ZF 15 minute cu un antreprenor. Irina Schrotter, designer: Brandurile de lux, care produc în Asia, inunda piaţa europeana cu produsele care nu mai pot fi exportate în America din cauza preţurilor foarte mari. Este o presiune foarte mare asupra acestor branduri pusa fix de producţia lor facuta în Asia
Autor: Miruna DiaconuPrimele efecte ale tarifelor impuse de administraţia Trump se resimt în piaţa de modă de lux, mai ales în cazul brandurilor care au o bună parte din producţie în Asia, în special China. Produsele destinate pieţei americane au fost rerutate către Europa, spune Irina Schrotter, desginer vestimentar, la preţuri mult mai mici pentru a putea fi absorbită oferta de consumatorii europeni. Astfel de mişcări ar putea avea efecte negative asupra brandurilor de lux, adaugă ea.
♦Tarifele impuse de administraţia Trump pentru produsele din Asia, şi nu doar,ar putea reprezenta un avantaj competitiv pentru Europa, dar şi pentru România♦Multe branduri ar putea să îşi mute producţia din Asia către Europa.
Primele efecte ale tarifelor impuse de administraţia Trump se resimt în piaţa de modă de lux, mai ales în cazul brandurilor care au o bună parte din producţie în Asia, în special China. Produsele destinate pieţei americane au fost rerutate către Europa, spune Irina Schrotter, desginer vestimentar, la preţuri mult mai mici pentru a putea fi absorbită oferta de consumatorii europeni. Astfel de mişcări ar putea avea efecte negative asupra brandurilor de lux, adaugă ea.
„Introducerea tarifelor de către americani pentru produsele fabricate în China a generat un surplus mare de produse ale brandurilor de lux care produc în Asia şi care nu mai pot exporta pe piaţa americană pentru că produsele au devenit extraordinar de scumpe şi atunci inundă piaţa europeană. Este o presiune foarte mare asupra marilor branduri internaţionale pusă fix de producţia lor din Asia şi care se varsă acum masiv în Europa pentru că este al doilea continent care poate să îşi permită să plătească acest gen de produse. Oferta este cu preţuri mult mai mici decât preţurile pe care le oferă brandurile care au comandat acele produse“, spune Irina Schrotter, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi UniCredit Bank.
Antreprenoarea este de părere că astfel de mişcări vor avea efecte negative asupra businessurilor din domeniul modei de lux. Totuşi, o astfel de tendinţă ar putea avea şi rezultate pozitive dacă brandurile îşi vor muta producţia din Asia către Europa, iar România ar putea avea de câştigat din astfel de schimbări. Irina Schrotter precizează că brandurile care şi-au concentrat producţia în Uniunea Europeană vor avea de câştigat după ce va trece acest val şi se vor consuma toate stocurile de produse realizate în China.
„Suntem în acest efect care poate realmente pulveriza foarte multe branduri mari care s-au bucurat să producă în Asia, cu o mână de lucru mai ieftină. Acum, se întoarce împotriva lor politica asta. Este însă un câştig pentru brandurile care au ţinut ca produsul lor să fie făcut în Europa, să fie cu adevărat produs în Uniunea Europeană. După ce va trece acest val şi se vor consuma aceste stocuri, care au inundat piaţa europeană şi nu numai, vom vedea cine va rămâne pe piaţă activ şi ce se va alege de moda de lux“, adaugă ea.
Irina Schrotter administrează în prezent două fabrici de textile, potrivit celor mai recente date. Una dintre ele este dedicată brandului propriu, iar cealaltă produce în sistem lohn. Ea spune că mixul acesta reprezintă cea mai bună modalitate de a funcţiona într-o piaţă precum cea din România.
Pe lângă problemele din industria modei europene, piaţa locală se confruntă şi cu incertitudinea economică care s-a resimţit în prima parte a acestui an, urmată de creşterea taxelor anunţate de actualul guvern, care va lovi nu doar mediul de afaceri, dar şi consumatorii. Antreprenoarea speră ca, în acest an, să ajungă la break-even.
„În România se adaugă şi acel dezechilibru dublu al balanţelor statului, atât un dezechilibru ca deficit bugetar, cât şi de balanţă comercială, ceea ce ne face să fim destul de rezervaţi privind previziunile pentru a doua jumătate a anului şi nu doar pe noi, antreprenorii din zona întreprinderilor mici şi mijlocii. Ce e mai îngrijorător e că pare că şi corporaţiile care nu se bazează doar pe bugetele din România au cam aceeaşi atitudine“, spune ea.
Intertitudinile economice percepute de consumatori se resimt imediat în vânzările brandului antreprenoarei, având un public format din femei din lumea antreprenoriatului sau conectate la ce se întâmplă în zona economică şi de business.
Irina Schrotter şi-a început activitatea antreprenorială după ce a terminat Facultatea de Medicină Generală la Iaşi, în promoţia 1989. A lucrat un an ca medic stagiar la Spitalul de Urgenţă din Iaşi, apoi, în contextul apariţiei Legii privatizării, şi-a dat seama că trebuie să încerce să facă altceva.
De modă a fost atrasă încă din studenţie şi a decis să îşi deschidă o mică firmă în acest domeniu.
Astăzi, brandul Irina Schrotter este prezent pe cinci magazine din România şi unu în Lugano, în Elveţia. De asemenea, există şi clienţi care cumpără piese fabricate în Iaşi pentru magazine multibrand din lume.
Designerul român este acţionar în mai multe companii, care au activităţi în domenii precum imobiliare, producţie de textile sau saloane cosmetice, însă printre cele mai importante în privinţa cifrei de afaceri sunt Confecţii Integrate Moldova şi Exclusiv Comp, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Prima operează fabrica în lohn, iar cea de-a doua brandul propriu. Cele două companii au avut afaceri de peste 45 mil. lei în 2024, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.