17 noiembrie 2025 - Partide Neparlamentare

La French Tech Bucharest: Inspiring women in business. Liderii care schimba ritmul economiei au nevoie de ambiţie, curaj şi controlul propriei cariere: „Nu titlul te defineşte, ci felul în care îţi susţii evoluţia“

Autor: Alexandra Cepareanu

În businessul românesc, se conturează o schimbare de mentalitate: femeile nu doar ocupă poziţii de lider, ci îşi asumă rolul de „arhitecţi“ ai propriilor cariere, redefinind ce înseamnă ambiţia, rezilienţa şi responsabilitatea profesională. Aceasta a fost una dintre concluziile conferinţei „Inspiring women in business“, organizată de La French Tech Bucharest.

„În ultimii 10 ani am învăţat că succesul nu este doar despre procese şi strategii. Este despre oameni, despre agility, adaptabilitate şi empatie.“„Oamenii pot fi extraordinari, dar au nevoie să fie susţinuţi, puşi în poziţia potrivită la momentul potrivit pentru a se dezvolta constant“„Rezilienţa înseamnă să anticipezi schimbări şi să reacţionezi transformându-le în oportunităţi.“„Ca femeie, trebuie să fii conştientă că poţi face absolut tot ce îţi doreşti. Eşti capabilă să îţi asumi riscuri şi să îndrăzneşti – este important să îndrăzneşti“„Dacă simţi că nu mai creşti într-un loc, că nu te mai dezvolţi, permite-ţi să explorezi alte orizonturi. Mută-te într-un alt mediu în care vei continua să te dezvolţi, unde vei putea să îţi atingi potenţialul maxim.“

În businessul românesc, se conturează o schimbare de mentalitate: femeile nu doar ocupă poziţii de lider, ci îşi asumă rolul de „arhitecţi“ ai propriilor cariere, redefinind ce înseamnă ambiţia, rezilienţa şi responsabilitatea profesională. Aceasta a fost una dintre concluziile conferinţei „Inspiring women in business“, organizată de La French Tech Bucharest. Evenimentul, ajuns la a patra ediţie şi pentru care Ziarul Financiar a fost partener media, a adus în prim plan experienţele unor lideri de top din diverse industrii, punând în lumină atât obstacolele întâmpinate pe parcurs, cât şi strategiile prin care acestea pot fi depăşite.

Spre exemplu, Marina Vernetti But, COO, Genpact Europe, the UK & Africa, a vorbit în cadrul evenimentului Inspiring women in business despre ambiţia care, deşi prezentă, nu este întotdeauna asumată la intensitatea necesară. Ea a transmis că femeile visează, dar uneori visează prea puţin în raport cu cât pot realiza dacă îşi permit să se vadă în roluri mai mari.

„Nu suntem suficient de curajoase şi nu suntem suficient de ambiţioase. Trebuie să vrem şi să cerem mai mult decât ce am realizat. În Italia nu am fost nici măcar luată în calcul pentru o poziţie managerială pentru că eram «prea tânără». A fost inacceptabil. Nu am lăsat viziunea limitată a altcuiva să îmi stingă propriile planuri. Într-o lună eram în avion spre Ciudad de México, cu bilet doar dus, pentru exact rolul pe care nu îl primisem în Italia“, a povestit Marina Vernetti But.

Ea a adăugat că leadershipul feminin are nevoie de asumare conştientă şi de refuzul limitărilor impuse din exterior, insistând că nu vârsta, nu contextul şi nu percepţiile altora stabilesc limita carierei.

„Nu titlul sau rolul pe care îl ocupi într-o anumită companie te defineşte, ci acele comportamente umane care îţi ghidează fiecare decizie şi felul în care îţi susţii propria evoluţie.“

Florence Verlut, Executive Vice President Quality, Airbus, a completat tabloul vorbind despre controlul propriei cariere, pe care l-a comparat cu pilotarea unui avion. Ea a spus că fiecare etapă – decolarea, croaziera şi aterizarea – depinde de deciziile pe care oamenii şi le asumă. De asemenea, Florence Verlut a transmis în cadrul evenimentului ideea că femeile câştigă putere în momentul în care acceptă că nimeni altcineva nu poate „naviga“ în locul lor.

