Care sunt şansele ca firmele antreprenoriale româneşti sa patrunda pe piaţa Statelor Unite? Avem produse şi servicii care pot concura pe cea mai mare piaţa economica din lume, unde toata lumea vrea sa intre?
Autor: Ramona CorneaPentru România, pentru companiile antreprenoriale româneşti, SUA ar reprezenta o piaţă mult prea îndepărtată, în condiţiile în care firmele româneşti nu prea au ieşit în regiunea Europei Centrale şi de Est, nu peste ocean.
♦ Ca să atragă business în SUA, americanii îşi deschid larg uşile, toate statele americane oferă facilităţi fiscale, terenuri, infrastructură, reducerea barierelor birocratice, educaţie profesională, totul numai ca cineva să investească la ei, să creeze locuri de muncă, să plătească taxe şi să facă profit♦Noi, România, încă mai avem de învăţat cum se face business, cum trebuie să atragi investitori de oriunde ar fi ei în ţara ta.
Pentru România, pentru companiile antreprenoriale româneşti, SUA ar reprezenta o piaţă mult prea îndepărtată, în condiţiile în care firmele româneşti nu prea au ieşit în regiunea Europei Centrale şi de Est, nu peste ocean.
Totuşi, vremurile se mai schimbă, poate vin alţi antreprenori mai tineri, poate vin alţi directori mai tineri care pot să se uite şi către piaţa americană.
Dar înainte ca să intri pe piaţa americană, o economie de 30.000 mld. euro, (România are un PIB de 350 mld. euro), trebuie să îţi doreşti.
„Eu cred că firmele româneşti ar putea face faţă unei comenzi din SUA, şi s-ar putea să avem business cu care să venim în SUA, dar dacă nu încerci, nu te agiţi puţin, este mai greu pentru că probabilitatea este direct proporţională cu cât de mult încerci să faci“, spune Sorin Suciu, director mid corporates & public sector, Raiffeisen Bank România.
Dacă pentru firmele din IT a ajunge pe piaţa SUA este mult mai usor, pentru firmele care vând servicii şi produse clasice este mai greu.
„Americanii au cultură de business foarte bine evoluată şi un pragmatism extraordinar, ei vor să facă afaceri cu oricine, sunt foarte buni vânzători“, menţionează Anca Luca, chief growth officer la acceleratorul de afaceri InnovX şi project manager al MoonshotX, un program realizat împreună cu Raiffeisen Bank pentru extinderea companiilor antreprenoriale româneşti de talie mijlocie pe alte pieţe. Ziarul Financiar este partenerul media în proiectul MoonShotX.
Săptămâna trecută, un grup de companii din MoonShotX, alături de alte firme româneşti, au fost la Washington, la cel mai mare eveniment de atragere de investiţii străine în America, organizat anual de guvernul american – SelectUSA Investment Summit 2025. La acest eveniment participă toate statele americane în încercarea de a atrage investitori din întreaga lume să investească în statele lor. Evenimentul a adunat peste 5.500 de participanţi din peste 90 de ţări.
„Competiţia aceasta – SelectUSA Investment Summit – face parte din tactica lor de a atrage investiţii, ei atrag capital tot timpul“, a mentionat Anca Luca.
Mihail Vlad, fondator şi CEO al Softia, o companie de servicii de software, spune că încă de la înfiinţare, din 2016, lucrează cu americanii.
„Este provocator să lucrezi cu ei pentru că cerinţele lor sunt mari şi au pretenţii de la tine, dar din punct de vedere financiar sunt cei mai buni clienţi, înţeleg cel mai bine că e nevoie de cashflow, că toată lumea lucrează pentru profit şi sunt de acord cu asta“, a menţionat Mihail Vlad.
Christian Leonte, CEO al Waldevart, o companie de proiecte în energia regenerabilă, spune că încearcă să intre pe piaţa din SUA ca un contractor general în domeniul industriei regenerabile, dar posibil şi pe partea de producţie de energie prin instalarea unor parcuri fotovoltaice plutitoare, care sunt revoluţionare pentru America.
Bogdan Rebegea, director executiv al Eco Garden Construct – Cluj, o companie care lucrează în peisagistică – pune şi întreţine gazon şi spaţii verzi, spune că se uită pe piaţa americană, spre exemplu în Florida, unde sunt multe spaţii verzi, sunt bani în această zonă, mai ales pe partea rezidenţială, unde lumea investeşte şi vrea să arate totul frumos.
Florin Irimescu de la Bluana Foods – Suceava spune că a venit la Select USA să caute parteneri fie pentru atragerea de finanţare, fie pentru un început de producţie pentru Bluana, care produce peşte vegan.
„Noi suntem pragmatici. Dacă este cazul să dezvoltăm într-un loc, oriunde pe planeta asta, o vom face, dar SUA au un avantaj clar în a scala un produs alimentar pe care nu îl are Europa deocamdată, date fiind barierele culturale de la ţară la ţară“.
