Campioni în Business din Moldova
Albina Restaurante (brandul FryDay)
►Andreea Roşu, directorul companiei: Anul acesta încheiem cu afaceri de 150 mil lei, direct proporţional cu extinderea lanţului de restaurante. Vom încheia anul 2025 cu 26 de restaurante. Mai avem până la sfârşitul anului încă trei deschideri. Ultima va fi chiar aici, în Bucureşti, la Băneasa.
Quartz Matrix (soluţii tehnologice)
►Mihai Suchar, fondatorul Quartz Matrix: Am avut oportunitatea să lucrez într-un institut de cercetări pentru electronică, care mi-a dezvoltat pasiunea pentru inginerie şi pentru inovaţie. Şi aşa a început povestea Quartz Matrix în 1994. Astăzi, Quartz Matrix are patru direcţii de business: digitalizare procese, eficienţă energetică, clădiri inteligente şi educaţie digitală.
Derom Dental International (furnizor de echipamente medicale)
►Liliana Dohotariu, manager la DDI: Este o firmă care activează de 25 de ani pe piaţă. Am reuşit să aducem medicilor stomatologi, clinicilor, laboratoarelor toate serviciile complete, soluţii digitale cu care ei să lucreze şi să performeze.
