Cum pot companiile locale sa-şi duca businessul pe pieţe externe? Pasul peste graniţa începe cu întrebarile corecte: ce vrei, cui te adresezi, pe cine cunoşti? Extinderea începe cu relaţii
Autor: Ramona CorneaExtinderea internaţională nu începe cu un birou nou în altă ţară sau cu o rundă de finanţare, ci cu o schimbare de perspectivă: să înţelegi cui te adresezi, ce problemă rezolvi, ce aduci nou într-o piaţă deja matură – şi, mai ales, cine te poate ajuta să ajungi acolo, este una dintre concluziile la care[...]
Extinderea internaţională nu începe cu un birou nou în altă ţară sau cu o rundă de finanţare, ci cu o schimbare de perspectivă: să înţelegi cui te adresezi, ce problemă rezolvi, ce aduci nou într-o piaţă deja matură – şi, mai ales, cine te poate ajuta să ajungi acolo, este una dintre concluziile la care au ajuns Sorin Suciu, director mid-corporate, Raiffeisen Bank, Ana Bobircă, manager de program MoonShotX, CIO al InnovX, şi Tudor Nedelea, partner, head of tax, DLA Piper.
Declaraţiile lor au fost făcute în cadrul MoonShotX – Vienna Orbit, un eveniment dedicat susţinerii companiilor româneşti aflate în faza de extindere internaţională.
Evenimentul, organizat de Raiffeisen Bank România în parteneriat cu InnovX, a adus în prim-plan 13 companii mid-corporate selectate pentru potenţialul lor de scalare pe pieţele externe. Companiile participante la eveniment s-au prezentat în faţa unui public format din investitori, reprezentanţi ai ecosistemului financiar din Austria, consultanţi internaţionali şi lideri din zona de corporate banking şi inovaţie.
Întrebat care sunt trei idei esenţiale de la evenimentul MoonShotX din Viena care vor ajuta companiile să îşi scaleze afacerile, Sorin Suciu a vorbit în primul rând despre povestea de succes prezentată antreprenorilor prezenţi acolo.
„Din punctul meu de vedere, a fost un exemplu foarte util al unei companii româneşti care chiar a reuşit să se extindă pe pieţele externe. Şi mi-aş dori ca şi unele dintre startup-urile din cohorta prezentă aici să regăsească nişte învăţăminte în exemplul acestei companii. Al doilea lucru ar fi faptul că ne aflăm aici, la sediul central al Raiffeisen Bank din Viena – ceea ce le oferă încrederea că programul MoonshotX este unul real, solid, care chiar îşi doreşte să îi ajute să îşi atingă obiectivele de extindere pe alte pieţe, dincolo de România”, a spus el.
De asemenea, el a punctat că, în business, uneori e nevoie de contextul potrivit pentru a ieşi din bula locală şi a înţelege cum arată cu adevărat o piaţă străină.
„Al treilea aspect, cred că este important şi faptul că este pentru prima dată când, în afara României, se confruntă cu cât de important este să întâlnească companii austriece şi să intre în contact direct cu ele. Aşadar, toate aceste trei lucruri sunt esenţiale: povestea de succes din panel, faptul că am reuşit să aducem toată cohorta aici, la sediul central Raiffeisen, şi faptul că este pentru prima dată când ieşim în afara ţării cu toate companiile înregistrate în acest program”, a concluzionat Sorin Suciu.
Ana Bobircă, CIO al InnovX şi manager de program MoonShotX, subliniază că claritatea este cheia extinderii – claritatea mesajului, a valorii adăugate şi a obiectivului urmărit.
„Trei idei-cheie: conectarea cu companiile mari, clarificarea pitch-ului şi exprimarea mai clară a nevoilor şi speranţelor legate de piaţa austriacă. Cred că pentru majoritatea dintre companiile prezente aici – nu pentru toate, dar pentru cele mai multe – scalarea va veni nu neapărat din investiţii, ci din parteneriate, din atragerea de clienţi, adică prin extinderea pieţei lor”, a punctat ea.
Tudor Nedelea, partner, head of tax la DLA Piper, este de părere că timpul petrecut la astfel de evenimente trebuie tratat ca o investiţie strategică în sine, având în vedere cp printre cele mai importante lucruri atunci când vine vorba despre externalizare este networkingul.
„În primul rând, cred că este extrem de important să-şi creeze o reţea. A fi aici şi a investi timp în acest eveniment a fost, din punctul meu de vedere, cel mai important lucru. Toţi au fost implicaţi, pe deplin implicaţi, iar timpul petrecut aici a fost o resursă valoroasă pentru ei. În al doilea rând, aş spune că este esenţial ca fiecare companie să îşi prezinte şi să îşi cunoască foarte bine propunerea de valoare şi ce vrea să obţină din acest proiect. Doar simpla prezenţă aici nu este suficientă – este nevoie să-şi articuleze clar nevoile şi să îşi prezinte cazul de afaceri în faţa investitorilor şi a băncii. Şi, în al treilea rând, cred că trebuie să fie autentici, să fie ei înşişi, pentru a putea să îşi scaleze afacerea şi să ştie exact ce vor să obţină şi în ce direcţie vor să meargă”, a spus el.