Cristian Sporiş, Raiffeisen Bank România şi Ana Bobirca, InnovX: Este momentul sa ne exprimam economic în regiune. Companiile româneşti pot ieşi şi peste hotare sa-şi caute alte pieţe de desfacere
Autor: Ramona CorneaRomânia se află într-un punct cheie al dezvoltării sale economice, iar companiile locale au acum oportunitatea de a face pasul către pieţele externe. Aceasta este ideea centrală care a marcat lansarea programului MoonShotX, o iniţiativă menită să sprijine firmele româneşti să se extindă dincolo de graniţe, atât în regiune, cât şi în pieţe mari precum[...]
România se află într-un punct cheie al dezvoltării sale economice, iar companiile locale au acum oportunitatea de a face pasul către pieţele externe. Aceasta este ideea centrală care a marcat lansarea programului MoonShotX, o iniţiativă menită să sprijine firmele româneşti să se extindă dincolo de graniţe, atât în regiune, cât şi în pieţe mari precum SUA sau Marea Britanie, după cum cred Cristian Sporiş, vicepreşedinte, Raiffeisen Bank România, şi Ana Bobîrcă, manager de program MoonShotX, CIO, InnovX.
„Din punctul meu de vedere, nevoia pentru programul MoonShotX este dată de faptul că companiile au crescut, ne aflăm, economic vorbind, în momentul în care companiile pot ieşi şi peste hotare să-şi caute alte pieţe de desfacere. Sunt produse de calitate făcute în România sau servicii care pot fi exportate fie prin intermediul unor distribuitori, fie prin intermediul prezenţei fizice acelei companii în alte ţări”, a spus Cristian Sporiş.
El subliniază că România se află acum într-un punct strategic din punct de vedere economic.
„De ce acum? Pentru că există o economisire excedentară în România, este momentul în care noi putem să ne exprimăm economic în regiune. Dacă n-o facem noi, vor face alţii. Este momentul în care noi, ca ţară, prin intermediul companiilor, putem să jucăm un rol economic important în regiune. Dacă nu o vom face noi, cu siguranţă vor face Polonia, Turcia sau alte ţări. Momentul este propice, aşa că nu ştiu de ce nu am încerca să acoperim această piaţă. Noi, ca şi bancă, suntem aici prezenţi tocmai pentru a încerca să aducem Know-how-ul acumulat în experienţa noastră ca bancă din regiunea Europei Centrale şi de Est pe parcursul ultimilor 35 de ani de prezenţă”, a explicat reprezentantul Raiffeisen.
Ca partener al programului, Raiffeisen Bank îşi propune să aducă în sprijinul antreprenorilor experienţa acumulată în regiune.
„Cunoaştem pieţele foarte bine şi noi, ca bancă, putem veni cu experienţa noastră pentru a împărtăşi cu cei prezenţi companiile prezente în program lucrurile pe care noi le-am aflat de-a lungul timpului, tocmai pentru a nu mai le experimenta şi ei. În primul rând, noi ajutăm să-şi stabilească priorităţile ce vor să facă mai departe, iar aici contribuim cu know-how-ul nostru sau al partenerilor noştri pe partea de financiară, taxe, legal, marketing, IT, în a-i ghida pentru a-şi pune toate lucrurile de care au nevoie în ordine, astfel încât să nu aibă surprize că lipseşte ceva pe parcurs. Acest parcurs poate să însemne sesiuni de networking, vom aduce oameni care cunosc marketing, vom aduce partea de IT parteneri globali, care pot să împărtăşească cu ei ce au văzut prin alte pieţe sau la alţi clienţi ai lor”, a mai spus vicepreşedintele Raiffeisen.
Despre companiile participante în cadrul programului MoonShotX, Cristian Sporiş spune că sunt interesate de discuţiile din program, se implică şi vor să înveţe unele de la altele şi de la parteneri.
„Există dorinţa de a afla, dorinţa de a învăţa, oamenii aceştia au venit pentru că vor să fie prezenţi, nu se dă la plecare niciun premiu, nu se dă niciun fel de grant, deci pur şi simplu vor să înveţe unii de la alţii, de la noi, de la parteneri. Eu văd că sunt foarte angajaţi în discuţii, după nivelul întrebărilor este clar că îi interesează. Prima zi, primul început îmi dă mie încrederea că vor continua în acelaşi ritm şi în următoarele ediţii ale programului”, a concluzionat el.
La rândul său, Ana Bobîrcă, manager de program MoonShotX şi CIO al InnovX, explică structura şi obiectivele iniţiativei.
„Cred că tema principală a programului este expansiunea pe piaţa internaţională a companiilor româneşti, piaţa internaţională însemnând într-o primă etapă în regiune şi apoi în unele dintre ţările care sunt vizate ca ţări partenere în program, adică Statele Unite, Marea Britanie şi Europa Centrală şi de Est”, a detaliat reprezentanta InnovX.
Pe lângă această componentă de expansiune, programul oferă şi sprijin strategic companiilor aflate în faza de scalare.
„Dincolo de această temă cupolă, restul sunt elemente din program care sunt destinate a pregăti companiile de dimensiuni medii din România, care au un model de afaceri validat deja pe piaţa locală să îşi extindă, să crească, să scaleze şi să îşi extindă operaţiunile peste graniţă. Nu există un astfel de program conceput de această manieră, cu sprijinul unui finanţator, cu acces la o reţea internaţională şi cu acces la finanţare nu numai de tip debt, ci şi finanţarea de tip equity”, a explicat ea.
Cohorta de companii care s-au înscris în program a depăşit semnificativ aşteptările organizatorilor, susţine Ana Bobircă.
„Au fost mai mulţi decât m-aş fi aşteptat. Asta arată că există totuşi o nevoie reală, nu numai identificată de noi, uitându-ne aşa la ce se întâmplă, ci chiar exprimată, manifestată de companii. Şi sunt companii cunoscute care au crescut într-un ritm accelerat unele dintre ele şi care resimt nevoia unei organizări, unei structurări astfel încât să poată accesa şi alte pieţe.”
Diversitatea companiilor înscrise – de la start-up-uri inovatoare până la firme consolidate – creează un mediu fertil pentru colaborare şi învăţare, crede Ana Bobircă.
„Participarea a acestor companii cu zeci de an de experienţă în program îl face cu atât mai interesant şi pentru noi, şi pentru ei, pentru că o să existe şi un schimb de experienţă între companiile mai la început de drum şi companiile tradiţionale, consolidate pe piaţa locală. Şi, de asemenea, sunt cel puţin două variante ale acestui proces de expansiune: companii cu idei diferite, care au un avantaj competitiv pe care îl pot exploata mai uşor pe piaţa internaţională, şi companii care au nevoie de dimensiune, în aşa fel încât să poată să continue să crească, dimensiune pe care piaţa locală nu le-o mai oferă şi atunci sunt împinse de nevoia aceasta de lărgire a pieţei să se extindă pe piaţa internaţională”, a concluzionat ea.