Sibiu, oraş de business şi centru cultural, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Companiile româneşti prind curaj: o firma din Sibiu care furnizeaza echipamente pentru industriile de brutarie, cofetarie şi gelaterie a dezvoltat operaţiuni în Bulgaria şi Republica Moldova
Autor: Cristina RoscaCompania Techno Food Group din Sibiu a fost înfiinţată în 2004 de antreprenorul Nelu Gavrilă. Acum circa şase ani, omul de afaceri a convins-o pe fiica sa, Irina Gavrilă, să i se alăture, iar astăzi ea este directorul de operaţiuni al businessului.
♦ Firma Techno Food Group, cu afaceri de aproape 26 mil. lei anul trecut, a fost înfiinţată în urmă cu mai bine de două decenii♦Iniţial, furniza echipamente pentru brutării, însă acum şi-a extins portofoliul, deservind cinci industrii – brutărie, patiserie, cofetărie, ciocolată şi îngheţată.
Compania Techno Food Group din Sibiu a fost înfiinţată în 2004 de antreprenorul Nelu Gavrilă. Acum circa şase ani, omul de afaceri a convins-o pe fiica sa, Irina Gavrilă, să i se alăture, iar astăzi ea este directorul de operaţiuni al businessului.
„Tatăl meu lucrează în industria alimentară încă din 1995. În 2004, a stabilit că o să-şi facă propriul business, specializat în comercializarea de echipamente pentru industria alimentară. În ceea ce mă priveşte, încă de mică am fost alături de tata, am călătorit împreună la diferite târguri, am făcut muncă de secretariat în diferite întâlniri sau negocieri etc.“, spune Irina Gavrilă.
Cum au ajuns să lucreze împreună?
Apoi, ea a mers să studieze în străinătate şi după ce şi-a terminat masterul, într-o zi, s-a trezit cu un telefon de la tatăl său.
„Mi-a spus că firma merge bine şi că ar vrea să mă înveţe ce ştie, pentru a prelua afacerea. Am ştiut instant că răspunsul e «da».“
Anterior, ea se gândea să rămână în Viena şi să îşi caute un job. Totuşi, când tatăl său i-a propus să se întoarcă în România şi să dezvolte împreună businessul, decizia a fost clară.
„Mi-a spus că fie împarte responsabilitatea cu mine, fie cu un partener din exterior. În octombrie se împlinesc şase ani de când lucrăm împreună. Nu am stabilit nişte reguli când vine vorba de colaborarea noastră, poate şi pentru că noi suntem foarte similari ca şi caracter. Totuşi, în timp, am reuşit să stabilim nişte ghidaje după care funcţionăm, chiar dacă nu am stat neapărat la masă ca să le discutăm.“
Ea a studiat marketing şi economie şi crede că studiile au ajutat-o foarte mult în ceea ce face astăzi.
Recomandă tuturor să studieze în străinătate, în principal pentru experienţa în sine – te dezvoltă foarte mult ca persoană, te învaţă ce înseamnă să locuieşti singur, să-ţi speli hainele singur etc. Totodată, facultatea pe care a ales-o a fost una foarte mult bazată pe experienţe practice.
Lecţii şi lecţii
„Am făcut foarte multe proiecte împreună cu diverse companii din Austria. Am învăţat foarte mult. Totuşi, nu regret deloc că m-am întors, sunt foarte fericită cu decizia pe care am luat-o. Sibiul s-a schimbat foarte mult faţă de acum şase ani când m-am mutat eu. Se întâmplă multe lucruri. Chiar şi aşa, e mai liniştit decât Bucureştiul, spre exemplu, iar mie asta mi se potriveşte.“
Afirmă că a venit în firmă cu dorinţa de a continua ceea ce a început tatăl său, lucru care în România nu e atât de căutat de majoritatea tinerilor. Una dintre lecţiile pe care el i le-a predat a fost că ea trebuie să fie prima care vine la birou şi ultima care pleacă.
„Dacă lucrezi în familie, nu înseamnă că lucrezi puţin.“
Încă de la început, au mers la întâlniri împreună. Acum a ajuns să facă treaba asta şi singură. „Unii clienţi vin ei către noi, la alţii mergem noi. Oamenii vin la noi pentru că au auzit că putem să le oferim ceea ce caută. Pe de altă parte, pentru că avem anumite echipamente foarte nişate, trebuie să mergem şi noi la ei şi să le oferim explicaţii. Trebuie să fim mereu la curent cu ce se deschide.“
Dincolo de graniţe
Techno Food Group are prezenţă pe întreg teritoriul României şi, de anul acesta, compania s-a extins şi în Bulgaria şi Republica Moldova. Bulgaria, cel puţin anumite domenii, cum ar fi brutărie şi patiserie, este mai dezvoltată în materie de tehnologie, spune Irina Gavrilă. „Sunt cu câţiva ani înaintea noastră.“ Dacă e să ne comparăm cu Republica Moldova, lucrurile acolo acum încep să se dezvolte. Jucătorii din această ţară ţintesc exportul, nu au putere de cumpărare locală.