Bogdan Urdea, business development manager la Raptronic Process Engineering – Braşov, ar vrea să intre pe piaţa SUA ca să-şi urmeze clienţii americani pe care îi are în Europa, cum ar fi gigantul Mondelez, care s-ar putea să reînceapă să investească in America în fabrici, ca parte a noii politici de la Casa Albă impusă de Donald Trump.
„Mie îmi place foarte mult să lucrez cu americanii, în primul rând sunt un popor direct, e mai puţin context în conversaţii, adică nu trebuie să cauţi întotdeauna mesaje ascunse. Am văzut ce este aici, la SelectUSA, ne vom întoarce, vom pune pe hârtie tot ce vrem să facem, statele cu care am discutat şi vom încerca să alegem o locaţie bună unde să ne aşezăm. Am deja promisiunea a doi clienţi care mi-au spus că în moment in care m-am incorporat în SUA (firma deschisă în SUA) şi am capabilitatea să fac business aici, să merg la ei să fac un pitch şi mă primesc“, a menţionat el.
Dacă eşti o firmă din tehnologie şi vrei să intri pe piaţa din SUA este aproape obligatoriu să-ţi faci o firmă in SUA, menţionează Cristina Bucur, avocat la DLA Piper, o firmă globală de avocatură, care are operaţiuni puternice şi în România.
„Lucrăm foarte mult cu biroul nostru din San Francisco – Sillicon Valley, pentru că acolo a fost punctul de atracţie pentru start-up-urile de tehnologie din România care au vrut să treacă prin un proces prin care îşi mută structura de acţionariat în SUA- am practic un holding company în care toţi acţionarii se mută în SUA, iar entitate din România va deveni o entitate deţinută 100% de holdingul din America. Am trecut prin acest proces de multe ori, în special cu start-up-urile de tehnologie din România, care şi-au dorit să atragă finanţare din străinătate“, spune ea.
Dacă ne uităm la ce a fost la SelectUSA Investment Summit, vedem că toate statele sunt deschise să ofere facilităţi fiscale pentru a atrage investiţii în statul lor. Noi suntem obişnuiţi mai mult să tragem noi, decât să tragă ei – americanii – de noi, spune Andreea Porojan, sustainability & CSR manager, Raiffeisen Bank Romania, project manager al proiectului MoonShotX.
„Nu mi-aş fi imaginat niciodată că americanii sunt atât de deschişi să primească investiţii de oriunde din această lume, să vină să facă afaceri la ei in stat. Americanii au mai multă deschidere în a primi afaceri străine, poate că pe piaţa din Europa fiecare ţară este mai atentă la a-şi dezvolta propriile afaceri, dar în momentul în care o companie vine in SUA, de oriunde este, plăteşte taxe, creează locuri de muncă, deci contribuie la bunăstarea statului în care se înfiinţează, este o oportunitate pe care ei au văzut-o. Dacă noi, Raiffeisen, ajutăm companiile româneşti să crească oriunde, pentru noi devine o modalitate nouă de a face afaceri, vrem ca firmele româneşti să intre şi pe alte pieţe pentru că şi acolo există potenţial, nu numai în România“, a concluzionat ea.
Sorin Suciu, director executiv, mid corporates & public sector, Raiffeisen Bank Romania
► Noi am putea prelua tot de la acest eveniment: concept, ideea de a promova statul, de a promova interesul de a dezvolta local mi se pare o idee foarte bună. Pe de altă parte, vorbim de o întreagă emulaţie care se creează cu un astfel de eveniment, se întâlnesc autorităţi cu diverse companii, precum şi companii între ele, companii cu diverse clase sociale, se creează un ecosistem din care toată lumea are de câştigat. Ar fi benefic pentru noi să copiem acest model.
►Văd procesul de scalare a businessurilor româneşti ca pe un proces firesc, natural. Poate că acum 10-15 ani ar fi fost puţin prematur, dar în ultimii cinci – şase ani multe companii româneşti s-au consolidat, au un „value proposition“ şi este păcat să nu încercăm să-l valorificăm şi în exterior. Prima piaţă ar fi cea europeană, este mai la îndemână, dar din perspectiva unei pieţe mari de a atrage investiţii mi se pare că ce se întâmplă aici depăşeşte ce se întâmplă în Europa ca dorinţă.
►Eu cred că da, avem business cu care să venim în SUA. Nu spun asta fără argumente, avem clienţi care fac export în SUA, tot ce înseamnă tehnologie este foarte uşor de scalat, iar piaţa din SUA este una pe care oricine şi-ar dori să fie. Avem chiar producători care exportă azi în SUA.
►Eu cred că da, companiile româneşti pot face faţă unei comenzi din SUA. Cred că este foarte important să cunoşti piaţa pe care activezi, să înţelegi statele diferite din SUA şi cred că sunt zone în care companiile româneşti ar putea să încerce cel puţin. Dacă nu încerci, nu vei şti niciodată dacă ai fi putut face o treabă bună sau nu. Programul MoonshotX tocmai asta vrea, să le deschidă ochii astfel încât să încerce. Până la urmă, este la latitudinea antreprenorului dacă vrea să facă acest pas sau nu. Eu cred că merită încercarea.
