24 octombrie 2025 - Primar

EXCLUSIV ZF. Cumpara Ahold Delhaize, proprietarul Profi şi Mega Image, operaţiunile Carrefour în România? Claude Sarrailh, CEO al Ahold Delhaize pentru Europa şi Indonezia: „Nu comentam informaţiile legate de M&A. Ce pot spune e ca…”

Autor: Cristina Rosca

Presa franceză scrie că grupul Carrefour a angajat BNP Paribas să testeze interesul pieţei. Retailerul spune că businessul local creşte şi investiţiile pe 2025 rămân în picioare. Ce urmează din 2026? Nu e clar. Ei nu oferă aceste informaţii, limitându-se la prezent mai degrabă decât să vorbească despre viitor. Aşadar, nici nu confirmă, dar nici[...]

Presa franceză scrie că grupul Carrefour a angajat BNP Paribas să testeze interesul pieţei. Retailerul spune că businessul local creşte şi investiţiile pe 2025 rămân în picioare. Ce urmează din 2026? Nu e clar. Ei nu oferă aceste informaţii, limitându-se la prezent mai degrabă decât să vorbească despre viitor.

Aşadar, nici nu confirmă, dar nici nu neagă aceste discuţii de vânzare.

ZF a scris pentru prima dată în iulie că gigantul tatonează vânzarea operaţiunilor din regiune, inclusiv din România.

În vară, ZF scria că la operaţiunile gigantului francez s-au uitat grupuri precum Ahold Delhaize (proprietarul Mega Image şi Profi) şi Schwarz (care deţine Kaufland şi Lidl şi care, recent, şi-a anunţat interesul pentru a prelua 70% din acţiunile La Cocoş, cel mai puternic retailer autohton). La masa discuţiilor a fost invitat şi grupul Auchan, care are cel mai apropiat model de business (cu sute de magazine sub aproape toate formatele din piaţă), însă sursele ZF spun că Auchan este într-o situaţie similară cu cea a co-naţionalilor de la Carrefour şi atunci o preluare ar fi puţin probabilă. La nivel internaţional s-a pus însă problema unei fuziuni între cei doi giganţi, după cum scrie presa străină. O decizie nu a fost luată recent, după ce anterior negocierile nu au dus la niciun rezultat.

Cumpără aşadar Ahold Delhaize Carrefour România?

Claude Sarrailh, CEO al Ahold Delhaize pentru Europa şi Indonezia, a oferit un interviu recent ZF şi, la întrebarea dacă grupul vrea să cumpere operaţiunile Carrefour în România, a răspuns astfel:

„Nu comentăm informaţiile legate de M&A. Ce pot spune e că în orice piaţă unde suntem sau vrem să intrăm ţintim locul 1 sau locul 2. Totodată, dacă e să ne gândim la achiziţii, avem nevoie de un business complementar – cum a fost cazul Profi şi al Mega Image, nu de unul care se suprapune peste ce avem deja. Mai departe, ce pot să adaug e că vrem să ne dezvoltăm în continuare în Europa – atât în pieţele în care avem deja prezenţă, cât şi în altele, dar doar în condiţiile mai sus menţionate.“

Importanţa pentru companie – ca de altfel pentru orice retailer – să fie numărul 1 sau numărul 2 în piaţă – vine tocmai din forţa de negociere cu partenerii şi din economiile de scară.

Cât priveşte vânzarea Carrefour şi afirmaţiile lui Sarrailh, francezii au local multiple formate – hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, online, dar şi un mix de discount şi cash&carry. Aşadar, au un portofoliu mult mai extins decât Ahold Delhaize.

Grupul francez Carrefour, care de mai multă vreme îşi caută direcţia şi, implicit, un model de business sustenabil pe o piaţă de retail în continuă transformare, este pe plan local unul dintre cei mai mari retaileri ca cifră de afaceri, cu venituri anuale de peste 3,5 mld. euro. Compania operează mai bine de 400 de magazine sub mai multe formate.

De altfel, unul dintre motivele unui eventual exit este chiar acesta, că piaţa a devenit tot mai concurenţială şi sunt jucători care cresc mai agresiv decât Carrefour, astfel că o poziţie la vârful pieţei nu mai este asigurată. Recenta tranzacţie dintre Profi şi proprietarul Mega Image a transformat Ahold Dehlaize în unul dintre cei mai mari comercianţi din România, alături de grupul Schwarz (proprietarul Lidl şi Kaufland).

Ahold Delhaize activează în zona de magazine mici (supermarketuri şi proximitate modernă), iar Schwarz are discount (Lidl) şi hipermarketuri de mici dimensiuni (Kaufland). Dacă va prelua La Cocoş, va intra pe zona de hipermarket de mari dimensiuni, dar cu preţuri mici, adică hard discount.

Carrefour pe de altă parte are hipermarketuri, supermarketuri, proximitate, un mix de discount şi cash&carry, plus online. Singurul alt jucător din piaţă cu un portofoliu atât de vast e Auchan.

Vânzarea operaţiunilor ar da aşadar una dintre cele mai mari tranzacţii din piaţa locală, astfel că un eventual cumpărător ar trebui să dispună de banii necesari. Totodată, fiind vorba de un jucător atât de mare, cu o acoperire naţională, se pune problema concurenţei. Mai exact, dacă de partea cumpărătorului s-ar afla un actor deja existent în piaţă, e de văzut dacă ar primi ok-ul Consiliului Concurenţei. O altă variantă ar fi vânzarea pe „bucăţi”, pe formate, hipermarketurile urmând a fi preluate de un jucător, iar magazinele mici de altul/ alţii.

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