„Am înţeles că eu sunt pilotul vieţii mele când aveam 35 de ani, doi copii şi îl doream pe al treilea, în timp ce mă pregăteam de examenul intern pentru a deveni executiv. Am fost nevoită să aleg: copil sau carieră. Am ales ambele. Am dat examenul însărcinată în şase luni şi a fost una dintre cele mai frumoase perioade din viaţa mea.“

Ea a explicat că nu destinaţia finală contează, ci capacitatea de a decide singur următorul reper care te apropie de obiectivul pe care ţi-l stabileşti. „Spre exemplu, nu ştiu care este destinaţia mea finală, dar ştiu care este următorul punct de conexiune. Şi ştiu care este misiunea mea: să contribui la siguranţa ecosistemului aviatic. Asta ţin minte în fiecare zi.“

Flavia Popa, Secretary General, BRD Groupe Société Générale, a adus în discuţie ideea că inspiraţia este o resursă esenţială într-o lume profesională aflată în perpetuă schimbare. Ea a subliniat că oamenii au nevoie de inspiraţie nu ca de un lux, ci ca de un combustibil care le întreţine progresul personal şi profesional.

„Inspiraţia este o nevoie fundamentală. Este ca hrana, ca apa, ca wifi-ul. Când oamenii se adună cu curiozitate şi cu ambiţie, apare ceva ce se numeşte «elevaţie colectivă». Este acea schimbare subtilă din interior când auzim o frază, când vedem pe cineva diferit sau când privim o provocare dintr-un unghi nou.“

Ea a insistat asupra faptului că inspiraţia nu este un act individual, ci un proces de „contaminare“ pozitivă, cu impact direct asupra culturii organizaţionale. „Elevaţia colectivă nu se poate impune, dar poate apărea atunci când suntem deschişi la ea, iar companiile care o încurajează devin medii în care oamenii cresc autentic.“

De altfel, Ludmila Tones, Managing Partner, Positive Communication, a subliniat că una dintre marile provocări ale femeilor din business rămâne lipsa exercitării vizibilităţii, deşi au competenţe clare şi rezultate solide. Ea spune că multe antreprenoare sau manageri au un conţinut valoros, dar evită să iasă în faţă

„Nu ne gândim la femei ca fiind CEO şi nici la ele în poziţii de top, însă realitatea arată altfel. Ele muncesc enorm şi sunt uneori prea modeste. Lucrăm cu multe antreprenoare care vin timide pe scenă, în faţa camerei sau în faţa presei. Însă un singur moment de vizibilitate poate inspira alte femei, apoi alte femei şi tot aşa. În câţiva ani poate însemna influenţarea unui milion, chiar unui miliard de vieţi“, a spus Ludmila Tones.

Un alt mesaj important subliniat de speakeri în cadrul conferinţei a fost că, indiferent de cât de mult investesc companiile în tehnologie şi inteligenţă artificială (AI), conexiunea umană rămâne esenţială.

„Conexiunea umană nu va fi niciodată înlocuită de tehnologie sau AI. Avem noroc că există AI şi trebuie să profităm de această transformare uriaşă care vine — nu într-un viitor îndepărtat, ci într-un viitor apropiat — pentru că ne va da mai mult timp pentru ceea ce contează cu adevărat. Iar în relaţia cu clienţii, ceea ce contează este conexiunea“, a spus Patricia Coconea, Sales & Marketing Director, DHL Romania.

În aceeaşi linie, Iulia Surugiu, CEO al SII România, a punctat că inteligenţa artificială transformă modul în care oamenii trăiesc şi lucrează, dar elementele fundamentale ale umanităţii rămân neschimbate: curiozitatea, judecata şi nevoia de conexiune reală.