►Noi, ca bancă, intervenim la fiecare pas: îi provocăm să se înscrie în acest program, pe parcurs facem sesiuni de mentoring, bootcampuri, ieşim cu ei în exterior, creăm parteneriate, networking influence, există şi partea de networking informal, după care intervenim şi cu susţinere financiară, dacă este nevoie.
►Din cohorta pe care o avem şi cu care am rămas în urma selecţiei deja suntem în discuţii avansate cu patru – cinci companii, care au, dincolo de idee, o dorinţă cristalizată, centralizată de scalare, de ieşire din graniţele României. Dacă nu ieşi, nu încerci, nu te agiţi puţin, probabilitatea este direct proporţională cu cât de mult încerci să faci. Probabilitatea este direct proporţională cu dorinţa antreprenorilor.
►Avem antreprenori foarte deştepţi, cu produse şi servicii care ar putea face faţă, trebuie un pic de dorinţă, trebuie flexat acest muşchi al dorinţei de a merge pe alte pieţe, trebuie susţinere financiară şi cred că se pot face lucruri extraordinare.
Anca Luca, chief growth officer, InnovX / project MoonShotX, Raiffeisen Bank
►Când este vorba de America, este ţara oportunităţilor. Cu toate acestea, noi avem deja un track record la SelectUSA Investment Summit, aşa că nu mai este neapărat o surpriză. Anul acesta este cam al patrulea an de când participăm la SelectUSA, începem să ne simţim ca nişte ghizi pentru companiile româneşti pe care le aducem aici.
►Companiile au găsit întotdeauna oportunităţi de business aici, nu a existat delegaţie să nu avem companii care să nu fi găsit oportunităţi aici. Să vii la SelectUSA şi să spui că nu ai găsit oportunităţi de dezvoltare înseamnă că nu ţi-ai făcut temele înainte să vii la eveniment. Este un eveniment foarte mare, complex, cu foarte multă lume, sunt mii de oameni aici şi, dacă nu curatoriezi bine agenda pentru cele trei zile, există o şansă să pierzi oportunităţi. Cel puţin o companie găseşte aici o modalitate să-şi deschidă business sau măcar să înceapă discuţii.
►Ce au americanii şi nu au europenii? Foarte mulţi bani, capital enorm. Deşi sunt foarte mulţi bani aici, americanii vor să vii să investeşti aici, acesta este un eveniment de investiţii. Este şi o politică agresivă acum de atragere de noi investiţii străine în SUA.
►Americanii au o cultură de business foarte bine evoluată în timp şi un pragmatism extraordinar. Competiţia aceasta între state face parte din practica lor de business, ei atrag companii şi capital vânzând tot timpul. Ei sunt foarte buni vânzători şi extrem de pragmatici.
►În programul MoonShotX realizat împreună cu Raiffeisen Bank este vorba de creare de noi conexiuni de calitate. Bootcampul MoonShotX este un program absolut adaptat unui segment care nu a mai fost accelerat până acum, cel de mid-corporate. Noi ne concentrăm foarte mult pe a-i ajuta pe fondatori şi companiile care intră în acest program să scaleze, fie că se întâmplă în CEE, în SUA, UK. Încercăm să conectăm aceste companii cu nişte pieţe prin nişte relaţii punctuale pe care le-am stabilit punctual cu acest scop, să le internaţionalizăm şi să arătăm lumii că inovaţia din România merită toată atenţia şi că se poate descurca pe nişte pieţe complexe, cum este cea din SUA, de exemplu.
►Avem produse şi servicii care pot fi duse peste hotare, din discuţiile pe care le-am avut până acum vedem că există interes pentru produsele româneşti şi serviciile pe care le aducem, dacă ne facem temele, avem un research şi mergem spre statele unde se cer produsele respective.
►Avem un parteneriat cu Duke University în scopul acesta, timp de şase luni de zile un număr de nouă echipe au lucrat pentru alumnii noştri pentru a le face acest research. Fără un research foarte bine făcut înainte este foarte greu să răzbaţi, dar există un interes serios pentru ce aduce România.
►Piaţa americană este foarte dorită, este îndepărtată, dar nu este imposibil de atins. Este o piaţă care merită efortul, dacă produsul are succes.
Mihail Vlad, general manager, Softia – Bucureşti
►100% dintre afacerile noastre din deja din Statele Unite, suntem aici ca să ne reconectăm cu clienţii noştri deja existenţi şi să explorăm alte oportunităţi pe care piaţa din America ni le poate oferi. Ne gândim foarte intens să deschidem o entitate aici, în Statele Unite, ca să putem să deschidem nişte uşi „reci“, cum le numesc ei. Sunt mult mai deschişi în a colabora cu companii care sunt incorporate în Statele Unite.
