Finalul de an se anunţa agitat pe Bursa: Lichiditatea ar putea creşte odata cu raportarile financiare şi dividendele suplimentare, iar schimbarile fiscale pot duce la marcari de profit, spune un analist
Autor: Eduard IvanoviciAlpha Quest Funds, fond de investiţii paneuropean reglementat de Autoritatea pentru Servicii Financiare din Malta şi cel mai important investitor instituţional pe piaţa restituirii proprietăţilor din România, împreună cu Wood & Company, una dintre cele mai importante bănci de investiţii independente din Europa Centrală şi de Est, avertizează că OUG 38/2025, în forma actuală, generează[...]
Alpha Quest Funds, fond de investiţii paneuropean reglementat de Autoritatea pentru Servicii Financiare din Malta şi cel mai important investitor instituţional pe piaţa restituirii proprietăţilor din România, împreună cu Wood & Company, una dintre cele mai importante bănci de investiţii independente din Europa Centrală şi de Est, avertizează că OUG 38/2025, în forma actuală, generează un risc de incapacitate de plată selectivă.
Ordonanţa are în vedere modificarea şi completarea Legii nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.
Cele două companii subliniază că ordonanţa nu exclude în mod clar aplicarea retroactivă asupra tranzacţiilor deja finalizate, creând incertitudine asupra drepturilor de proprietate, subminând încrederea investitorilor şi punând în pericol ratingul de credit al României, precum şi parcursul său de aderare la OCDE.
„Ambiguitatea privind posibilitatea ca ordonanţa să fie aplicată retroactiv generează o incertitudine nejustificată pentru investitori. Fără o clarificare explicită că prevederile se aplică exclusiv tranzacţiilor viitoare, există riscul ca drepturi dobândite legal să fie puse sub semnul întrebării, ceea ce este inacceptabil într-o economie bazată pe reguli. Această îngrijorare i-a determinat deja pe investitori să semnaleze problema agenţiilor de rating şi instituţiilor internaţionale, ceea ce evidenţiază modul serios în care pieţele globale tratează orice indiciu de incapacitate de plată selectivă. Momentul este cu atât mai sensibil cu cât România a anunţat planuri de listare a unor noi pachete de acţiuni în companii de stat, iar astfel de tranzacţii depind în totalitate de încrederea investitorilor. Această încredere poate fi menţinută doar dacă pieţele de capital sunt previzibile, obligaţiile sunt respectate, iar drepturile de proprietate rămân protejate”, a declarat Consiliul de Administraţie al Alpha Quest Funds.
O modificare simplă care să excludă aplicarea retroactivă ar soluţiona aceste preocupări şi ar permite legii să ofere predictibilitatea pentru care a fost concepută, menţinând totodată credibilitatea României în faţa investitorilor internaţionali, adaugă reprezentanţii Alpha Quest.
Timp de peste un deceniu, statul român a operat un mecanism bazat pe „puncte de despăgubire”, conceput pentru a compensa foştii proprietari ale căror imobile au fost confiscate în perioada regimului comunist. Acest sistem, inspirat din cele mai bune practici aplicate în alte foste state comuniste, a urmărit alinierea României la standardele europene ale justiţiei tranzitorii, combinând despăgubirea nedreptăţilor istorice cu un mecanism financiar predictibil şi bazat pe reguli. Aceste creanţe garantate de stat, răscumpărabile în numerar, au fost susţinute de o piaţă secundară în care investitorii puteau achiziţiona puncte de la beneficiari în schimbul unui capital imediat.
Mecanismul a atras capital european semnificativ, a asigurat posibilitatea ca proprietarii de drept să îşi valorifice creanţele şi a creat un instrument de tip anuitate comparabil cu titlurile de stat.
Noua ordonanţă, aflată în prezent în dezbatere parlamentară după ce a fost depusă la Senat şi înaintată Camerei Deputaţilor pentru aprobare finală, extinde termenele de plată, elimină funcţionarea pieţei libere prin plafonarea valorilor de transfer şi introduce statul ca unic cumpărător, la un preţ semnificativ sub mediile istorice.
Potrivit celor două companii, din perspectivă financiară, raţiunea ordonanţei este limitată. Deficitul bugetar al României pentru anul 2025 depăşeşte 230 de miliarde de lei, iar costul anual de finanţare al datoriei suverane depăşeşte deja 17 miliarde de lei.
Economiile estimate generate de ordonanţă se ridică la doar 40–45 de milioane de lei pe an, o mică parte din necesarul total de finanţare al ţării.
Pe de altă parte, Ordonanţa introduce un calendar de plată mai predictibil pentru punctele de despăgubire, extinzând perioada de rambursare de la cinci la şapte ani.
Alpha Quest Funds şi Wood & Company apreciază că, în contextul fiscal actual, în care România se confruntă cu constrângeri bugetare semnificative, un calendar organizat şi previzibil reprezintă o măsură rezonabilă. Conform estimărilor actuale, impactul asupra bugetului ar fi de aproximativ 1 miliard de lei în 2026 şi între 600 şi 700 de milioane de lei în 2027.
Dar, spun reprezentanţii celor două companii, prin menţinerea ambiguităţii OUG, România riscă să se prezinte ca o jurisdicţie în care obligaţiile garantate de stat sunt condiţionate şi instabile. Aceasta contrazice principiile fundamentale ale guvernanţei bazate pe reguli şi ale disciplinei financiare care stau la baza apartenenţei la OCDE.
Alpha Quest Funds a alocat peste 155 de milioane de euro în România, în ultimii 12 ani, achiziţionând puncte de despăgubire de la aproape 1000 de beneficiari, la preţuri transparente, determinate de piaţă. Wood & Company, activă în România din 2007 şi unul dintre promotorii şi administratorii investiţiilor în puncte de despăgubire, a participat la tranzacţii care depăşesc 3,5 miliarde de euro. Ambele instituţii au sprijinit crearea unei pieţe secundare funcţionale, care a contribuit prin taxe, a oferit lichiditate şi s-a aliniat standardelor europene.