25 noiembrie 2025 - Nicolae Ciucă

CEC Bank pentru Afaceri Româneşti. Daniel Husaru şi Octavian Ciuca, AJ NEXTE: Obiectivul nostru este sa ajungem sa administram 1 GW de producţie şi o capacitate similara pe zona de stocare

Autor: Roxana Petrescu

AJ NEXTE este un joint venture între grupul antreprenorial AJ BRAND şi com­pania nextE, fondată de Daniel Husaru şi Octavian Ciucă, cu scopul de a administra tehnic şi comercial capaci­tăţi de producere de energie, un focus fiind inclusiv partea de semnare de contracte pe termen lung.

AJ NEXTE este un joint venture între grupul antreprenorial AJ BRAND şi com­pania nextE, fondată de Daniel Husaru şi Octavian Ciucă, cu scopul de a administra tehnic şi comercial capaci­tăţi de producere de energie, un focus fiind inclusiv partea de semnare de contracte pe termen lung.

„Am plecat la drum cu ideea că de îndată ce aceste capacităţi noi de pro­du­ce­re, stocare şi tot ce ţine de energie rege­nerabilă vor fi instalate, complexitatea ad­ministrării lor va creşte foarte mult şi atunci e nevoie de capabilităţi foarte spe­cia­lizate, atât pe parte comercială, cât şi pe parte tehnică, pentru a putea maxi­mi­za veniturile acestor investitori, dar şi pen­­tru a putea echilibra sistemul în sen­sul de producţie şi consum“, explică Daniel Husaru, care a participat alături de Octavian Ciucă la un nou episod al CEC Bank pentru afaceri româneşti. Misiunea nextE, spun cei doi, a fost de a aduce în România producţia de energie on-site cu investiţiile proprii. „Practic, a fost un pro­dus nou pe care l-am gândit şi l-am dez­voltat şi de acolo au decurs foarte multe capabilităţi pe care ar trebui să le dezvol­tăm. După mai mulţi ani în care am dezvoltat aceste proiecte şi capabilităţi, am ajuns în punctul în care a trebui să sca­lăm“, a mai spus Husaru. Un alt seg­ment dezvoltat şi care câştigă tracţiune pe plan local este cel de PPA-uri, adică de contracte de energie pe termen lung.

Octavian Ciucă,AJ NEXTE

„Ne adresăm în special consumato­rului industrial“, spune Daniel Husaru. „În esenţă, noi administrăm riscul pen­tru producătorii de energie regenera­bi­lă, ad­ministrăm riscul în privinţa comer­cia­li­ză­rii energiei electrice, iar pentru consuma­tori, în aceeaşi măsură, admi­nistrăm ris­cul oferindu-le un preţ stabil şi predictibil pe termen lung. În esenţă, suntem liant între producătorii de ener­gie şi consu­matori de energie din Româ­nia. Asta oferim ca platformă operaţio­nală“, a mai spuns Husaru.

„Întrebarea este următoarea: preţul la care eu semnez acest PPA va fi relevant în 20 de ani? Aceasta este una dintre barierele principale în semnarea contractuală pe termen lung“, spune Octavian Ciucă. Sunt mai multe provocări în a identifica un semnal de preţ corect pe termen lung. În primul rând, din 2022 şi până în vara aceastui an, preţul energiei din România a fost plafonat, deci nu a existat un semnal de piaţă. Apoi este întrebarea legată de integrarea energiei solare în sistem şi temerea legată extinderea intervalelor în care preţul este negativ.

Dar chiar şi aşa se pot croi strategii în funcţie de industrie şi de ponderea pe care energia o are în costuri, dar şi de durată.

„Termen lung înseamnă peste 10 ani de zile, dar poate cineva îşi doreşte să contracteze între 20% şi 50% pe termen mediu, deci undeva la 5 ani, 7 ani, iar restul îşi doreşte ca acea cantitate de energie care rămâne să fie furnizată din piaţa, fie că vorbim de spot sau contracte la termen“, explică Octavian Ciucă.

Revenind la portofoliul administrat de AJ NEXTE, el este în acest moment de circa 100 MW, format din centrale mici şi medii.

„Targetul nostru este pe următorii doi ani să administrăm 1 GW de producţie şi cred că va fi cel puţin un 1 GW de stocare. Ne dorim să creştem acest agregator pentru a ajunge la acel concept de virtual power plant (o reţea de resurse energetice distribuite, cum ar fi panouri solare domestice, baterii, sau încărcătoare pentru vehicule electrice, care sunt agregate şi controlate de un software inteligent pentru a funcţiona ca o singură centrală electrică tradiţională – n.red.)“, a explicat Daniel Husaru.

Mai departe, Octavian Ciucă a mai precizat că flexibilitatea adusă de acest model multi-resursă devine extrem de importantă.

„Vedem aici un mare potenţial“, a mai spus Octavian Ciucă.

AJ BRAND a fost înfiinţată în anul 2008, la acel moment ca un contractor pentru lucrări electrice, AJ CONSTRUCTION, iar ulterior a devenit un contractor EPC (engineering, procurement and construction). În 2021 a fost creată AJ RENEWABLES, intenţia actuală a fondatorilor, Adrian şi George Stan, fiind de aduce cele două nume sub acelaşi brand, AJ BRAND.

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ

( - )