►Ca vizite, ne-am plimbat pe la standurile fiecărui stat să înţelegem care ar fi oportunităţile de încorporare, am încercat să mergem şi la standurile companiilor în general de consultanţă şi servicii pentru că ele sunt cele care oferă astfel de servicii de încorporare în diferite state şi pot să-ţi ofere şi mult mai multe informaţii despre unde ar fi ideal să te încorporezi.
►Au început să lucrăm cu Statele Unite chiar de la înfiinţarea noastră, din anul 2016. Am ajuns la un business de peste 7 milioane de dolari anual, cu aproape 100 de oameni în echipă.
►De multe ori este provocator să lucrezi cu americanii pentru că cerinţele lor sunt mari şi au pretenţii de la tine să performezi întotdeauna la cel mai înalt nivel. Din punct de vedere financiar sunt cei mai buni clienţi, înţeleg foarte bine că e nevoie întotdeauna de cash-flow, înţeleg foarte bine că toată lumea face un lucru pentru profit şi sunt total de acord cu asta.
►Ca europeni, de multe ori ne-am lovit de problema zilelor libere pe care Europa le are prin comparaţie cu Statele Unite, dar am fost întotdeauna transparenţi cu situaţia asta şi am găsit înţelegere, dar doar pentru că suntem foarte performanţi.
►Nu s-a întâmplat să ceară o reducere de cost. Ce am experimentat noi în aceşti 9 ani a fost o creştere a costurilor noastre operaţionale. Inflaţia de România e mult mai mare faţă de ce se întâmplă în celelalte ţări şi atunci noi ar trebui să fim proactivi în ceea ce priveşte salariile echipei noastre. Anvelopa noastră de salarială a crescut constant în ultimii ani.
►Prin experienţa mea, noi de obicei avem un contract destul de standard, nu avem nişte clauze care să-i sperie pe ei. Clauzele sunt generale, noi ne asumăm nişte responsabilităţi în faţa statului, SUA, a federaţiei americane. Atunci când încercăm să spunem că ne supunem legilor europene, ei nu sunt de acord cu asta, ei au încredere întotdeauna în justiţia locală şi atunci toate contractele noastre se supun statelor americane, nu justiţiei noastre.
►În general, îmi impun nişte KPI ori de câte ori vin aici şi nu îi pun la nivel comercial pentru că la nivel comercial de obicei rezultatele se văd după relaţiile personale. Pentru mine, o vizită de succes este o vizită care are în fiecare zi lucrătoare a săptămânii cel puţin un meeting şi în urma vizitei mele din Texas media este de 1,7 şedinţe pe zi, ceea ce pentru mine este un succes.
Bogdan Urdea, business development manager, Raptronic Process Engineering – Braşov
►Noi am ajuns să facem proiecte pentru până spre 40 de ţări şi astfel credem că pentru a pătrunde şi în Statele Unite trebuie să vedem în ce măsură are rost pentru noi să deschidem de fapt o subsidiară aici. Noi ne gândim să deschidem de fapt un centru de livrare de proiecte.
►Noi oferim servicii pentru industria alimentară, chimică şi farmaceutică. Serviciile acestea le livrăm sub formă de proiect, iar un proiect poate să însemne un serviciu de relocare sau de montaj şi asamblare sau poate să fie un serviciu de consultanţă sau dacă nu chiar livrare de echipamente şi montajul şi punerea acestora în funcţiune.
►Nu aş spune că nu se pune problema de o fabrică construită în SUA pe termen mediu, dar pe termen scurt o să vrem pentru început să livrăm proiectele de aici folosind probabil subcontractori, freelanceri, cu timpul crescându-ne echipa. Când vom avea destulă stabilitate şi forţă, cu siguranţă că unele dintre echipamente le vom construi noi.
►Majoritatea clienţilor noştri sunt clienţi multinaţionali care, într-o formă sau alta, provin din Statele Unite. Noi suntem de succes în ceea ce facem noi prin felul în care abordăm clientul. Cultura noastră este orientată şi aplecată către clienţi. A treia idee care susţine de fapt dezvoltarea noastră aici este politica pe care o poartă actuala administraţie prin atragerea nu doar a investitorilor cum suntem noi, ci şi atragerea clienţilor care vor produce din nou aici, clienţilor noştri care vor produce din nou aici.
►Prin politica pe care o poartă actuala administraţie Trump, clienţii noştri companii americane vor produce din nou aici. Vrem să fim aici alături de ei ca să-i ajutăm să poate să-şi refacă capabilităţile de producţie.
►Unul din clienţii noştri mari este gigantul Mondelez, dar lucrăm cu ei în Europa. Este unul din clienţii noştri mari despre care ştiu că are operaţiuni atât în Statele Unite, cât şi pe continentul nord-american, adică în Mexic.
