4 aprilie 2025 - Nicușor Dan

A început campania electorala. AEP va publica saptamânal cheltuielile candidatilor la Presedintie si ale partidelor care îi sustin. Pâna acum, Nicusor Dan e campion detasat: 227 de reclame platite, peste 220.000 de euro

Autor: Sorina Matei

În prima zi de campanie prezidențială – după precedentele prezidențiale anulate – a apărut și primul avertisment al autorităților pe finanțarea campaniilor electorale. După așa zisa campanie a lui Călin Georgescu cu zero lei, de astăzi, nimeni nu mai poate face pe banii săi campanie unui candidat fără să plătească, suportând rigorile legii. Iar toate[...]

  • Nicușor Dan susține că a avut publicitate electorală de 700.000 de euro
  • În precampanie, N. Dan susține că a primit donații de 3 milioane de lei, 262.000 de euro de la 2 oameni de afaceri
  • „În campanie vrem să împrumutăm bani”, spune Nicușor Dan
  • În campania la parlamentare, AEP a returnat partidelor 46,5 milioane euro
  • Nicușor Dan a beneficiat de returnări de la AEP de 132.000 de euro


În prima zi de campanie prezidențială – după precedentele prezidențiale anulate – a apărut și primul avertisment al autorităților pe finanțarea campaniilor electorale. După așa zisa campanie a lui Călin Georgescu cu zero lei, de astăzi, nimeni nu mai poate face pe banii săi campanie unui candidat fără să plătească, suportând rigorile legii. Iar toate sumele trebuie să fie transparente.

De data asta nu mai avem campanie cu zero lei – ci cu mulți lei. De unde sunt banii?

Până acum am fost în precampanie și a fost un întreg scandal pentru că toată perioadade precampanie electorală în România, politicienii, pentru că ei fac legile,nu au reglementat această perioadă de precampanie. Ca atare, am văzut până acum o serie de candidati care și-au făcut campanie,nu se știe pe ce bani, și au strâns foarte multe donații.

Să nu uităm că Nicușor Dan ne-a spus că a strâns până acum 3000 de lei,dar donatorii sunt secreți, sunt niște donații pe care chiar el le-a recunoscutde câteva sute de mii de euro, dar legea nu-l obligă pe Nicușor Dansă dezvăluie numele acestor donatori.A spus că sunt oameni de afaceri, o să vedem ce oameni de afaceri. În general a făcut vâlvă campania lui Nicușor Dan, pentru că l-am văzut pe Facebook,pe TikTok, pe promovări prin mașini și tot felul de vizualuri în străinătate,chiar TikTok-ul este plin, inclusiv în Diaspora.

A recunoscut că a contractat o firmă la care plătește 15.000 de euro pe lună,pentru a-i face promovare pe TikTok.Știm că foarte mulți așa au făcut promovare pe TikTok,dar se văd foarte clar cheltuieli foarte mari la Nicușor Dan.

Acum am intrat în perioada de campanie, unde lucrurile sunt serioase,lucrurile sunt reglementate și în acest sens a venit și astăzi anunțul de la AEPsă aibă grijă candidații, după precedentul Călin Georgescu,care a spus că și-a făcut campanie cu voluntarii,să aibă grijă pe cine folosesc în această campanieși cine, cui îi face campanie în această perioadă de 30 de zile,pentru că nu este permis prin lege.

De exemplu, dacă tu sau eu sau cineva care se uită la televizorîi face campanie unui candidat pe bani, vom lua amendă,se vor confisca banii, sunt tot felul de rigori legalecare prevăd reglementarea acestei perioade de 30 de zile de campanie electorală.

Cert este că de acum înainte, săptămânal,Autoritatea Electorală Permanentă va publica cheltuielile candidatilor la președințieși cheltuielile alianțelor și partidelor politice care susțin acești candidați,pentru că acești bani vor fi decontați în astea 30 de zile,inclusiv ce vor spune ei că sunt cheltuielii, de exemplu, pentru promovarea la televiziune,interviuri, talkshow-uri, lucruri care nu erau leglementate în afara perioadei de 30 de zile.

Dar ne putem face o idee ce s-a cheltuit până acum.Eu am luat, pur și simplu, datele de la Meta din ultimele 3 luni.

Nicușor Dan este campion cu 227 de reclame, peste 220.000 de euro.Vedem că Nicușor Dan a băgat foarte mulți bani în această campanie.

Culmea, pe locul 2, este Crin Antonescu care este susținut de 3, chiar 4 partide. A băgat mai puțini bani, 153.000 de euro.

AUR, în ultimele 3 luni, coroborat cu George Simeon, pentru că e și promovare AUR,este și promovare George Simion, în jur de 100.000 de euro.

La fel și Victor Ponta și sloganul lui Victor Ponta – România pe primul loc -este tot în jur de 100.000 de euro.

Și vedem că, pe ultimele locuri, se află USR-ul și Elena Lasconi,cheltuieli sub 50.000 de euro, în această perioadă de 3 luni de precampanie electorală.

Și, bineînțeles, prietenul nostru care a rupt TikTok-ul și Facebook-ul în două,domnul Marcel Ciolacu, chiar dacă nu este candidat, își plătește în continuare Partidul Social-Democrat,plătește bani pentru promovarea pe Facebook.Astea sunt cheltuiele pentru Facebook ale lui Marcel Ciolacu.

Domnul Marcel Ciolacu este campion detașat.În ultimii 5-6 ani, PSD a băgat peste 1.100.000 de euro în promovarea lui Marcel Ciolacu pe Facebook.Asta, chiar dacă domnul Ciolacu nu mai este în prezent candidat, este Premier al României,este președinte al PSD, ambele funcții în exercițiu și, ca atare, probabil cred cei de la PSDcă mesajele nu trec la internauți și trebuie să bage banii de la partid, din bani publici, în promovarea lui Marcel Ciolacu.

Dar să nu uităm că în pole position este Nicuşor Dan, independent, care a lucrat până acum doar pe donații,care nu știm unde sunt, care sunt donatorii cu nume și prenume ai lui Nicuşor Dan.

Și să nu uităm că Nicuşor Dan este la 3-a campanie electorală în ultimul an,a avut campanie electorală pentru Primăria Generală a Capitalei,a avut campanie electorală pentru promovarea referendumului pentru București,da un referendum local și acum este la 3-a campanie electorală, campania la președinție.

CITEȘTE ȘI / PE ACEEAȘI TEMĂ