11 iulie 2025 - Președinte CJ

Pe ce cifre concrete se bazeaza prim-ministrul României Ilie Bolojan, în discursul sau despre bursele de merit, când afirma ca „o buna parte“ dintre elevii cu burse „au cazut la bacalaureat“?

Autor: Alexandra Matei

Premierul României Ilie Bolojan a afirmat în timpul discursului său din Parlamentul României că „o bună parte“ dintre elevii de clasa a XII-a care luau bursă „au căzut la bacalaureat“, fără însă a prezenta nişte date exacte care să demonstreze această afirmaţie.

ZF a întrebat într-o solicitare adresată guvernului şi Ministerului Educaţiei care sunt cifrele din spatele acestei declaraţii şi, punctual, câţi elevi cu media 9,50 au picat examenul de bacalaureat, însă reprezentanţii instituţiilor nu au oferit un răspuns concret, ci doar o serie de alte cifreGuvern: Doaraproximativ 37% din cei cu note de minim 9,50 în clasa a XII-a au obţinut minim 9,50 la bacalaureat.

Premierul României Ilie Bolojan a afirmat în timpul discursului său din Parlamentul României că „o bună parte“ dintre elevii de clasa a XII-a care luau bursă „au căzut la bacalaureat“, fără însă a prezenta nişte date exacte care să demonstreze această afirmaţie.

ZF a întrebat într-o solicitare adresată guvernului şi Ministerului Educaţiei care sunt cifrele din spatele acestei declaraţii şi, punctual, câţi elevi cu media 9,50 au picat examenul de bacalaureat, însă reprezen­tanţii instituţiilor nu au oferit un răspuns concret, ci doar o serie de alte cifre.

„În prezent, datele pentru anul şcolar 2024/2025 sunt încă în curs de colectare în paralel cu încheierea examenelor de Evaluare Naţională şi de bacalaureat, dar vă putem prezenta următoarele date şi estimări transmise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. (…) Doar aproximativ 37% din cei cu note de minim 9.50 în clasa a XII-a au obţinut minim 9.50 la baca­laureat“, au transmis reprezentanţii guvernului într-un răspuns la solicitarea ZF.

În anul şcolar 2024-2025, conform răspunsului transmis de guvern, s-au obţinut aproximativ 335.475 burse de merit, toate cu nota minimă de 9,50, ceea ce reprezintă o creştere la 138% faţă de notele de 9.50 în anul 2023-2024.

În 2025, rata de participare la bacalaureat a fost de 87%, uşor mai mică decât în 2023 (90%), în timp ce rata de succes la acelaşi examen este în 2025 de 81%, comparabilă cu cea din 2023, de 80%, se arată în acelaşi răspuns.

Acestea sunt cifrele oferite de guvern şi Ministerul Educaţiei pentru anul şcolar care tocmai s-a încheiat, însă niciuna nu face referire la câţi elevi de clasa a XII-a care aveau media 9.50 şi luau bursă de merit au picat examenul de bacalaureat.

În răspunsul transmis de guvern la solicitarea ZF, reprezentanţii acestuia au ţinut să traducă declaraţia făcută de Ilie Bolojan în Parlamentul României, spunând că aceasta „face referire la modul în care, în actualul sistem de acordare a burselor de merit, introdus prin noile legi ale educaţiei în anii 2023-2024 şi 2024-2025, s-au constatat situaţii în care elevi care au beneficiat de aceste burse nu au confirmat performanţa şcolară la examenele na­ţionale (Evaluare Naţională şi baca­laureat)“.

Dar cum suna, de fapt, această declaraţie a premierului? „Bursele vor fi acordate doar pentru merit real (minim nota 9, max. 15% dintr-o clasă), iar bursele sociale pentru nevoi reale. Se elimină, aşadar, anomalia prin care aproape o întreagă clasă primea bursă de merit fără performanţă. Gândiţi-vă că am avut clase la bacalaureat în care, o bună parte, erau cu burse de merit, dar unii dintre cei care au dat bacalaureatul, au căzut la bacalaureat. Se pune problema: când a fost evaluarea corectă?“, spune Bolojan în Parlamentul României.

Prin programul de guvernare, bursele de rezilienţă şi cele pentru olimpici sunt eliminate, în timp ce bursele de merit se acordă pentru maximum 15% dintre elevii unei clase, cu condiţia de a avea minimum media 9.