►Noi ne uităm mai mult la oportunităţile care vin prin multele proiecte pe care urmează să le întreprindă clienţii noştri aici, oportunitatea adusă de piaţa de forţă de muncă, care este extrem de diversă. De asemenea, diversitatea educaţiei la care poate fi expusă posibila noastră piaţă de forţă de muncă pe care vrem să o accesăm. De asemenea, sunt extrem de multe centre care încurajează inovarea şi am putea să creăm un centru de inovare aici care să lucreze cu colegii din România şi împreună să accesăm granturi şi baza de laboratoare ştiinţifice care este de găsit în zona asta.
►Mie îmi place foarte mult să lucrez cu americanii. În primul rând, sunt un popor direct, e mai puţin context în conversaţii, adică nu trebuie să cauţi întotdeauna mesaje ascunse. Ei practică transparenţa, claritatea şi îmi place că ei cred şi aşteaptă şi de la noi să spunem ceea ce facem şi să facem ceea ce spunem.
►Noi nu ne-am propus în niciun caz să fim firmă ieftină aici, noi ne-am propus să fim o firmă bună aici. Mă aştept să fim de fapt în zona medie, pentru că firma bună livrează mai repede şi o firmă care livrează mai repede livrează de fapt mai eficient şi din punct de vedere financiar.
►Ne vom întoarce, vom pune pe hârtie tot ceea ce vrem să facem, statele cu care am discutat şi vom alege o bună locaţie unde să ne aşezăm. În paralel, o să vedem care sunt costurile exacte şi corecte de încorporare şi vom vedea cât de repede putem obţine vizele necesare ca să putem conduce businessul de aici. Am deja promisiunea a doi clienţi care mi-au spus că în momentul în care m-am încorporat şi am capabilitatea de a face business aici, să mă duc la ei şi să le fac un pitch şi mă primesc.
►Noi suntem o companie care întotdeauna reinvesteşte profitul. Este sănătos să creştem organic, ceea ce înseamnă că investiţia pe care noi o facem o să fie o investiţie mai mică decât dacă ar fi să cumpărăm o organizaţie sau să construim o organizaţie de la zero la 50 de oameni. Deci cu siguranţă vom avansa mai întâi cu vânzările, cu oportunităţile şi vom veni din urmă, iar minusurile de personal vor fi completate din personal extern.
Christian Leonte, CEO, Waldevart – Bucureşti
►Noi căutăm aici să facem o scalare şi o replicare a succesului nostru din piaţa naţională şi din piaţa europeană. Piaţa americană este orice doar nu neglijabilă şi avem deja semnale foarte bune că vom avea rezultate foarte bune.
►Interesul manifestat de toate statele este surprinzător mai mare chiar decât interesul manifestat de către vizitatori. Au un drive deosebit în a atrage investiţii, este inspiraţional pentru noi, nu numai la nivel de companie, dar mă gândesc că la nivel de ţară. Ar trebui şi noi să facem acelaşi lucru în România, în unităţile teritoriale. Contactele pe care le-am avut nu au început aici, ci aici este un follow-up la nişte acţiuni pe care le-am avut deja.
►Sunt două direcţii în care vrem să intrăm în Statele Unite. Una este cu core businessul nostru, care este partea de contractor general în domeniul industrii regenerabile unde există o competiţie acerbă, dar acest lucru îl vedem şi la noi în ţară, şi în Europa, oriunde în pieţele în care am mai fost. Noi facem diferenţa cu un nivel înalt al calităţii, cu o flexibilitate deosebită şi cu posibilitatea de fast and large deployment.
►Cealaltă direcţie este partea de producţie a unor sisteme de parcuri fotovoltaice plutitoare, care sunt revoluţionare pentru Americă. Ele sunt văzute în continuare ca o soluţie exotică, prin prisma faptului că ei au suprafeţe extrem de mari de teren libere, ei merg pe soluţia convenţională de soluţii la sol. Dar, treptat, se face această trecere şi din cauza faptului că pământul este o resursă limitată, iar suprafeţele de apă sunt foarte vaste. Aici vedem o posibilitate foarte bună de a fi în deschiderea pieţei.
►În Statele Unite a fost întotdeauna necesitatea de a avea un birou aici. Acum, în lumina noilor dezvoltări politice şi economice, noua structură care este forţată, cu atât mai mult. Întrebarea este nu dacă trebuie, ci unde este cel mai bine. Profităm de această concentrare masivă de a prezenţei şi a interesului diverselor state să localizăm care este cel mai potrivit pe termen foarte lung, pentru că vrem să avem o prezenţă pe termen lung aici.
►Cât timp ia este greu de spus, este greu de făcut o predicţie care să fie şi foarte precisă, dar avem primele piste în proiecte, deja avem parteneri, avem discuţii deschise de mai multă vreme. Întrebarea este cum le vom desfăşura. E o întrebare de setup, aici încercăm să găsim răspunsuri. Aici pentru a obţine toate autorizările necesare, de la partea de proiectare până la partea de conectare la reţea, cu siguranţă va dura, dar asta nu ne opreşte să desfăşurăm proiecte pe doar o parte din scop. Să cumpărăm companii ca să ne fie mai uşor e una dintre posibilităţi, suntem deschişi şi la această posibilitate.
