Ciprian Vacaru, secretar de stat, Ministerul Muncii: De acum într-un an cred ca vom fi pe un traseu de stabilitate, cu o crestere mica. Deşi vedem ca exista disponibilizari, în mare parte în sectorul de IT, ne uitam şi la programe pentru relansarea economiei care vor însemna programe de locuri de munca nou create
Autor: Alexandra CepareanuDe acum într-un an de zile cred că vom fi pe un traseu de stabilitate, cu o crestere mică, a spus Ciprian Văcaru, secretar de stat, Ministerul Muncii, în cadrul conferinţei ZF HR Conference 2025: Bugete, oameni şi eficienţă. De la presiune la progres – cum construim organizaţii puternice în 2026. „Deşi vedem că există[...]
De acum într-un an de zile cred că vom fi pe un traseu de stabilitate, cu o crestere mică, a spus Ciprian Văcaru, secretar de stat, Ministerul Muncii, în cadrul conferinţei ZF HR Conference 2025: Bugete, oameni şi eficienţă. De la presiune la progres – cum construim organizaţii puternice în 2026.
„Deşi vedem că există disponibilizări, în mare parte în sectorul de IT, ne uităm şi la programe care să vină pentru relansarea economiei care vor însemna programe de locuri de muncă nou create”, a spus Ciprian Văcaru, secretar de stat, Ministerul Muncii.
El a adăugatîn momentul de faţă piaţa muncii este într-o situaţie de echilibru, dar cu nişte deficienţe structurale.
„Şi aici m-aş uita în primul rând la declinul demografic, la situaţia calificărilor celor care sunt în căutarea unui loc de muncă în momentul de faţă şi la diferenţa destul de apăsătoare dintre regiunile ţării. Ce provocări cred că întâmpină în momentul de faţă angajatorii legat de ceea ce s-a întâmplat cu situaţia economică, cu partea de măsuri fiscal-bugetare, suntem conştienţi că măsurile luate la final de 2024, plus ceea ce s-a întâmplat fără o predictibilitate prea mare în primele săptămâni sau primele două luni ale noului mandat al Guvernului României, cu acele pachete unu şi doi, într-adevăr, au adus către angajatori o situaţie mai dificilă şi care cu siguranţă îi va pune să se gândească puţin în mai multe planuri ceea ce va însemna situaţia sau bugetul HR-ului pentru 2026.”
Ce a mai spusCiprian Văcaru
Am făcut o analiză şi am văzut că vor exista 3 direcţii – transparenţă şi planificare pentru costurile salariale; partea e beneficii non-financiare – cum vom reţine angajaţii la locul de muncă – program flexibil, cultură organizaţională, formare profesională; şi partea de dialog social – fiecare angajator ar trebui să aibă în vedere să constituie un sindicat.
Noi avem măsuri care sunt direcţionate la nivel naţional – în 2025, până în luna septembrie, am avut o integrare sau reintegrare în piaţa muncii prin măsurile luate şi finanţate de către ANOFM, de puţin peste 100.000 de persoane care au intrat pentru prima dată sau au revenit în piaţa muncii.
E importantă şi relaţionarea între angajator şi instituţiile statului. Noi oferim prin partea de Agenţie de Ocupare a Forţei de Muncă diverse beneficii financiare prin care să venim în sprijini angajatorului pentru a integra în piaţa muncii persoane care au probabil un nivel de calificare mai slab, care au probleme sociale, care sunt în grupuri dezavantajate, dar avem prime de mobilitate, prime de inserţie, prime de angajare, prime pentru ucenicie, prime pentru stagii de practică. Dar nu le putem duce targetat către o anumită regiune sau un anumit judeţ.
