Ultima saptamâna de campanie prezidentiala: Cât au cheltuit candidatii pâna acum? Crin Antonescu domina clasamentul
Autor: Sorina MateiAm intrat cu toții în ultima săptămână de campanie, iar sumele de bani declarate la Autoritatea Electorală Permanentă și cheltuite de principalii candidați la Președinția României dezvăluie strategii diferitede campanie. Deși toți au aruncat până acum aproape 18 de milioane de euro în această campanie, unii candidați au mizat pe media tradiționale, alții au mers[...]
- Peste 50% din bugetul lui Crin Antonescu s-a dus pe promovare TV
- Victor Ponta a mizat 65% pe online
- Nicușor Dan și-a cheltuit majoritatea banilor pe online
- George Simion a dat majoritatea banilor pe tipărituri
Am intrat cu toții în ultima săptămână de campanie, iar sumele de bani declarate la Autoritatea Electorală Permanentă și cheltuite de principalii candidați la Președinția României dezvăluie strategii diferite
de campanie. Deși toți au aruncat până acum aproape 18 de milioane de euro în această campanie, unii candidați au mizat pe media tradiționale, alții au mers predominant pe online, iar unul dintre ei și-a pus aproape toți banii pe scrisori, flyere și alte mesaje trimise românilor.
Cum arată clasamentul și strategiile?
Sunt date acumulate de la Autoritatea Electorală Permanentă,unde acești candidați, cei 11 – practic 10, că unul spune că are din nou campanie pe 0 lei, domnul Popescu – sunt date prelucrate de Expert Forum și arată, într-adevăr, strategii diferite, pe care le-am văzut și noi în această campanie.
Overall, candidații au rămas cu mult mai puțin banii, dar cheltuielile sunt diferite în ceea ce privește candidații.În primul rând, îl avem pe Crin Antonescu, carea luat cei mai mulți bani – a băgat în această campanie practic dublu are față de toți ceilalți candidați. În campania lui Crin Antonescu,bineînțeles, sunt cheltuit și mai mulți, pentru că este cel mai mare buget de campanie. Banii vin de la Partidul Social-Democrat și se vede aici că strategia lui Crin Antonescue, de fapt, strategia Partidului Social-Democrat, pentru că vedem că 52% din banii pe care i-a cheltuitîn astea 3 săptămâni – o să avem vineri și finalul de lună – deci aproape 5 milioane de euro,s-au dus pe promovare pe televiziuni, cum ar zice americanii, Old Money,ceea ce a făcut cumva și Marcel Ciolacu în precedenta campanie.
Nu s-au învățat minte, au aplicat exact aceeași rețetă și asta pentru cămecanica la PSD este aceeași. Deci 5 milioane de euro din aproape 9,6 milioane de euro- campania lui Crin Antonescu, mufată la banii de subvenție ai PSD-ului, i-a băgat pe televiziuni. 175.000 de euro din acești bani i-a dat pe cercetări sociologice și foarte interesant, 4 din cei 5 milioane de euro de la televiziuni sunt pentru contracte pentru presă,celebrele contracte de presă pe care PSD-le are cu majoritatea televiziunilor decredibilizate în România,care nu i-a ajutat deloc. Ne aducem aminte în precedenta campanie, indiferent câte omagii au fost făcuteși la Antena 3, și la Realitatea, și la RTV, și la Digi24, aceste omagii nu i-au ajutat deloc.Ba din contra, pentru că, până la urmă, TikTok-ul i-a dat peste cap pe toți candidații.
PNL-ul este practic în faliment financiar,ceea ce noi, jurnaliștii, știam, pentru că PNL-ul, practic, aproape că n-a dat bani în campania lui Crin Antonescu.Știm foarte bine că PNL-ul a băgat foarte mulți bani în acele panouri, în campania lui Nicolae Ciucă,președintele și alesul lui Iohannis – și s-au făcut praf în campanie.
Practic, PNL-ul, are foarte multe datorii în acest moment, chiar dacă are foarte mulți bani de la buget. Ca atare, n-a mai putut să-și susțină campania fostului președinte de partid, cel care l-a băgat pe Iohannis în politică Crin Antonescu și banii au venit de la PSD.Deci cumva, Crin Antonescu a mers pe vechea strategie, Old Money.
La Victor Ponta se observă că e cam jumătate-jumătate,în sensul că 64% din cheltuieli au mers pe online – aproape 3 milioane de euro din 4,7 milioane de euro – dar și Victor Ponta, ca orice vechi PSD-ist, nu s-a învățat minte și a plătit cercetări sociologice de 87.000 de euro.Apropo de sondajele care apar în această perioadă de campanie și pe care ar trebui să nu le creadă nimeni, pentru că unele sunt ale unui candidat, unele sunt ale altui candidat și cumva sunt făcute ca să crească notorietatea candidatuluiși să pară că respectivul candidat este în fruntea clasamentului.
Deci Victor Ponta a mizat și el mai mult pe online în această campanie, la Nicușor Dan însă se vede o tendință de băgare a banilornumai în online, 96% din banii lui Nicușor Dan au fost băgați în online, în Google, în Facebook. Am văzut foarte multă promovarepe Meta, dar și în TikTok știm că a angajat o firmă pe care o plătește cu 15.000 euro pe lună.Interesant e că Nicușor Dan lucrează, dacă ne uităm pe datele AEP, cu o firmă aproape anonimă, cu o firmă de apartament,deci toți banii și-i dă el. Tot ce vedem vizual la Nicușor Dan este realizat de o firmă de publicitate care are un singur angajat și practic este o firmă de apartament cam dubioasă. E foarte interesantă promovarea asta printr-o anumită firmăcare nu e cunoscută în societate, în media, ca lucrând în campanie electorală.
Iar George Simion iese și el detașat din clasament,deci vedem Ponta și Nicușor merg puternic pe online, Ponta jumătate din banii îi bagă pe online, Nicușor aproape toți banii și i-a băgat pe online. În schimb George Simion, care folosește banii AUR din împrumuturi de la persoane fizice și juridice, și-a băgat aproape 95% în tipărituri -asta înseamnă celebrele scrisori, scrisorele de care se vorbește acum și care sunt primite de pensionari cu numele lui George Simionși cu numele pensionarului, vizează anumite categorii sociale pliante, flyere.
Vedem că George Simeon care a folosit într-adevăr banii AUR, dar nu banii din subvenții, nu și-a băgat foarte mulți bani nici măcar în online, am văzut că a declarat că a avut niște contracte cu televiziunile,dar nu spune care dintre televiziuni, iar contractele astea sunt nesemnificative la George Simion, George Simion a mers pe stilul Călin Georgescu,în sensul că TikTok-ul îl promovează aproape viral, oamenii din diaspora vedem că îi fac foarte multă campanie, media alternativă lui George Simion,iar George Simion care nu a avut un buget mare, dar aproape un milion de euro și a băgat în flyere, în broșuri și în scrisori, în această comunicare directă cu electoratul.
Cert este că mai avem trei zile, vineri la ora șapte, ora locală în fiecare țară, diaspora este așteptată să înceapă să voteze în primul tur de scrutin și o să vedem duminică seara,care dintre aceste strategii a fost cea câștigătoare. Varianta old money, Crin Antonescu, varianta online, Ponta și Nicușor Dan, sau varianta media alternativă și comunicarea directă, fără a băga foarte mulți bani în această campanie, campanie făcută în principal de susținători. Așa cum a făcut Călin Georgescu, acum face George Simion.