►Nu s-au terminat contractele în România nici pe departe, România este una dintre cele mai fierbinţi pieţe în domeniul regenerabilelor în acest moment, dar consider că trebuie să ne extindem şi să ne scalăm în momentul în care lucrurile merg bine acasă, să nu aşteptăm momentul în care lucrurile încetinesc sau se opresc.
Bogdan Rebegea, director executiv, Eco Garden Construct – Cluj
►Noi de 13 ani facem amenajări peisagistice în România. Avem deschise birouri în Cluj, Bucureşti, Londra şi Chişinău şi cochetăm cu ideea de a deschide şi în Statele Unite pe aceeaşi reţetă de succes pe care o avem în România.
►Aici, precum şi Londra există o tradiţie şi oamenii sun mai focusaţi decât în România pe partea de spaţii verzi şi ei pun accent pe lucrul acesta. Din acest motiv credem că am putea avea succes şi aici, în Statele Unite.
►Noi lucrăm într-o o gamă largă de servicii, de la grădini rezidenţiale de 100 metri pătraţi până la mii, chiar zeci de mii de metri pătraţi. Facem inclusiv dezvoltare de parcuri publice şi construcţii de terenuri sportive, de fotbal, golf şi multe alte tipuri de terenuri sportive. Cu expertiza noastră cred că am putea aduce plusvaloare aici, pe baza cunoştinţele noastre putem să eficientizăm consumurile de materiale, de apă şi alte lucruri astfel încât să dăm nişte servicii mai sustenabile şi mai prietenoase cu mediul.
►Vorbim de cu totul altă mentalitate pe pieţe externe faţă de România, lucrurile se întâmplă altfel. Trebuie să ne adaptăm la cerinţele pieţei din fiecare stat în parte. Aici, în Statele Unite, am observat că fiecare stat al lor are cerinţe specifice. Astfel, trebuie să punem în balanţă foarte bine şi să vedem unde e cel mai bine pentru noi să începem, ca apoi să putem dezvolta şi în alte state.
►În România avem încă proiecte în desfăşurare şi tot continuăm, nu oprim activitatea acolo şi ne mutăm aici. Reamintesc, de exemplu, noi facem şi întreţinerea oraşului Cluj, toate spaţiile verzi din oraş, pe lângă alte lucrări pe care le realizăm atât în privat, cât şi cu instituţii ale statului, cu consiliile judeţene.
►În Bucureşti, unde am deschis de un an de zile, avem lucrări în derulare cu mai mulţi antreprenori, firme de construcţii care iau proiecte mari şi noi facem partea de peisagistică. În plus, am câştigat acum şi urmează să începem în vară sau spere toamnă întreţinerea sectorului 6, un contract care va se va derula pe următorii patru ani de zile. Lucrăm pe toate planurile, doar cochetăm şi cu ideea de a deschide aici în Statele Unite.
►Ne-am uitat către mai multe state, nu am luat o hotărâre deocamdată, ar putea fi de interes Florida, unde sunt multe spaţii verzi, sunt bani în această zonă, lumea investeşte şi vrea să arate totul frumos. Şi la fel se întâmplă şi la noi în ţară, sunt zone mai bogate şi zone mai puţin bogate, iar în zonele mai bogate oamenii plătesc pentru a avea aceste servicii, doresc o calitate mai bună. La fel şi aici, în SUA, există state unde sunt concentraţi pe construcţia de fabrici, este industrie multă şi nu pun un accent mare pe spaţiile verzi şi sunt state unde spaţiile verzi reprezintă un punct important.
►Nu ne-am fixat un termen anume de a intra pe piaţa din SUA, vrem să începem prima dată cu un birou şi să prospectăm mai bine piaţa, să vedem cum e mai bine, în ce direcţie să o luăm. Fie începem cu o echipă de oameni, poate să găsim aici pe cineva local, pe care l-am putea dezvolta sau achiziţionăm o firmă locală. Ne gândim şi la asta în ideea în care sunt firme micuţe care ştiu cum merg lucrurile aici, ce legislaţie există, ce trebuie să facem şi ei să ne ajute să creştem.
►În momentul de faţă, noi avem afaceri de aproximativ 10 milioane de euro.
Florin Irimescu, CEO, Bluana Foods – Suceava
►Sunt aici pentru a căuta potenţiale parteneriate ca să putem avea un început de producţie aici în Statele Unite pentru Bluana.
►Generic putem să spunem că producem peşte vegan, faptul că este vegan e mai mult o caracteristică a produsului tehnic pentru că pornim cu ingrediente vegane. Ideea este de a crea nu un substitut la peşte, ci de a crea o alternativă, una care poate să puncteze mai bine decât peştele în câteva arii.
