3 septembrie 2025 - PNL

Trenul Metropolitan Bucureşti intra în linie dreapta: Certificate de urbanism emise pentru primele 4 staţii. Proiectul era considerat de Ciprian Ciucu, primarul S6, unul “faraonic şi inutil”

Autor: Bogdan Alecu

Proiectul de mobilitate urbană care promite să transforme piaţa imobiliară şi să genereze economii de miliarde de lei pentru economia locală avansează după ani de tergiversări. Pe de altăparte, conform planului, trenul vine ca o centură ocolitoare în jurul Capitalei, iar călătorii pot ajunge spre Gara de Nord, unde au conexiune cu liniile de metrou[...]

Proiectul de mobilitate urbană care promite să transforme piaţa imobiliară şi să genereze economii de miliarde de lei pentru economia locală avansează după ani de tergiversări. Pe de altăparte, conform planului, trenul vine ca o centură ocolitoare în jurul Capitalei, iar călătorii pot ajunge spre Gara de Nord, unde au conexiune cu liniile de metrou sau la Obor. Anterior se discuta şi despre repunerea în funcţiune a liniei de tren care duce în spate la AFI Cotroceni, însă acolo este acum Parcul Liniei în construcţie.

În 2022 Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6, considera proiectul unul „faraonic” în condiţiile în care costă sute de milioane de euro, iar impactul asupra călătorilor greu poate cuantificat. În tot acest timp, Prelungirea Ghencea rămâne o zonă blocată de aproape 20 de ani, fără un orizont clar pentru finalizarea lucrărilor la bulevard dar şi la linia de tramvai.

Trenul Metropolitan Bucureşti, unul dintre cele mai ambiţioase proiecte de infrastructură urbană din ultimii 30 de ani, a înregistrat un progres prin emiterea certificatelor de urbanism pentru primele patru puncte de oprire: Pajura, Basarab, Carpaţi şi Depoul Triaj. Documentele, semnate de primarul general interimar Stelian Bujduveanu, marchează trecerea de la faza de planificare la implementarea efectivă a proiectului evaluat la aproximativ 500 milioane de euro.

Conform analizelor preliminare ale specialiştilor în transporturi, operaţionalizarea trenului metropolitan pe tronsonul Bucureşti Nord – Gara Obor ar putea genera economii de timp.

Deşi certificatele de urbanism reprezintă un pas important, implementarea efectivă se confruntă cu provocări tehnice semnificative. CFR SA trebuie să finalizeze lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare pentru a permite viteze comerciale competitive – în prezent, pe anumite porţiuni, viteza este limitată la 5 km/h.