Ministrul Educaţiei Daniel David vrea să distrugă conceptul de „bursiadă“ şi este de părere că „educaţia a avut şi are o contribuţie mare la acest deficit care ne blochează ţara“, conform declaraţiilor făcute în ultimele zile.

Însă, atunci când construiesc aceste reforme, nici Daniel David şi nici premierul Ilie Bolojan nu pun în lumină şi efectele pozitive pe care aceste burse le au asupra elevilor. Printre ele se numără reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, două dintre cele mai grave probleme ale învăţământului românesc, în contextul în care aproape jumătate dintre elevi se pierd pe drum între clasa 0 şi clasa a XII-a.

Declaraţia premierului face referire la modul în care, în actualul sistem de acordare a burselor de merit, introdus prin noile legi ale educaţiei în anii 2023-2024 şi 2024-2025, s-au constatat situaţii în care elevi care au beneficiat de aceste burse nu au confirmat performanţa şcolară la examenele naţionale (Evaluare Naţională şi bacalaureat).

Totodată, acest sistem a însemnat atât o creştere a tipurilor şi valorilor burselor, cât şi a bugetului alocat, devenind în prezent nesustenabil financiar şi fără a produce o îmbunătăţire vizibilă a performanţei educaţionale.

Răspunsul integral furnizat de biroul de presă al Guvernului la solicitarea ZF, pe www.zf.ro:

„Referitor la întrebarea dumnea­voastră privind informaţiile care au stat la baza declaraţiilor susţinute de prim-ministrul Ilie Bolojan în data de 7 iulie a.c. în Parlamentul României privind sistemul de educaţie şi acordarea burselor de merit, vă comunicăm următoarele, în baza datelor furnizate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC):

În prezent, datele pentru anul şcolar 2024/2025 sunt încă în curs de colectare în paralel cu încheierea examenelor de Evaluare Naţională şi de Bacalaureat, dar vă putem prezenta următoarele date şi estimări transmise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării:

1.Prin legea 198/2023 s-a introdus un sistem diversificat de burse, cu finanţare crescută. Aceasta a dus la o creştere nesustenabilă a fondului de burse de la 1,7 miliarde lei în 2022 (0.18 mld. Lei din bugetul Ministerul Educaţiei şi 1,52 mld lei din bugetul autorităţilor locale) la aproximativ 4.76 miliarde lei în 2025 (bugetul Ministerul Educaţiei).

2.În anul 2023/2024 s-au oferit 461.777 burse de merit, din care (a) 242.665 cu note de minim 9.50, (b) 40.378 cu note între 5-7.99, (c) iar 8.494 cu note sub 5. Ca estimare:

a. Doar aproximativ 11% din cei cu bursă de merit în clasa a VIII-a au obţinut minim 9.50 la evaluarea naţională;

i. Procentul devine aproximativ 21% dacă considerăm doar bursa de merit cu nota minimă 9.50;

b. Doar aproximativ 39% din cei cu bursă de merit în clasa a XII-a au obţinut minim 9.50 la bacalaureat;

i. Procentul devine aproximativ 73% dacă considerăm doar bursa de merit cu nota minimă 9.50;

c. În 2024, dacă aproximativ 31 % medii generale ale anilor V-VIII sunt de minim 9.50, pentru acelaşi grup ţintă de copii la evaluarea naţională doar aproximativ 4 % din rezultate sunt de minim 9.50; altfel spus, doar 13 % îşi păstrează la evaluarea naţională măcar media de la clasă.

3.În anul 2024/2025 s-au obţinut aproximativ 335.475 burse de merit, toate cu nota minimă de 9.50, ceea ce reprezintă o creştere la 138% faţă de notele de 9.50 în anul 2023-2024. Ca estimare:

a. Doar aproximativ 17% din cei cu note de minim 9.50 în clasa a VIII-a au obţinut minim 9.50 la Evaluarea Naţională;

b. Doar aproximativ 37% din cei cu note de minim 9.50 în clasa a XII-a au obţinut minim 9.50 la Bacalaureat;

c. În anul 2025, rata de participare la Bacalaureat a fost de 87%, uşor mai mică decât în 2023 (90%). Rata de succes la Bacalaureat este în 2025 (81%) comparabilă cu cea din 2023 (80%);

d. În anul 2025, rata de participate la Evaluarea Naţională nu s-a îmbunătăţit faţă de 2023 (95%). Rata de succes la Evaluarea Naţională este în 2025 (83.1%), mai mare decât în 2023 (76.4%), dar comparabilă cu cea din 2022 (82.4%).

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ

( - )
( - )
( - )