►Prin tehnologia pe care am patentat-o în New York noi obţinem o durată de viaţă de douăsprezece luni la temperatura ambientală a produsului ambalat. Durata curentă a unui peşte este de maximum 48 de ore după ce este congelat. Se aruncă practic jumătate din ceea ce se prinde din oceane. Doar în SUA s-au aruncat anul trecut 56 de miliarde de dolari.
►Al doilea avantaj este că produsul are un conţinut mai mare de umiditate prin tehnologia pe care am dezvoltat-o şi asta îi permite să aibă o consistenţă mai apropiată, o textură mai bună. Al treilea avantaj este faptul că avem un preţ care se duce 40% sub preţul peştelui. Deci putem spune că este o alternativă sustenabilă la peşte.
►Suntem un start-up în continuare. Am dezvoltat o tehnologie şi după ce ne-am făcut temele în primă etapă, adică am dezvoltat o reţetă, am testat-o cu 9.000 de oameni pe toată planeta, am patentat o tehnologie, acum vrem să mergem către industrie. Pentru asta va trebui poate să trecem printr-o parte de pilotare cu o maşină industrială de capacitate integral industrială, pe care trebuie să o pilotăm într-un spaţiu de producţia alimentară cu toate certificările şi în felul acesta să putem lansa deja în viaţă acel produs care este rezistent la temperatură ambientală.
►Noi ne-am făcut temele şi am evaluat la 3 milioane de euro întreaga rundă care să permită practic să deja să scalăm în piaţă. Dar ceea ce ar mişca acul prin cojoc ar fi 750.000 euro ca să cumpărăm o maşină care se potriveşte pe tehnologia noastră din industria alimentară şi să începem producţia.
►Noi suntem în atragerea unei runde de finanţare de 3 mil euro care să ne permită practic să scalăm în piaţă.
►Am participat la un pitch inedit la Select Summit pentru că în mod general mă întâlnesc direct cu investitorii. De data asta mă întâlnesc până la urmă cu entităţi de dezvoltare de business locale. Unele regiuni se potrivesc mai bine pentru ceea ce facem noi, am avut o discuţie cu Sacramento. În astfel de regiuni există un ecosistem creat, în sensul că avem talentele, avem capacităţile logistice, avem foarte multe spaţii, avem şi o piaţă precum California, care este deschisă la produsele acestea.
►Noi suntem pragmatici şi, până la urmă, mergem într-un mod oportunist acolo unde găsim varianta cea mai bună. Am investit destul de mult emoţional în proiectul acesta pentru a refuza o ofertă foarte bună. Dacă este cazul să dezvoltăm într-un loc, oriunde pe planeta asta, o vom face. SUA o au clar un avantaj în a scala un produs alimentar pe care nu îl are Europa deocamdată, date fiind barierele culturale de la ţară la ţară.
Andreea Porojan, sustainability & CSR manager, Raiffeisen Bank România, project manager, MoonShotX
►Nu mi-aş fi imaginat niciodată că americanii sunt atât de deschişi să primească investiţii şi că sunt atât de interesaţi să primească de oriunde din această lume companii să vină să facă afaceri la ei în stat. Am trecut pe la fiecare dintre state şi sunt toţi interesaţi de a lua o companie de oriunde din lume ca să-şi dezvolte afacerea la ei în stat.
►Sunt foarte deschişi să ofere facilităţi fiscale, fiecare îşi promovează facilităţile fiscale specifice statului respectiv, sunt foarte determinaţi şi au o politică destul de clară. Unii dintre ei au spus foarte clar care sunt industriile în care suntem interesaţi să investim sau să atragem din ţările din afară. Eram obişnuiţi mai mult să tragem noi de ei (de investitori) decât să tragă ei de noi, iar aici este invers.
►Companiile cu care am venit aici sunt foarte determinate, au primit în cadrul MoonShotX o analiză concretă a oportunităţilor pe care le au în SUA şi chiar care sunt statele în care au aceste oportunităţi pentru că avem industrii diverse. Alumnii MoonShotX vin din industrii diverse şi fiecare dintre ei a avut o analiză înainte, ştiind care sunt datele spre care trebuie să se îndrepte.
►Dacă noi ajutăm companiile româneşti să crească oriunde pentru noi devine o modalitate nouă de a face afaceri, de a le arăta faptul că, pe lângă consultanţa financiară pe care le-o acordăm, noi mergem puţin mai departe. Vrem ca ei să crească acolo unde au oportunităţi şi vrem să-i sprijinim prin produsele noastre, dar şi prin acest mentorat şi sprijin în accelerarea afacerii lor. Vrem să cucerim noi pieţe şi să arătăm că şi companiile româneşti au foarte mult potenţial.
►Companiile româneşti au produse şi servicii pe care pot să le vândă în SUA, pot fi şi foarte competitive în diverse state, nu toate sunt potrivite lor, bineînţeles. De asta suntem aici, pentru ca ei să poată să exploreze ceea ce nu au identificat încă.
