În SUA, tot mai multe companii pariaza ca pot creşte în continuare fara a face noi angajari. Parte a motivului, AI
Autor: Catalina ApostoiuEste pariul momentului în lumea corporate americană: poţi conduce o companie, crescându-i vânzările şi profiturile, fără să recrutezi noi oameni?
Este pariul momentului în lumea corporate americană: poţi conduce o companie, crescându-i vânzările şi profiturile, fără să recrutezi noi oameni?
Tot mai mulţi angajatori americani consideră că-şi pot menţine dimensiunea echipelor neschimbată, sau o pot reduce prin disponibilizări, fără ca acest lucru să le afecteze businessurile. Parte a explicaţiei este credinţa acestora că AI va fi folosită pentru a prelua o parte din sarcini şi pentru automatizarea mai multor procese. De asemenea, companiile ezită să mai acţioneze într-o economie pe care mulţi o consideră în continuare drept incertă.
De exemplu, Goldman Sachs a trimis un memo intern în această lună în care precizează că firma „va restrânge creşterea numărului de angajaţi până la finalul anului“ şi va reduce numărul poziţiilor care ar putea fi mai eficiente cu AI. Walmart, cel mai mare angajator privat al SUA, a anunţat la rândul său că intenţionează să-şi menţină numărul de angajaţi aproximativ neschimbat în următorii trei ani, chiar în condiţiile în care vânzările sale sunt în creştere.
„Dacă oamenii devin mai productivi, nu mai trebuie să faci angajări“, a declarat într-un interviu recent Brian Chesky, CEO al Airbnb.
Airbnb are aproximativ 7.000 de angajaţi, iar Chesky spune că nu se aşteaptă ca numărul acestora să crească prea mult în următorul an. Cu ajutorul AI, acesta speră că „echipa pe care o avem deja poate îndeplini mult mai multe sarcini“.
Multe companii par hotărâte să adopte un nou model, ultrasimplificat, de recrutare, unul în care mai multe roluri sunt păstrate neocupate, iar recrutarea este tratată ca soluţie de ultimă instanţă.
La Intuit, de fiecare dacă când o poziţie devine deschisă, managerilor li se cere să justifice de ce au nevoie să o ocupe. Compania a ales să nu înlocuiască anumite roluri în unele departamente. În ultimul an fiscal, veniturile acesteia au crescut cu 16% chiar dacă numărul angajaţilor a rămas neschimbat, iar compania are în plan doar angajări modeste în anul curent.
Dorinţa de a evita angajările reflectă o tendinţă în creştere în rândul executivilor de a vedea câştiguri din cheltuielile pe AI. În şedinţe se vorbeşte din ce în ce mai des de ROI şi investiţiile AI, relevă o analiză realizată de AlphaSense, reflectând un interes crescut din partea analiştilor şi investitorilor ca firmele să câştige de pe urma milioanelor pe care le bagă în AI.
Mulţi directori speră că asistenţii de codare software şi armatele de agenţi digitali vor continua să se îmbunătăţească, chiar dacă rezultatele actuale lasă câteodată de dorit.
Precauţia actuală generală în a face noi angajări îi nemulţumeşte pe cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă şi-i fac pe mulţi angajaţi să se simtă blocaţi, spun lucrătorii şi şefii.
În interiorul multor companii, şefii departamentelor de HR spun de asemenea că devine tot mai dificil să previzioneze de câţi angajaţi va fi nevoie, pe măsură ce tehnologia preia mai multe sarcini.
Unii angajatori par să creadă că un număr mai redus de angajaţi va duce chiar la îmbunătăţirea operaţiunilor.
Deşi disponibilizările nu au luat amploare la nivelul întregii economii, unele companii fac reduceri de personal.
Operarea cu mai puţini oameni pot genera riscuri pentru companii prin suprasolicitarea angajaţilor actuali sau afectarea eforturilor de dezvoltare de viitori lideri, spun executivi şi economişti. „E cam o sabie cu două tăişuri. Vrei să-şi menţii costurile cu personalul reduse acum, dar trebuie să te gândeşti şi la viitor“, arată Matthew Martin, economist la Oxford Economics.