„Nu e uşor să intri pe o piaţă nouă. Ne-am lovit de multe lucruri administrative. Totuşi, am ales aceste pieţe pentru că suntem încrezători în viitorul lor. Spre exemplu, noi credem că Republica Moldova va creşte foarte mult datorită apropierii de Europa şi datorită deschiderii către export. Vedem o mare dezvoltare pe partea de ciocolată. Este surprinzător cât de multă ciocolată şi produse cu ciocolată se produc în Republica Moldova. Vorbim de nivel industrial şi semi-industrial. Şi în Bulgaria estimăm un trend ascendent.“
Care e povestea?
Nelu Gavrilă a lucrat iniţial cu ingrediente şi amelioratori. Apoi, a apărut o oportunitate în zona de comercializare de echipamente. Era un domeniu care încă nu era atât de bine dezvoltat pe piaţa din România. „A prins oportunitatea.“ La început, şi-a concentrat atenţia pe echipamentele pentru un singur domeniu – brutărie. Acum, firma deserveşte cinci domenii diferite – brutărie, patiserie, cofetărie, ciocolată şi îngheţată. Pentru o ciocolaterie, spre exemplu, ai nevoie de alte echipamente decât pentru o patiserie.
„În România, în funcţie de fiecare domeniu în parte, avem clienţi diferiţi. Dacă e să vorbim despre brutărie sau patiserie, aici targetăm clienţii industriali, fabricile mari. Un exemplu ar fi Vel Pitar (liderul industriei de panificaţie – n.red.). Dacă e să ne gândim la gelaterii sau ciocolaterii, piaţa este mai artizanală şi pe creştere. În total, pe toate domeniile, avem sute de clienţi.“
Furnizorii companiei sunt exclusiv străini şi premium. „Ne-am gândit să producem noi, este o direcţie pentru viitor.“
Cel mai mult în România, la momentul actual, se dezvoltă domeniile de îngheţată şi ciocolată. Poate mai mult ciocolata pentru că zona de gelaterii e pe trend ascendent de trei ani deja, spune Irina Gavrilă. Pe de altă parte, zona de brutărie merge mai greu.
„Poate şi pentru că multe proiecte se bazează pe fonduri europene. Iar anul trecut, din cauza contextului politic, multe iniţiative au fost puse pe pauză. Iar noi am resimţit asta. Suntem norocoşi însă că avem mai multe domenii către care furnizăm echipamente.“
Ce urmează?
Dincolo de investiţiile noi, există şi un pariu pe renovarea şi modernizarea facilităţilor de producţie.
„Cel mai recent, noi am lansat un concept care se numeşte INDECO, vine de la inspecţie, detecţie, control şi se referă tot la echipamente, cum ar fi detectoarele de metale. E vorba de aparate menite să vadă anumite metale din produsele alimentare. Dezvoltarea a venit tot ca urmare a cererilor de pe piaţă.“
Irina Gavrilă spune însă că anul acesta nu este un an uşor. „Depunem dublu efort faţă de anii trecuţi, cu un rezultat aproape la fel de bun. Sperăm ca în a doua jumătate a lui 2025 să vedem rezultate mai bune.“
Nici anul trecut nu a fost simplu. Compania Techno Food Group a realizat afaceri de 25,7 mil. lei, minus 26%. Totuşi, Nelu Gavrilă e acţionar în alte firme cu CAEN similar, precum Gerlarte Ro, Hermann Standard sau Chocoline Europe, iar businessul acestor firme a crescut puternic, arată datele de pe platforma termene.ro.
„Cel mai frumos moment de când m-am alăturat companiei a fost finalul anului 2023, am avut foarte multe proiecte pe rol. Era foarte greu să ţinem pasul cu toate cererile pe care le primeam. La polul opus, cel mai greu a fost în perioada pandemiei, dar mă bucur că am păstrat echipa completă. Astăzi suntem 31 de oameni, dar mai există loc de creştere, mai ales că acum ne-am dezvoltat şi pe pieţele din Republica Moldova şi Bulgaria“, conchide Irina Gavrilă.
Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Sibiu, oraş de business şi centru cultural, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.