ZF IT Generation. Ovidiu Toader, coach: Majoritatea antreprenorilor fac o schimbare doar în momentul în care ajung la burnout, când nu mai pot
Autor: Adrian SeceleanuCea mai mare capcană în care cad antreprenorii pe măsură ce afacerile lor cresc este eşecul de a delega corect, un proces care nu înseamnă doar pasarea unor sarcini, ci transferul complet al responsabilităţii pentru rezultate. Eşecul în acest demers duce la o presiune imensă pe umerii fondatorului, la demotivarea echipei şi, în cele din urmă, la epuizare (burnout), un punct de criză care, de cele mai multe ori, este singurul ce declanşează o schimbare reală de mentalitate.
♦ Cea mai frecventă greşeală a antreprenorilor care îşi cresc echipele este că deleagă sarcini, dar nu şi responsabilitatea pentru rezultate, ajungând să preia toată presiunea şi riscând epuizarea, avertizează Ovidiu Toader, fondator al Entrepreneurship-Academy ♦ Pentru a folosi eficient inteligenţa artificială, antreprenorii trebuie să o trateze ca pe un angajat performant: să îi ofere resurse (o bază de date solidă), instrumente (putere de calcul) şi să îi adreseze întrebări clare şi deschise.
Cea mai mare capcană în care cad antreprenorii pe măsură ce afacerile lor cresc este eşecul de a delega corect, un proces care nu înseamnă doar pasarea unor sarcini, ci transferul complet al responsabilităţii pentru rezultate. Eşecul în acest demers duce la o presiune imensă pe umerii fondatorului, la demotivarea echipei şi, în cele din urmă, la epuizare (burnout), un punct de criză care, de cele mai multe ori, este singurul ce declanşează o schimbare reală de mentalitate. Acesta este principalul avertisment transmis de Ovidiu Toader, antrenor de antreprenori şi fondator al Entrepreneurship-Academy, în cadrul unui interviu realizat la Festival of Modern Owners (FOMO), eveniment susţinut de BCR.
„Cel mai des am observat că antreprenorii, când îşi cresc businessul şi angajează oameni, nu sunt foarte atenţi la rolul pe care îl au acei oameni, ce rezultate trebuie să producă şi ajung să preia totul pe umerii şi în capul lor – responsabilitatea producerii de rezultate. Şi au oameni care aşteaptă să li se spună ce să facă“, a declarat Ovidiu Toader. Acest lucru creează un cerc vicios: angajaţii, chiar şi cei foarte competenţi, devin dependenţi de deciziile antreprenorului, iar acesta ajunge la concluzia că echipa sa nu este implicată.
„Dar totul porneşte de la întrebarea: am stabilit iniţial ce rezultate vreau de la colaborarea cu noul angajat, care este rolul lui, care sunt limitele lui şi care sunt resursele pe care i le pun la dispoziţie?“.
Din păcate, conştientizarea acestei probleme şi dorinţa de a schimba abordarea apar târziu. „Unii antreprenori se prind, dar majoritatea fac schimbarea asta doar în momentul în care ajung la burnout, doar în momentul în care nu mai pot. Sunt oameni care ori vin cu soţia de mână, ori vin ei sau ele şi zic: «Domnule, nu mai pot, sunt overwhelmed, sunt supraîncărcat, mi-a luat creierul foc». Abia atunci încep să asculte noi posibilităţi“.
Paradoxul antreprenorului: deschiderea în grup şi singurătatea în echipă
Cu o experienţă de peste 12 ani în care a lucrat cu peste 1.000 de antreprenori, Ovidiu Toader a observat un comportament paradoxal: deşi ar părea că o discuţie individuală, confidenţială, este cadrul ideal pentru a se deschide, antreprenorii funcţionează diferit. „Am remarcat că, paradoxal, le este mai uşor să se deschidă în grupuri decât individual. Culmea! (…) Când intră într-un grup şi deja se deschide unul, şi încă unul, au şi ei cumva deschiderea de a contribui cu problemele pe care le au“.
Un alt paradox este sentimentul de singurătate care creşte odată cu echipa. „Antreprenorii se simt singuri cu cât au mai mulţi angajaţi. Dar nu e adevărat. (…) El este într-o constelaţie de oameni. Este singur doar atunci când internalizează problemele şi îşi pune pe umerii lui sau ai ei toate responsabilităţile. Ca să nu mai fie singur, trebuie să vorbească despre acele probleme“.
În privinţa inteligenţei artificiale, Ovidiu Toader sfătuieşte antreprenorii să o privească ca pe o evoluţie a automatizării şi să o trateze similar cu un angajat performant. „Dacă vrei să lucrezi bine cu un AI, acesta trebuie să aibă o bază de date, resurse de informaţii şi putere de computare, adică tool-uri. Şi trebuie să-i pui întrebările potrivite, întrebări bune, mai ales deschise. Fix de asta au nevoie şi oamenii performanţi ca să performeze şi mai bine“, a explicat el.