26 noiembrie 2025 - Alegeri Parlamentare

Tot mai multe oraşe din America testeaza supermarketuri finanţate de guvern în zone ocolite de companii din cauza riscurilor, cu diferite grade de succes

Autor: Catalina Apostoiu

Când Azalea Fresh Market s-a deschis în Atlanta în această vară, acesta a devenit singurul supermar­ket care operează în centrul oraşului american în ultimele decenii. Pentru a face acest lucru posibil, oraşul a contribuit cu 8 milioane de dolari, scrie The Wall Street Journal.

Când Azalea Fresh Market s-a deschis în Atlanta în această vară, acesta a devenit singurul supermar­ket care operează în centrul oraşului american în ultimele decenii. Pentru a face acest lucru posibil, oraşul a contribuit cu 8 milioane de dolari, scrie The Wall Street Journal.

Acum, magazinul este începutul a ceea ce oficialii speră să fie o viitoa­re serie de supermarketuri finanţate public, dar operate privat. Obiectivul este ca magazinul să devină profitabil fără subvenţii guvernamentale în decurs de trei ani. Oraşul ajută deja la construirea unui al doilea astfel de magazin, a cărui deschidere este estimată pentru anul viitor.

Oficialii din Atlanta au încercat ani la rând să atragă lanţuri impor­tan­te de magazine alimentare în zo­nele care nu oferă locuitorilor super­marketuri mari cu alimente proas­pete, sănătoase. Aceştia spun că par­teneriatul a fost necesar pentru că ma­rii operatori privaţi ezită să des­chidă magazine în zonele mai sărace.

Atlanta se alătură unui număr în creştere de oraşe care testează opţi­uni finanţate public pentru alimente proaspete accesibile, în zonele unde companiile private sunt descurajate de riscuri.

În New York, primarul ales Zohran Mamdani şi-a bazat campa­nia printre altele pe promisiunea lan­sării de magazine alimentare susţinu­te de guvern. Acesta vrea să „bată“ marile lanţuri la preţuri permiţând magazi­ne­lor să opereze fără chirii şi taxe de proprietate în locaţii deţinute de oraş.

Şi alte oraşe din SUA experi­men­tează cu magazine similare cu diferite grade de succes. Oficialii din Atlanta cred că pot evita eşecul altor experimente similare cu un manage­ment pentru profit.

Savi Provisions, partenerul din sec­torul privat al oraşului, adminis­trează un lanţ de magazine mici high-end cu alimente organice.

Acesta s-a alăturat unei reţele de distribuţie care-i permite să achiziţioneze mai multe alimente vrac decât o pot face micile magazine în mod obişnuit, astfel că poate oferi preţuri mai mici la produse de bază cum ar fi laptele şi ouăle.

Produsele din noul magazin ar trebui să fie mai puţin, sau cel puţin nu mai scumpe decât la marile magazine, spun oficialii oraşului. Orice profit pierdut din vânzarea de produse de bază mai ieftine este recuperat la etaj, unde sunt comercializate sandvişuri şi sushi, cât şi vin şi bere la preţuri obişnuite.

În acest fel, magazinul operează ca majoritatea supermarketurilor, produsele cu marje mai ridicate compensându-le pe cele vândute mai ieftin. Savi spune că durează în mod tipic trei ani până când un magazin nou alimentar trece pe profit. Subvenţiile primite de la oraş vor ajuta lanţul să-şi finanţeze costurile de operare între timp.

De la deschidere, vânzările magazinului sunt în creştere, iar acesta are deja fani.

Al doilea magazin, ce urmează a fi deschis în sud-vestul oraşului, unde aproximativ un sfert din locuitori trăiesc sub pragul sărăciei, ar putea reprezenta o provocare mai mare.