Candidatii la prezidentiale baga sume uriase în campanii. Cine cheltuie cel mai mult în social media
Autor: Sorina MateiA trecut deja prima săptămână oficială de campanie și deja știm câți bani bagă candidații la Președinția România în social media pentru a se promova electoral. Dintr-un total de 2,3 milioane de euro cheltuite de toți candidații pe promovare electorală, aproape 20% din bani s-au dus numai pe reclame pe Facebook, Instagram și Google: adică[...]
- 194.000 de euro au fost băgați în Google de candidații pentru Cotroceni.
- Prezidențiabilii au băgat în prima săptămână de campanie 220.000 de euro în reclame la META.
- Cheltuielile totale în prima săptămână se ridică la 2,3 milioane de euro.
A trecut deja prima săptămână oficială de campanie și deja știm câți bani bagă candidații la Președinția România în social media pentru a se promova electoral.
Dintr-un total de 2,3 milioane de euro cheltuite de toți candidații pe promovare electorală, aproape 20% din bani s-au dus numai pe reclame pe Facebook, Instagram și Google: adică 414.000 de euro.
Cine bagă mai mulți bani și de ce? Care este topul?
Bagă bani ca să fie promovații și ca să fie votații. Vedem o activitate intensă potrivitatelor de la Expert Forum preluate de la META, deci Facebook și Instagram și date de la Google. Vedem o activitate intensă. La activitatea de la această oră a contului de META al Primanului General al Municipului București, Nicuşor Dan, vedem o campanie țintită, este singurul care are acest target pe diferite județe ale țării, Brăila Onestă, Călărașul Onest, Constanța Onestă. Numai el face asta.
Se mai observă și o activitate intensă pe conturile lui Victor Ponta și ale lui Crin Antonescu. Sunt și câteva date obținute de Expert Forum de la META și de la Google. În total, în prima săptămână de campanie, astăzi este miercuri, toți candidații au băgat până acum 220.000 de euro. În primele trei luni, ianuarie, februarie, martie, toți candidații au băgat 920.000 de euro numai în campania din online.
În general, vorbim de Facebook, de Instagram și de TikTok, pentru că aici din nou ajungem la boții și tiriboții de pe TikTok. În prima săptămână de campanie, total cheltuieli de producție pentru promovare a acestor candidați au însemnat 2.3 milioane de euro, deci până acum cel puțin 2-2.5 milioane de euro au fost băgați și pe televiziune și în mediul online.
Sunt două tipuri pe online, sunt paginile partidelor și conturile candidaților. Vedem că cea mai intensă activitate pe paginile partidelor este cea de la AUR, sunt peste 384 de postări. În ceea ce privește candidații, cele mai multe reclame sunt, bineînțeles, pe Facebook la Nicuşor Dan, cu 35 de reclame, 41 Crin Antonescu, iar Victor Ponta 33.
Dinamica conturilor arată o creștere a cheltuielilor pentru conturile lui Crin Antonescu, Victor Ponta și Nicuşor Dan, spun cei de la Expert Forum. În ultimele zile avem datele și de la Google, preluate de compania care lucrează cu cei de la Expert Forum. Iar pe Google, pe YouTube în principal, toți candidații au cheltuit aproape 200 de mii de euro, 194 de mii de euro în prima săptămână. Cel mai mult au cheltuit pagini asociate cu UDMR, PSD, Crin Antonescu, Nicuşor Dan și USR, spun cei de la Expert Forum.
O situație complicată, se desfășoară o reclamă a candidatul Nicuşor Dan, chiar în urmă câteva momente a făcut o conferință de presă. A fost întrebat câți bani a băgat, că el are această problemă cu donatorii și precampania făcută cu donatorii anonimi. Nu a vrut să vorbească, din nou, despre cine sunt acești donatori, pentru că el se află în a treia campanie, practic, dar ne-a dat câteva cifre: a spus că în precampanie a băgat 320 de mii de euro în promovarea electorală, iar în campanie, numai pe social media, bagă în acest moment 15 de mii de euro pe zi.
Dacă ne uităm și din topul făcut de cei de la Expert Forum, de la Facebook, META, Instagram, vedem că bătălia, practic, cam asta se duce în online. Bătălia este cine intră în turul 2 și bătălia se dă între Nicuşor Dan, Crin Antonescu și Victor Ponta. Așa cum arată și sondajele. George Simion nici măcar nu are nevoie să-și facă campanie pe persoană fizică în online, pentru că, foarte probabil, a capacitat o mare parte a electoratului lui Călin Georgescu.