Investiţiile internaţionale uriaşe din Ungaria, în special din sectorul auto, nu au adus o epoca de aur pentru subcontractorii şi furnizorii mici şi medii locali
Autor: Catalina ApostoiuÎn ultimii ani, tot mai mulţi giganţi auto internaţionali au apărut în Ungaria, mulţi aşteptându-se ca sosirea lor să aducă un progres în sectorul furnizorilor interni.
În ultimii ani, tot mai mulţi giganţi auto internaţionali au apărut în Ungaria, mulţi aşteptându-se ca sosirea lor să aducă un progres în sectorul furnizorilor interni.
Mulţi consideră că apariţia masivelor investiţii internaţionale în general a adus o epocă de aur pentru companiile mici şi mijlocii maghiare care operează ca subcontractori şi furnizori. Însă chiar aşa stau lucrurile? se întreabă Portfolio. În ce măsură caută aceşti giganţi internaţionali produsele şi serviciile partenerilor maghiari?
Realitatea este mai nuanţată: aşteptările internaţionale stricte, concurenţa strânsă şi consideraţiile de sustenabilitate înseamnă împreună un prag de intrare ridicat pe care doar cele mai pregătite companii autohtone îl pot depăşi.
Conform experienţei Logicon Invest, care oferă soluţii de curăţare a ambalajelor şi de logistică, cel mai mare avantaj competitiv al IMM-urilor maghiare constă în flexibilitate, aplicarea tehnologiilor inovatoare şi exploatarea resurselor locale, în special atunci când acestea sunt combinate cu operaţiuni sustenabile, a declarat pentru Portfolio Tamas Pirint, directorul general al companiei.
Apariţia investiţiilor internaţionale în industria auto, în special în fabricile de mari dimensiuni, poate da un impuls semnificativ reţelelor de furnizori. Cu toate acestea, susţine Tamas Pirint, ideea că acest lucru ar însemna în mod automat o epocă de aur pentru întreprinderile mici şi mijlocii autohtone este o viziune prea idealizată: în lanţurile de aprovizionare globalizate, marile companii impun condiţii extrem de stricte de calitate, preţ şi livrare şi preferă adesea furnizorii internaţionali.
Deşi produsele şi serviciile furnizorilor maghiari sunt căutate, în special în zonele cu avantaje regionale deosebite, concurenţa este extrem de acerbă, iar doar companiile care oferă calitate, inovaţie şi fiabilitate remarcabile se pot integra permanent în acest lanţ.
Care sunt domeniile în care furnizorii maghiari pot fi competitivi şi care sunt principalele avantaje competitive ale companiilor maghiare?
Potrivit directorului general al companiei maghiare Logicon Invest, competitivitatea furnizorilor maghiari este evidentă în principal în industria auto, de obicei în domeniile fabricării de componente de precizie, soluţiilor mecanice specializate şi serviciilor logistice locale.
Tamas Pirint adaugă că există de asemenea o oportunitate remarcabilă în aplicarea digitalizării şi automatizării industriale, unde adaptarea rapidă şi eficienţa din punct de vedere al costurilor reprezintă avantaje semnificative.
Poziţia geografică a Ungariei, forţa de muncă bine pregătită şi nivelurile relativ favorabile ale costurilor contribuie de asemenea la competitivitate, mai precizează acesta.
A deveni furnizor pentru producătorii multinaţionali este de obicei un proces extrem de dificil şi lung, care necesită o pregătire şi resurse semnificative din partea companiilor. Marile companii selectează subcontractanţii pe baza unui set strict de criterii, fiind aleşi doar cei care îndeplinesc aşteptările lor în toate aspectele.
În timpul procesului de selecţie, clienţii caută în primul rând sisteme de asigurare a calităţii la nivel înalt, precizie în livrare, preţuri competitive şi stabilitate financiară.
Companiile mari efectuează audituri detaliate ale furnizorilor, susţine Tamas Pirint, evaluând nu doar capacităţile actuale, ci şi potenţialul viitor. Dezvoltarea şi inovarea continuă devin aspect din ce în ce mai importante. În acelaşi timp, sustenabilitatea şi tehnologiile ecologice nu mai sunt doar avantaje de piaţă, ci cerinţe din ce în ce mai fundamentale în selectarea furnizorilor.