Acum angajatorii pot primi o primă de inserţie, de exemplu, pentru tineri, de primesc 2.250 lei timp de 12 luni de zile. Adică practic taxele pe care le plătiţi la stat pe salariu sunt plătite prin cadrul ANOFM-ului.De asemenea, avem în momentul de faţă, am trimis în avizare interministerială, un program prin care vrem să venim şi în sprijinul tinerilor şi în special al tinerilor NEETs, pentru că avem o rată a şomajului la octombrie 2025 cu aproximaţie 3,2% populaţia generală şi 24% ceea ce înseamnă tineri NEETs.Şi venim acum printr-un nou program în beneficiul lor, prin care, coroborat cu aceşti bani de care vă spuneam pentru angajatori, aceste prime de inserţie, venim cu un sprijin acordat direct tinerilor. Se numeşte „Primul loc de muncă” în care, pe o perioadă de 24 de luni, vom acorda o primă direct tânărului, pe lângă cea acordată angajatorului, 1.000 lei în primele 12 luni de zile şi 1.250 lei în următoarele 12 luni de zile, cu condiţia de angajare pe perioadă nedeterminată.
Avem şi poiecte europene în care ne axăm pe partea de ucenicie şi formare a tinerilor. Avem proiecte anul acesta şi anul viitor, prin care vom ajunge la un număr de 50.000 de tineri cu aproximaţie. Mai întâi să-i căutăm, să identificăm, să-i aducem, pentru că avem un blocaj de relaţionare în momentul de faţă şi acest lucru îl cunosc de foarte mult timp, când nu lucram în administraţia publică. Sunt recent venit în administraţia publică, eram într-un program de finanţare europeană la un moment dat şi eram în garanţia pentru tineret, era programul pilot pentru România şi făceam parte din el, unde încercam să identificăm aceşti tineri şi era foarte dificil să putem să-i aducem la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, să le putem oferi servicii.
Vor fi aproximativ 30.000 de tineri în 2026 pe programul „Primul loc de muncă”. Au fost alocaţi banii, cu un accent mai mare pe categoria de vârstă 45 plus.
Prin programul „garanţia pentru tineret” a fost o muncă în care efectiv te duci şi baţi la uşă pentru că majoritatea tinerilor sunt în zonele rurale şi ne-am lovit de o barieră pentru că efectiv nu voiau să fie incluşi în statistici. Deci avem o bază creată prin „door to door” şi continuăm să o facem.
REGES, noul sistem digitalizat pentru evidenţa salariaţilor, este una dintre cele mai importante mecanisme de digitalizare a Ministrului Muncii şi a Inspecţiei muncii. Am prelungit termenul prin care fiecare companie trebuie să înregistreze în acest nou sistem până la 31/12/2025 rugămintea este să o spuneţi tuturor cunoştinţelor, partenerilor şi aşa mai departe, pentru că nu cred că vom mai putea prelungi termenul încă o dată şi nu am vrea ca Inspecţia Muncii să intre cu amenzi, mai ales în această perioadă dificilă. Ce este important este că registrul va permite posibilitatea ca angajatorii să facă toată munca într-o platformă online. Nu vor mai avea nevoie de aplicaţia REVISAL pusă pe calculatoare. Va permite inclusiv pentru companii mai mari să fie mai mulţi utilizatori care pot face modificări în acelaşi timp în sistem, să facă angajări, modificări pe contracte şi aşa mai departe. Pentru angajaţi există posibilitatea ca ei să-şi verifice în mod real ce se întâmplă cu contractul lor de muncă pe platforma web sau pe aplicaţia salariat disponibilă pe ios şi pe android, inclusiv partea de a primi notificări în mod real în momentul în care se face o modificare a supra-contractului de muncă, ceea ce va duce la o mai multă încredere a salariaţilor în angajatorii lor, ceea ce va duce la o parte de cunoaştere mai eficientă a situaţiei pe care o au în contracte de muncă. Şi platforma este direct conectată platforma cu ONRC, ANAF-ul şi cu Casa de Pensii pentru a putea culege date din aceste baze de date.
În etapa doi se va lucra la modelarea informatică şi crearea de API pentru ca sistemele de contabilitate şi HR ale companiilor să fie conectate direct cu această platformă Revisal, astfel încât în momentul în care introduceţi modificări în sistemul dumneavoastră de resursă umană, ea să se ducă şi să se modifice direct în platforma REVISAL.