Anca Luca, chief growth officer, InnovX: Piaţa americana nu este imposibil de atins. Companiile din România au produse şi servicii care pot fi duse peste hotare
Autor: Ramona CorneaRomânia poate juca un rol mult mai activ pe pieţele internaţionale, inclusiv pe una dintre cele mai dorite şi competitive pieţe din lume – cea americană. Companiile româneşti au deja produse şi servicii competitive, dar cheia este pregătirea temeinică şi orientarea spre pieţele care cer ceea ce ele oferă, spune Anca Luca, chief growth officer,[...]
România poate juca un rol mult mai activ pe pieţele internaţionale, inclusiv pe una dintre cele mai dorite şi competitive pieţe din lume – cea americană. Companiile româneşti au deja produse şi servicii competitive, dar cheia este pregătirea temeinică şi orientarea spre pieţele care cer ceea ce ele oferă, spune Anca Luca, chief growth officer, InnovX, project MoonShotX – Raiffeisen Bank.
„Avem produse şi servicii care pot fi duse peste hotare, din discuţiile pe care le-am avut până acum vedem că există interes pentru produsele româneşti şi serviciile pe care le aducem, dacă ne facem temele, avem un research şi mergem spre statele unde se cer produsele respective. Piaţa americană este foarte dorită, este îndepărtată, dar nu este imposibil de atins. Este o piaţă care merită efortul, dacă produsul are succes”, a spus ea în cadrul evenimentului SelectUSA Investment Summit 2025.
Raiffeisen Bank România a lansat, împreună cu acceleratorul de afaceri InnovX, programul MoonShotX, un program de internaţionalizare a companiilor din România pentru a le susţine în încercarea de a scala businessul lor.
Companiile selectate în cadrul programului MoonShotX au mers la SelectUSA Investment Summit 2025, cel mai important şi cel mai mare eveniment realizat şi susţinut de guvernul american prin Departamentul de Comerţ, unde, la ediţia din acest an, sunt prezenţi peste 5.500 de participanţi, din care 2.500 de business investors, reprezentând 90 de ţări din întrega lume. De partea cealaltă sunt prezente 56 de state americane, care le pun pe masă tuturor celor interesaţi toate facilităţile pe care pot să le ofere ca să investească la ei în stat şi în final în America.
„Când este vorba de America, este ţara oportunităţilor. Cu toate acestea, noi avem deja un track record la SelectUSA Investment Summit, aşa că nu mai este neapărat o surpriză. Anul acesta este cam al patrulea an de când participăm la SelectUSA, începem să ne simţim ca nişte ghizi pentru companiile româneşti pe care le aducem aici”, a mai spus Anca Luca.
Condiţia esenţială: să vii pregătit. Evenimentul este de mari dimensiuni, iar lipsa unei agende bine curatoriate poate duce la pierderea unor oportunităţi valoroase.
„Companiile au găsit întotdeauna oportunităţi de business aici, nu a existat delegaţie să nu avem companii care să nu fi găsit oportunităţi aici. Să vii la SelectUSA şi să spui că nu ai găsit oportunităţi de dezvoltare înseamnă că nu ţi-ai făcut temele înainte să vii la eveniment. Este un eveniment foarte mare, complex, cu foarte multă lume, sunt mii de oameni aici şi, dacă nu curatoriezi bine agenda pentru cele trei zile, există o şansă să pierzi oportunităţi. Cel puţin o companie găseşte aici o modalitate să-şi deschidă business sau măcar să înceapă discuţii”, a detaliat reprezentanta InnovX.
În opinia Ancăi Luca, diferenţa-cheie între Europa şi SUA nu este doar mărimea pieţei, ci şi abundenţa capitalului şi pragmatismul americanilor, dublat de o cultură de business extrem de bine dezvoltată.
„Ce au americanii şi nu au europenii? Foarte mulţi bani, capital enorm. Deşi sunt foarte mulţi bani aici, americanii vor să vii să investeşti aici, acesta este un eveniment de investiţii. Este şi o politică agresivă acum de atragere de noi investiţii străine în SUA. Americanii au o cultură de business foarte bine evoluată în timp şi un pragmatism extraordinar. Competiţia aceasta între state face parte din practica lor de business, ei atrag companii şi capital vânzând tot timpul. Ei sunt foarte buni vânzători şi extrem de pragmatici”, a detaliat ea.
Programul MoonShotX vizează tocmai acele companii româneşti aflate în etapa de scalare, care au depăşit stadiul de startup, dar care nu sunt încă jucători mari. Este un segment rar vizat de acceleratoare, însă cu potenţial uriaş de internaţionalizare.
„În programul MoonShotX realizat împreună cu Raiffeisen Bank, este vorba de creare de noi conexiuni de calitate. Bootcampul MoonShotX este un program absolut adaptat unui segment care nu a mai fost accelerat până acum, cel de mid-corporate. Noi ne concentrăm foarte mult pe a-i ajuta pe fondatori şi pe companiile care intră în acest program să scaleze, fie că se întâmplă în CEE, în SUA, UK. Încercăm să conectăm aceste companii cu nişte pieţe prin nişte relaţii punctuale pe care le-am stabilit punctual cu acest scop, să le internaţionalizăm şi să arătăm lumii că inovaţia din România merită toată atenţia şi că se poate descurca pe nişte pieţe complexe, cum este cea din SUA, de exemplu”, a spus Anca Luca.
Un parteneriat-cheie în cadrul programului este cel cu Duke University, una dintre cele mai prestigioase instituţii din SUA. Studenţii şi absolvenţii universităţii lucrează timp de şase luni pentru a ajuta companiile din program să-şi pregătească temeinic intrarea pe piaţa americană.
„Avem un parteneriat cu Duke University în scopul acesta, timp de şase luni de zile un număr de nouă echipe au lucrat pentru alumnii noştri pentru a le face acest research. Fără un research foarte bine făcut înainte este foarte greu să răzbaţi, dar există un interes serios pentru ce aduce România”, a spus reprezentanta InnovX.