„AI schimbă felul în care trăim, lucrăm, ne conectăm. Dar ceea ce nu se va schimba este curiozitatea umană, judecata noastră, nevoia de conexiune reală. În tehnologie schimbăm lumea, construim software, remodelăm afaceri. Dar trebuie să ne concentrăm mai puţin pe <<cum>> facem şi mai mult pe <<ce>> valoare aducem pieţei. Este o schimbare inevitabilă. Iar în cinci ani, lumea va arăta cu totul altfel“, a spus Iulia Surugiu.

Patricia Coconea, Sales & Marketing Director, DHL România

Pentru mine, superputerea mea este capacitatea de a depăşi provocările, de a găsi întotdeauna o cale de a reuşi şi de a mă înconjura de oameni care au încredere în mine şi mă susţin. Iar la rândul meu, să le ofer încrederea şi sprijinul meu.

Aş spune că ingredientul magic este încrederea şi concentrarea. Concentrarea pe ceea ce contează cu adevărat, prioritizarea a ceea ce trebuie făcut, în ritm accelerat, în această lume în care trăim. Fiind director de vânzări şi marketing într-o companie de curierat expres, totul se întâmplă „express“, nu „repede“, nu „rapid“ — ci express — şi trebuie să luăm decizii suficient de repede pentru a le face să se întâmple.

Conexiunea umană nu va fi niciodată înlocuită de tehnologie sau de inteligenţa artificială (AI). Avem noroc că există AI şi trebuie să profităm de această transformare uriaşă care vine — nu într-un viitor îndepărtat, ci într-un viitor apropiat — pentru că ne va da mai mult timp pentru ceea ce contează cu adevărat. Iar în relaţia cu clienţii, ceea ce contează este conexiunea.

Anne-Sophie Bauwens, CFO, Carrefour România

Ca să fiu sinceră, nu ştiam care este superputerea mea. Aşa că m-am decis să întreb colegii mei din echipă: „Ştiţi care este superputerea mea?“. Iar răspunsul a fost că superputerea mea este capacitatea de a fi activă, de a crea lucruri şi de a face ca proiectele noastre să prindă viaţă. Dacă vreţi să ştiţi şi „punctul meu sensibil“, este că ascult uneori prea mult acea voce mică, pe care probabil o cunoaşteţi şi voi, care îmi spune că nu sunt suficient de bună sau că ar fi trebuit să fac mai mult. O ascult uneori prea des.

Viziunea noastră pentru viitor este să fim mai aproape de clienţi. Mai aproape în termeni de proximitate, convenienţă, e-commerce. Mai buni în ceea ce priveşte oferta: produse sustenabile, fermieri locali, calitate, ambalaje sustenabile. Şi totul se leagă de date — date care ne permit o înţelegere mai bună a clientului şi, prin asta, o servire mai bună a acestuia.

Camelia Monica Gheorghe, dean school of tourism and hospitality management, Romanian-American University

Avem printre noi lideri, inovatori, educatori, specialişti, antreprenori şi, din fericire, studenţi care împărtăşesc aceeaşi pasiune pentru leadership, inovaţie şi schimbare pozitivă.

Flavia Popa, Secretary General, BRD Groupe Société Générale

Inspiraţia este o nevoie fundamentală. Inspiraţia este ca hrana, ca apa, ca Wi-Fi-ul.

Studiile arată că atunci când oamenii se adună cu curiozitate şi cu ambiţie, se întâmplă ceva ce se numeşte „elevaţie colectivă“. Este acea schimbare subtilă din interiorul nostru când auzim o frază, când vedem pe cineva diferit sau când privim o provocare dintr-un unghi nou.

Daniela Vercellino, COO, Société Générale Global Solution Centre

Superputerea mea este că pun mereu presiune pe oamenii din domeniul meu. Iar „punctul meu sensibil“ este că sunt uneori prea curioasă.

La un moment dat, când am preluat o nouă echipă, erau atât de concentraţi pe consens, încât persoanele din echipă nu erau niciodată în dezacord cu mine — ceea ce este profund nesănătos pentru companiei, pentru echipă. Aşa că a trebuit să le introduc în KPI-uri obligaţia de a mă contrazice. Aveam un KPI: de câte ori pe lună eşti în dezacord cu mine. Pentru că ştim cât rău poate face unanimismul forţat în business.

