România are companii cu produse solide şi antreprenori pregătiţi să îşi ducă afacerile la nivelul următor, însă drumul către pieţele internaţionale rămâne adesea anevoios, din lipsă de expertiză, finanţare sau reţele de sprijin. Programul MoonShotX, lansat de Raiffeisen Bank şi InnovX vine să acopere acest gol, oferind companiilor locale instrumentele necesare pentru a-şi structura strategiile[...]
România are companii cu produse solide şi antreprenori pregătiţi să îşi ducă afacerile la nivelul următor, însă drumul către pieţele internaţionale rămâne adesea anevoios, din lipsă de expertiză, finanţare sau reţele de sprijin. Programul MoonShotX, lansat de Raiffeisen Bank şi InnovX vine să acopere acest gol, oferind companiilor locale instrumentele necesare pentru a-şi structura strategiile de expansiune, a deveni eligibile pentru finanţări complexe şi a construi conexiuni care să le faciliteze accesul pe pieţele externe, după cum spun Cosmin Toader, head of structured trade finance & syndications, Raiffeisen Bank România, şi Alina Irma Orban, senior director ISV partners & startups, Central Europe & Central Asia, Microsoft.
Înregistrările pentru programul MoonShotX 2025, program ce vizează companiile mid-corporate din România care vor să-şi scaleze afacerile, sunt deschise până pe 15 septembrie. Companiile se pot înscrie aici.
„Nevoia este foarte mare. Vedem zilnic companii care arată bine financiar, care ar putea să treacă la nivelul următor, dar cred că lipseşte un pic de aşezare în pagina ideilor şi a obiectivelor astfel încât să poată să treacă graniţa cu businessul pe care-l au. Sunt antreprenori curajoşi. Am văzut cum au reuşit, cum au un produs pe care îl pot vinde, un produs stabil pe piaţa locală, dar care practic se opresc la un moment dat pentru că nu există acea deschidere spre pieţele din exterior. MoonShotX face lucrul ăsta. Noi, văzând alte companii care au reuşit în plan extern, putem să venim cu expertiza necesară tocmai pentru a le da bost-ul acela necesar ca să treacă la nivelul următor”, susţine Cosmin Toader.
Potrivit lui, antreprenorii români au deja curajul şi determinarea necesare, însă pentru a depăşi graniţele, au nevoie de o strategie clară şi de susţinere în implementarea acesteia.
„Văd dorinţă, văd oameni care are îşi doresc să-şi scaleze businessul şi cred că până la urmă asta ar fi cea mai mare realizare. Să vedem că au reuşit, la fel cum au reuşit local să reuşească şi pe pieţele externe”, a mai spus reprezentantul Raiffeisen Bank.
Programul nu se adresează doar companiilor aflate la început de drum, ci şi celor cu zeci de ani de activitate, iar această diversitate este unul dintre atuurile sale, crede Cosmin Toader.
„Ce mă bucură cel mai mult e că vedem un mix de companii cu mulţi ani în spate, dar şi companii mai tinere. Practic, s-a format o mică comunitate de business, deja fiecare este curios să afle ce face celălalt, cum se pot ajuta între ei, cum putem să facem business împreună de acum înainte. Şi asta e deja un obiectiv îndeplinit. Sunt companii din diverse industrii IT&C, utilităţi, construcţii, transportatori, sunt domenii diferite, dar cumva îşi pot găsi puncte comune pentru a lucra împreună în acest program”, a detaliat el.
Această colaborare între industrii, de la IT&C şi utilităţi până la construcţii şi transport, creează un teren fertil pentru schimb de idei şi dezvoltare de parteneriate, care pot accelera nu doar expansiunea internaţională, ci şi creşterea sustenabilă pe plan local.
„Rolul meu şi al celorlalţi mentori este să îi ajutăm să-i susţinem prin know-how-ul pe care îl avem, prin expertiza pe care o avem, ideile pe care le avem, în sensul că am văzut foarte multe finanţări până acum din diverse domenii, am văzut că sunt companii din şase-şapte industrii, iar noi suntem aici să le spunem la ce ne uităm noi ca bancă, cum pot deveni ei finanţabili, dacă nu sunt deja, dar şi să îi ajutăm cu expertiza noastră împreună cu colegii din alte ţări pentru a putea să scaleze businessul”, a adăugat Cosmin Toader.
Sprijinul mentorilor este un element-cheie al programului, consideră el. Ei oferă antreprenorilor acces la know-how, perspective noi şi soluţii personalizate pentru finanţare şi scalare
„Noi, ca mentori, ne bucurăm că putem să vedem mai multe companii din mai multe domenii şi putem să venim către ei cu idei care să-i ajute să scaleze afacerea, să treacă la nivelul următor, atât din punct de vedere finanţare bancară, dar şi equity şi networking-ul necesare ca să evolueze. Mi-ar plăcea foarte mult să aud că o anumită companie şi-a deschis un depozit ca să producă ce făcea şi în România în Cehia, să zicem, sau că o altă companie a reuşit să rupă barierele şi să treacă graniţa sau să treacă oceanul ca să îşi deschidă un business în Statele Unite. Cred că asta ar fi cea mai mare realizare, să ştim că am contribuit şi noi la asta. Cred cu siguranţă că o să vedem astfel de reuşite”, susţine mentorul din cadrul programului MoonShotX.
