28 iulie 2025 - Primar

Andreea Porojan, Raiffeisen Bank Romania, project manager, MoonShotX: Vrem sa cucerim noi pieţe. Companiile româneşti au produse şi servicii pe care pot sa le vânda în SUA

Autor: Ramona Cornea

Deschiderea pieţei americane faţă de companiile internaţionale este o oportunitate reală pentru firmele româneşti care vor să se extindă. Programul MoonShotX, dezvoltat împreună cu parteneri internaţionali, are tocmai acest scop: să ajute antreprenorii locali să-şi accelereze scalarea globală, să identifice noi pieţe şi să transforme ideile în afaceri cu potenţial internaţional, susţine Andreea Porojan, sustainability[...]

Deschiderea pieţei americane faţă de companiile internaţionale este o oportunitate reală pentru firmele româneşti care vor să se extindă. Programul MoonShotX, dezvoltat împreună cu parteneri internaţionali, are tocmai acest scop: să ajute antreprenorii locali să-şi accelereze scalarea globală, să identifice noi pieţe şi să transforme ideile în afaceri cu potenţial internaţional, susţine Andreea Porojan, sustainability & CSR manager, Raiffeisen Bank Romania, project manager, MoonShotX.

„Dacă noi ajutăm companiile româneşti să crească oriunde pentru noi devine o modalitate nouă de a face afaceri, de a le arăta faptul că, pe lângă consultanţa financiară pe care le-o acordăm, noi mergem puţin mai departe. Vrem ca ei să crească acolo unde au oportunităţi şi vrem să-i sprijinim prin produsele noastre, dar şi prin acest mentorat şi sprijin în accelerarea afacerii lor. Vrem să cucerim noi pieţe şi să arătăm că şi companiile româneşti au foarte mult potenţial”, a spus ea în cadrul evenimentului SelectUSA Investment Summit 2025.

Raiffeisen Bank România a lansat, împreună cu acceleratorul de afaceri InnovX, programul MoonShotX, un program de internaţionalizare a companiilor din România pentru a le susţine în încercarea de a scala businessul lor. Companiile selectate în cadrul programului MoonShotX au mers la SelectUSA Investment Summit 2025, cel mai important şi cel mai mare eveniment realizat şi susţinut de guvernul american prin Departamentul de Comerţ, unde, la ediţia din acest an, sunt prezenţi peste 5.500 de participanţi, din care 2.500 de business investors, reprezentând 90 de ţări din întreaga lume.

„Companiile româneşti au produse şi servicii pe care pot să le vândă în SUA, pot fi şi foarte competitivi în diverse state, nu toate sunt potrivite lor, bineînţeles. De asta suntem aici, pentru ca ei să poată să exploreze ceea ce nu au identificat încă. (…) Un final fericit ar fi ca o parte din aceste companii să-şi lanseze deja afacerea în afara ţării, să-şi deschidă deja afacerea pe un teritoriu străin. O parte din companiile din MoonShotX aveau deja afaceri deschise şi în alte ţări, noi le-am ajutat să identifice şi alte oportunităţi”, a detaliat Andreea Porojan.

Companiile din programul MoonShotX au avut parte de analize personalizate, în funcţie de specificul industriei din care provin. Astfel, firmele au putut identifica statele americane unde potenţialul de dezvoltare este cel mai ridicat pentru afacerea lor.

„Companiile cu care am venit aici sunt foarte determinate, au primit în cadrul MoonShotX o analiză concretă a oportunităţilor pe care le au în SUA şi chiar care sunt statele în care au aceste oportunităţi pentru că avem industrii diverse. Alumnii MoonShotX vin din industrii diverse şi fiecare dintre ei a avut o analiză înainte, ştiind care sunt datele spre care trebuie să se îndrepte.”

De asemenea, Andreea Porojan a subliiniat deschiderea autorităţilor americane faţă de atragerea de investiţii străine, precum şi ideea că SUA funcţionează după o logică de atragere a capitalului extern, diferită de cea a ţărilor europene.

„Americanii au mult mai multă deschidere de a primi afaceri străine. Poate că pe piaţa din Europa fiecare ţară este mai atentă la a-şi dezvolta propriile afaceri. În momentul în care o companie vine în SUA plăteşte taxe, creează locuri de muncă, deci contribuie la bunăstarea statului în care se înfiinţează, este o oportunitate pe care ei au văzut-o. (…) Nu mi-aş fi imaginat niciodată că americanii sunt atât de deschişi să primească investiţii şi că sunt atât de interesaţi să primească de oriunde din această lume companii să vină să facă afaceri la ei în stat. Am trecut pe la fiecare dintre state şi sunt toţi interesaţi de a lua o companie de oriunde din lume ca să-şi dezvolte afacerea la ei în stat”, a detaliat ea.

Americanii sunt foarte deschişi să ofere facilităţi fiscale, fiecare îşi promovează facilităţile fiscale specifice statului respectiv, sunt foarte determinaţi şi au o politică destul de clară, crede Andreea Porojan.

„Unii dintre ei au spus foarte clar care sunt industriile în care suntem interesaţi să investim sau să atragem din ţările din afară. Eram obişnuiţi mai mult să tragem noi de ei (de investitori – n.red) decât să tragă ei de noi, iar aici este invers”, a concluzionat ea.