Al doilea concept la care sunt foarte atentă este ceea ce ştiinţa numeşte „learned helplessness“ — neajutorarea învăţată. Apare atunci când oamenii încetează să mai încerce, să mai propună idei noi, proceduri noi. Este momentul în care încetezi să te mai dezvolţi. De aceea evit permanent ambele extreme, chiar dacă asta creează dezbateri — pentru că ideile apar din dezbatere, nu din consens.

Oana Dumitrache, Vice-President of Marketing Central Europe & Central Asia, Michelin

Faptul că avem femei în poziţii de conducere generează impact atât în dezvoltarea afacerilor, cât şi în dezvoltarea oamenilor. Nu vreau să par un factor descurajator, dar să ajungi într-o poziţie de top management nu este un lucru uşor. Odată ajunsă acolo, titlul poate suna foarte strălucitor: preşedinte, vicepreşedinte, CEO, CFO, partener. Adevărul este că elementele care compun drumul până aici nu sunt deloc strălucitoare. Vorbim despre foarte multă muncă, despre gestionarea unor niveluri mari de complexitate, şi uneori despre frustrarea de a nu primi întotdeauna anumite oportunităţi.

La Michelin, 30% dintre poziţiile de top management sunt ocupate de femei. Practic, una din trei persoane care ia decizii importante şi are impact major este o femeie.

Când există voinţă, există şi cale. Dacă îţi doreşti cu adevărat, într-un final vei reuşi. Însă odată ajunsă în poziţia visată, nu uita să dai ceva înapoi. Nu uita că rolul tău nu este doar să creşti afaceri, ci şi să ajuţi alte persoane să crească — de ce nu, chiar alte femei.

Miruna Enache, Partner, Head of Transaction Tax Advisory Department, EY Romania & Moldova

Prin anul trei de facultate am avut noroc, pentru că vorbeam franceza, să obţin o bursă în Luxemburg pentru doi ani. Acolo am învăţat că trebuie să mă „dezvăţ“ de tot ce învăţasem în România pentru a putea deveni cu adevărat profesionistă în acest domeniu. În acei doi ani am învăţat tot ceea ce m-a format ca profesionistul care sunt astăzi. M-am întors în România şi am început să lucrez pentru una dintre marile companii. Asta acum 25 de ani. Am trecut prin toate etapele: am fost juniorul strălucitor care nu ştie ce nu ştie, dar care ştie că trebuie să fie acolo şi să dea tot ce poate, să fie prezent 24, 25, 26 de ore pe zi, să înveţe tot ce poate de la toţi, să fie în toate echipele şi pe toate proiectele.

Iar cu ajutorul unor oameni extraordinari — majoritatea femei — am ajuns senior manager şi aşteptam marele premiu al carierei mele: să devin partener. În anul respectiv am fost trimisă la un eveniment. Acolo am întâlnit patru femei, deja partenere, care ne-au vorbit timp de două zile şi jumătate despre „plafonul de sticlă“. Nu ştiam ce era. Nu ştiam pentru că eram prea concentrată să-l sparg, prea anxioasă să merg mai departe, prea preocupată să fiu acolo şi să dau totul. Şi nu era despre ceilalţi. Era despre mine. Am realizat că a trebuit să trec prin acel plafon abia după ce am devenit partener. Nu pentru că firma nu m-ar fi promovat — firma m-a promovat, are politici clare privind promovarea femeilor. Dar când te uiţi în interiorul tău, încă vei vedea plafonul, încă vei găsi, ca femeie, ceva care te ţine pe loc, dacă nu reuşeşti să prioritizezi şi să îţi clarifici ce vrei, unde vrei să mergi şi cu ce viteză.

Iulia Surugiu, CEO, SII România

Cred că superputerea mea este să fac lucrurile să se întâmple. Aceasta este „puterea“ mea în companie. Nu este uşor, este intens să fii CEO al unei companii din sectorul tech.

