14 iulie 2025 - Primar

ZF Agropower. Care este şansa industriei lactatelor de a creşte la export: brânzeturile maturate au ramas cam singurul sector unde producatorii români se pot diferenţia, dar suntem înca ancoraţi în trecut. Ne trebuie o strategie sectoriala şi o colaborare mai buna între producatori

Autor: Madalina Dediu

Fără un brand de ţară sau fără branduri de producători care să aibă poveşti puternice în spate şi fără asociaţii de producători puternice care să ne reprezinte inclusiv în marile organizaţii de pe continent, România nu va putea creşte în sectorul european sau chiar internaţional al lactatelor în contextul în care deficitul comercial din sectorul lactatelor creşte an de an şi depăşeşte 750 de milioane de euro anual – aceasta este una dintre cele mai importante concluzii ale primei părţi a emisiunii ZF Agropower din această săptămână.

În prezent, România exportă anual lapte şi produse lactate de peste 300 de milioane de euro anual, dar importă de peste 1 miliard de euro.

Fără un brand de ţară sau fără branduri de producători care să aibă poveşti puternice în spate şi fără asociaţii de producători puternice care să ne reprezinte inclusiv în marile organizaţii de pe continent, România nu va putea creşte în sectorul european sau chiar internaţional al lactatelor în contextul în care deficitul comercial din sectorul lactatelor creşte an de an şi depăşeşte 750 de milioane de euro anual – aceasta este una dintre cele mai importante concluzii ale primei părţi a emisiunii ZF Agropower din această săptămână.

„Clar putem şi noi să contribuim la exportul UE şi la inovaţie, unde iarăşi văd potenţial, însă ne punem la aceeaşi masă (producătorii – n. red.) că avem interese comune mai mult decât divergenţe. Vedem România şi ca pe o destinaţie gastronomică, dar şi o sursă de gust“, spune Daniel Donici, cofondator al Artesana, unul dintre cei mai importanţi producători de lactate premium. El adaugă că România are nevoie de o mai multă reprezentare în piaţa lactatelor inclusiv la nivel european având în vedere că nu este membră a Asociaţiei Europene a Produselor Lactate.

Daniel Donici, cofondator, Artesana: Cu siguranţă există loc de creştere pe segmentul de brânzeturi maturate şi atunci cam asta ne-a rămas (producătorilor români – n. red.).

Daniel Donici, cofondator, Artesana: Cu siguranţă există loc de creştere pe segmentul de brânzeturi maturate şi atunci cam asta ne-a rămas (producătorilor români – n. red.).

„Noi în România mai avem o problemă, noi nu putem să ne asociem unii cu ceilalţi. Suntem concurenţi, dar de fapt nu suntem pentru că până la urmă fiecare este specializat pe altceva. Ca să avem o voce trebuie să ne unim mai mulţi. Dacă am merge în Japonia cu zece sortimente de brânzeturi, împachetate frumos, cu scheme de calitate, cu produse de origine protejată, dar şi cu o poveste cât mai autentică am putea reuşi.“

La rândul lui, Ştefan Pădure preşedinte al Asociaţiei pentru Promovarea Alimen­tului Românesc (APAR), spune că pro­ducători din mai multe zone ar putea participa la o strategie sectorială împreună cu APAR, care să înceapă cu brandul sectorial al lactatelor, care să fie sub brandul de ţară şi sub brandul brandul de ţară pentru produsele alimentare.

„Cred că putem construi obiective pe termen lung, care sunt asumate atât de mediu de afaceri, cât şi de mediu politic actual şi după care să le urmărim, să le ducem mai departe, pentru că memoria instituţională până la urmă suntem noi. Noi rămânem aici, chiar dacă politicul trece. Noi, dacă avem o putere şi ştim pe cine reprezentăm şi avem acele obiective asumate, putem să ducem mai departe şi inclusiv să arătăm că a funcţionat această strategie în în viitor şi toată lumea o va lua în seamă“, a declarat Ştefan Pădure.

El adaugă că dacă producătorii încearcă se să distrugă unii pe alţii în mediul asociativ, industria nu are o şansă de creştere. Mai mult, el adaugă că strategia agroalimentară propusă este una care ne ţine ancoraţi în trecut.

„Eu acum cred că trebuie să ne concentrăm spre piaţă şi fiecare îşi va face investiţiile necesare, va găsi programele şi atunci vom avea o eficienţă. Nu să ne uităm cam ce fonduri mai sunt deschise, stai, că vreau şi eu acele fonduri, am făcut haine înainte şi mă descurc eu să vând (alimente – n. red). Nu funcţionează aşa. Avem oameni cu experienţă, avem poveşti care aduc mai multă valoare adăugată produselor decât materiile prime din interior.“

În prezent, România exportă anual lapte şi produse lactate de peste 300 de milioane de euro anual, dar importă de peste 1 miliard de euro, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică. În acelaşi timp, piaţa este dominată de câţiva jucători internaţionali, care reprezintă circa 60% din cifra de afaceri din sectorul producţiei de lactate. Jucătorii internaţionali sunt axaţi cu precădere pe piaţa locală şi mai puţin pe exporturi. Ce şansă au producătorii români?

„Cu siguranţă există loc de creştere pe segmentul de brânzeturi maturate şi atunci cam asta ne-a rămas. Dacă ne-am uni cei care vrem să creştem am identifica potenţialul diferenţiator. În Japonia de exemplu se caută 3-4 tipuri de brânzeturi despre care au auzit ei în filme. Noi nu avem poveste, dar o putem construi“, a punctat Daniel Donici.

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ

( - )