►Un final fericit ar fi ca o parte din aceste companii să-şi lanseze deja afacerea în afara ţării, să-şi deschidă deja afacerea pe un teritoriu străin. O parte din companiile din MoonShotX aveau deja afaceri deschise şi în alte ţări, noi le-am ajutat să identifice şi alte oportunităţi.
►Americanii au mult mai multă deschidere de a primi afaceri străine. Poate că pe piaţa din Europa fiecare ţară este mai atentă la a-şi dezvolta propriile afaceri. În momentul în care o companie vine în SUA plăteşte taxe, creează locuri de muncă, deci contribuie la bunăstarea statului în care se înfiinţează, este o oportunitate pe care ei au văzut-o.
Cristina Bucur, avocat, DLA Piper – Bucureşti
►Sunt foarte multe motive pentru care lumea vrea să vină în Statele Unite. În primul rând, Statele Unite sunt o piaţă geografică foarte mare. în al doilea rând, deşi Statele Unite sunt stat federal compus din 50 de state, la nivel legislativ sunt mult mai armonizate decât este Uniunea Europeană, de exemplu. Chiar dacă şi noi la nivelul Uniunii Europene încercăm să ajungem la un cadru legislativ comun, sunt anumite bariere pe care fiecare stat membru le adresează aşa cum consideră de cuviinţă. La nivelul Statelor Unite ale Americii, gradul de uniformizare este mult mai mare din această perspectivă.
►Vorbim de un cu totul al nivel al investiţiilor aici. În Statele Unite ale Americii sunt mult mai mulţi investitori, sunt mult mai mulţi bani decât vom putea vreodată să avem în România. Atunci este firesc pentru o companie din România să încerce să vină şi aici.
►Procesul de înmatriculare în sine nu este un proces foarte complicat. Am trecut prin acest proces cu foarte multe companii din România însă din perspectiva de business, este o decizie care trebuie cântărită cu atenţie. Nu procesul de înmatriculare în sine este cel care atrage costuri, ci efectiv prezenţa ulterioară în Statele Unite ale Americii.
►O companie din România va trebui să analizeze foarte atent care este momentul cel mai potrivit pentru ea de a veni şi a intra pe piaţa din Statele Unite. De exemplu, dacă vorbim de start-up din România care are un produs care este deja destinat pentru viaţa din Statele Unite, adică cumva a fost conceput luând în calcul preferinţele oamenilor care locuiesc aici sau preferinţele investitorilor, atunci are foarte mult sens să vii cât mai repede în America.
►Dacă businessul tău nu a fost neapărat construit în ideea de merge în America, atunci trebuie să te gândeşti care este momentul cel mai potrivit pentru a face acest lucru. Nu trebuie nici amânat foarte mult acest proces pentru că la un moment dat lucrurile pot deveni mai complicate dacă vrei să-ţi înmatriculezi un holding aici şi ai deja un business mult mai mare.
►Lucrăm foarte mult cu biroul nostru din San Francisco, Silicon Valley, pentru că acolo a fost punctul de atracţie pentru start-up-urile de tehnologie din România care au vrut să treacă prin un proces de „flip“ cum îi spunem noi. Este un proces prin care practic îmi mut structura mea de acţionariat la nivelul Statelor Unite ale Americii. Acolo am practic un holding company unde toţi acţionarii mei din România s-au mutat acolo, iar entitatea mea din România va deveni doar o filială deţinută 100% a entităţii din Statele Unite ale Americii. Am trecut prin acest proces de foarte multe ori, în special cu start-up-uri care îşi doreau să atragă unde de investiţii din afară. Mai avem însă şi companii din corporate care au o creştere deosebită în ultima vreme şi care vor să intre pe piaţa din America.
►Fondurile necesare pentru un holding depind de nivelul la care te afli. Dacă eşti la început de drum şi faci o analiză fiscală, de exemplu, s-ar putea să fie un pic mai ieftină analiza fiscală decât dacă ai deja operaţiuni în foarte multe ţări şi vreo structură complexă. Dar nu este chiar atât de scump.
►Dacă vrei să atragi o rundă de investiţii de la investitorii din Statele Unite ale Americii, apetitul lor de a investi în jurisdicţii mai îndepărtate este ceva mai scăzut. Depinde ce îţi doreşti, sunt foarte multe companii care nu vor să-şi mute structura de holding acolo, ci pur şi simplu vor să intre pe piaţă cu produsele lor, cu serviciile lor, sunt alte companii care vor să atragă investiţii de la investitori americani şi atunci este mult mai uşor de prezentat unui investitor american.
►Dacă vrei să ridici o rundă de investiţii, ei în mod firesc preferă o companie care deja este acolo şi care dovedeşte de fapt că poate facă lucruri în stil american. Dacă eşti o companie din România care zici că vrei să vii în SUA, dar încă nu ai încercat, un investitor va spune că nu ai venit, nu ai dovedit nimic.