Energia pe care o am şi faptul că uneori îmi împing echipele poate puţin prea mult poate fi un minus, dar este ceea ce menţine energia ridicată în companie şi poate motiva direcţia noastră comună.

AI schimbă totul: felul în care trăim, lucrăm, ne conectăm. Dar ceea ce nu se va schimba este curiozitatea umană, judecata noastră, nevoia de conexiune reală. În tehnologie schimbăm lumea, construim software, remodelăm afaceri. Dar trebuie să ne concentrăm mai puţin pe „cum“ facem şi mai mult pe „ce“ valoare aducem pieţei. Este o schimbare inevitabilă. Iar în cinci ani, lumea va arăta cu totul altfel.

Andra Ghibuţiu,cofondator & CEO, Beyond Business School

Eu cred că leadershipul nu înseamnă să fii cea mai deşteaptă persoană din cameră, ci persoana dispusă să meargă mereu dincolo de limite, să se conecteze cu oamenii şi să continue să înveţe.

Misiunea noastră este simplă, dar în acelaşi timp curajoasă: vrem să construim noua generaţie de lideri de business. Cum planificăm să facem asta? Am început cu programul Fast Track Executive, creat pentru profesionişti, executivi, oameni care îşi doresc să-şi ducă cariera la nivelul următor. Programul durează 10 weekenduri, începe de obicei în prima săptămână din ianuarie şi se termină mereu la finalul lui martie.

Raluca Dumitra, CMO Beyond Business School

Am două roluri: primul este women supporting women —să o susţin pe Andra Ghibuţiu. Al doilea este să împărtăşesc experienţa mea la Beyond Business School, pentru că a fost una intensă. A fost provocatoare, şi cred că toţi colegii mei sunt de acord că nu a fost uşor. Dar asta a fost primul lucru pe care Andra ni l-a spus tuturor la interviu: va fi multă muncă. Este foarte intens, dar este şi extrem de provocator, pentru că ai acces la o lume complet nouă.

Este o perioadă în care îţi împingi limitele, dar în care descoperi şi lucruri noi despre tine, atât profesional, cât şi personal. Unul dintre cele mai valoroase lucruri cu care am rămas după absolvire este comunitatea şi ocazia de a cunoaşte şi interacţiona cu multe femei care m-au inspirat. Aşa că vă încurajez să vă descoperiţi următoarea călătorie, următorul pas în cariera voastră profesională — şi să vă distraţi.

Ludmila Tones, Managing Partner, Positive Communication

Nu ne gândim la femei ca fiind CEO. Nu ne gândim la femei în poziţii de top. Dar ştim că femeile sunt muncitoare şi, uneori, sunt şi puţin modeste. Eu lucrez cu multe femei. Şi am observat că la început, ele sunt puţin timide când vine vorba să fie în prim-plan, pe scenă, să vorbească, să fie în faţa presei. Şi le spun mereu că dacă poţi inspira chiar şi o singură femeie în viaţa ta — în cinci zile sau în cinci ani — iar acea femeie va inspira alte femei, şi tot aşa, în 10 ani, ajungi să ai un impact asupra unui milion sau chiar unui miliard de femei. Este un număr uriaş, impactul nostru este enorm.

Sandrine Wilnius, Vice-President Transformation, TotalEnergies

Mesajul meu este acesta: ca femeie, trebuie să fii conştientă că poţi face absolut tot ce îţi doreşti. Eşti capabilă să îţi asumi riscuri şi să îndrăzneşti. Este important să îndrăzneşti — acesta este un lucru pe care l-am învăţat în TotalEnergies. Acum m-am întors în Franţa, de câteva luni, şi sunt puţin tristă că nu mai sunt în România. În prezent sunt director de transformare IT pentru companie. Este esenţial pentru noi să construim tot ceea ce este necesar — atât din perspectivă umană, cât şi organizaţională — pentru a susţine transformarea IT a companiei.

Sînziana Pertea,Head of Communication, Bonapp by Munch

Mă văd ca pe o femeie care a fost inspirată în business de oamenii cu care a interacţionat şi de circumstanţele în care a evoluat. Pentru că povestea mea cu BonApp a început chiar din ziua zero, sau chiar puţin înainte de lansare.