Din perspectiva Alinei Irma Orban, programul MoonShotX poate fi mai mult decât un sprijin punctual – poate fi un pas strategic către consolidarea brandului de ţară al României.
„Consider că MoonShotX este un program ambiţios, un program care o să ne ajute foarte mult pe noi, România, să avem un brand de ţară un pic mai bine consolidat, pentru că sunt vârfuri. Majoritatea vârfurilor care au plecat din România sunt din domeniul tehnologiei şi m-am bucurat foarte mult că programul MoonShotX nu se concentrează pe start-up-uri, nu se concentrează pe zona asta de software vendors, ci se concentrează pe tot ce înseamnă companii care au un produs bun, care au expertiză într-un anumit domeniu, cross-industrii şi care vor la un moment dat să îşi expună acel produs, poate peste graniţe”, a spus ea.
Astfel, reprezentanta Microsoft crede că programul este necesar, că este ambiţios, că Raiffeisen şi InnovX au dat dovadă de foarte mult curaj când au creat această cohortă.
„Totodată, cred că toată lumea care este implicată, inclusiv Microsoft, îşi doreşte foarte mult să iasă un program de succes, pentru că până la urmă vom crea cumva un viitor brand de ţară pentru Romania din acest program”, a punctat ea.
Ea subliniază că dezvoltarea unei comunităţi antreprenoriale solide poate aduce beneficii pe termen lung, inclusiv prin atragerea de sprijin instituţional şi legislativ pentru internaţionalizarea companiilor.
„Cred că poate să ne ajute la consolidarea unei comunităţi în care partea asta de antreprenoriat care nu este foarte cunoscut poate din punct de vedere tactici să fie un pic mai pregnantă şi mai puternică, astfel încât să avem la un moment dat de partea noastră Guvernul şi anumite legi şi anumite facilităţi care să susţină de fapt această externalizare a companiilor noastre într-un spaţiu poate dincolo de Europa Centrală. Eu mă gândesc acum şi la toate statele astea din Orientul Mijlociu, unde există foarte mulţi bani, o sete pentru inovaţie şi pentru nou cum n-am mai văzut şi de asta am avea nevoie ca să încurajăm şi mai mult companiile din România. Nu contează din ce domeniu”, susţine Alina Irma Orban.
Un alt mesaj cheie transmis antreprenorilor este legat de adoptarea tehnologiei, fără reţineri sau temeri.
„Ce le-aş recomanda antreprenorilor? Le-aş recomanda să nu fie timizi în utilizarea tehnologiei, pentru că deja ei folosesc ca persoane fizice, sunt convinsă. Deja nivelul de detaliu şi nivelul de acurateţe pe care aceste instrumente de AI l-a adus este foarte mare. Cred că tehnologia ne-a ajutat şi ne va ajuta în continuare. (…) Cred că în primul şi în primul rând companiie trebuie să se concentreze pe puterile lor, pe toate lucrurile pozitive pe care le-au identificat în businessul lor, pe tot ce le aduce plăcere şi energie în momentul în care interacţionează cu job-ul lor de zi cu zi, să fie atenţi să nu rămână în urmă cu tehnologia, în sensul în care din diverse prejudecăţi, din diverse temeri, să nu accepte măcar să testeze”, a spus reprezentanta Microsoft.
Astfel, ea crede că antreprenorii trebuie să fie deschişi la a încerca programe precum MoonShotX şi să aibă încredere în alţi antreprenori care au mai mers pe acelaşi drum.
„Deci eu cred că trebuie să fii deschis, curios, să comunici, să delegi o parte din încredere către companii care deja au făcut asta, pentru că deja sunt rodate şi să ai încredere în programe ca MoonShotX, care pun la dispoziţie specialişti în toate domeniile, astfel încât businessul pe care tu îl faci să aibă tot suportul necesar”, a concluzionat Alina Irma Orban.
MoonShotX, program realizat de Raiffeisen Bank România în parteneriat cu InnovX, este un proiect care susţine companiile cu cifră de afaceri între 5 milioane şi 50 de milioane de euro să-şi extindă afacerea pe plan regional şi este văzut de companiile participante ca un cadru propice pentru a-şi extinde afacerile, să acceseze noi pieţe, tehnologii şi oportunităţi de finanţare.
După procesul de selecţie au fost alese să participe la program 22 de companii dintr-un total de peste 760 de companii analizate. În perioada octombrie – noiembrie 2024, companiile incluse în program au participat la bootcamp-uri in-person şi online de accelerare executivă