Îmi amintesc că la început îmi spuneam că nu ştiu ce aduc la masă. Nu aveam nicio idee. Dar, în timp, pe măsură ce eu evoluam şi compania evolua, am realizat că nu e vorba de a intra într-o încăpere ştiind exact care sunt punctele tale forte. Ci este despre descoperire. Iar călătoria mea în BonApp a început în cel mai obişnuit mod: am ieşit la o cafea cu o cunoştinţă. Nu căutam un job. Dar am fost curioasă, am ascultat.

Grégoire Vigroux, President, French Tech Bucharest

Încă avem foarte mult de lucru pentru a schimba mentalităţile oamenilor, chiar şi în propriile noastre organizaţii, unde avem mulţi oameni educaţi, cu diplome şi cu vechime ca lideri de business. Şi tocmai de aceea organizăm evenimentul Inspiring Women in Business, pentru a încerca să luptăm împotriva prejudecăţilor, pentru a vorbi despre egalitatea de gen, despre leadership-ul feminin. În cadrul Inspiring Women in Business, care a ajuns la cea de-a patra ediţie anul acesta, vrem să ascultăm femei de business care inspiră.

Marina Vernetti But, COO, Genpact Europe, the UK & Africa

Cred că nu suntem suficient de curajoase şi suficient de ambiţioase. Trebuie să visăm mai mult şi să depăşim aşteptările tuturor. Să vrem şi să cerem mai mult decât ceea ce am obţinut până acum.

Mai cred că misiunea noastră profesională poate fi atinsă dacă ne asumăm pe deplin responsabilitatea şi controlul asupra propriilor cariere. Nu este uşor de pus în practică. Dar din propria mea experienţă, cred că dacă luăm decizii curajoase, dacă înfruntăm adversitatea cu rezilienţă şi dacă nu ne este teamă să conducem cu autenticitate, putem să ne atingem cu adevărat potenţialul într-o lume care uneori este foarte diferită.

Valorile care rezonează cu mine sunt curajul, rezilienţa şi autenticitatea. Vă invit să visaţi (n.red. dream big), să vă asumaţi drumul, să vă faceţi vocile auzite. Pentru că, atunci când ne permitem cu adevărat să ne exprimăm puterea, nu există limită.

Florence Verlut, Executive Vice PresidentQuality, Airbus

Ca „pilot“ al vieţii şi al carierei mele, vreau să vă conduc prin trei faze: decolarea, croaziera şi aterizarea. În faza de decolare tu eşti pilotul. Sigur, ai oameni care te ajută – exact ca pilotul care primeşte informaţii de la controlorul de trafic, echipa care pregăteşte aeronava. Ai inspiraţie de la alte femei, ai familia, prietenii, partenerul. Dar la final, tu eşti la manşă. Tu decizi.

A doua fază este croaziera sau realitatea de zi cu zi. Croaziera nu este lină, nu este simplă. În aviaţie avem proceduri de urgenţă, planuri A, B, C. Suntem antrenaţi pentru orice. În viaţă şi în business este la fel. În această fază am învăţat că pot face mult mai mult decât credeam. Am descoperit asemănări între cum gestionezi proiecte, echipe, riscuri – şi cum îţi gestionezi casa şi familia. Anticipare, scenarii „ce fac dacă…?“, planuri alternative – toate sunt utile. Croaziera înseamnă să fii pregătită şi foloseşte ce ai învăţat.

Iar aterizarea este cea mai dificilă. Este momentul în care trebuie să ai în faţă punctul în care vrei să ajungi. Scopul. Ce vrei cu adevărat. Nu ştiu care este destinaţia mea finală, dar ştiu care este „conexiunea“ următoare. Lucrez în Airbus Helicopters, responsabilă de siguranţă şi calitate, iar scopul meu este să contribui la siguranţa ecosistemului — de la furnizori până la piloţi, astfel încât misiunile critice, fie în munţi, păduri sau pe mare, să fie cât mai sigure. Acesta este „punctul meu de aterizare“ pentru moment.